Vogue hostte afgelopen dinsdag de eerste aflevering van Vogue Global Conversations, een online serie die compleet in het teken van de toekomst van mode staat. In de webinars, die worden uitgezonden via Zoom, komen de grootste namen uit de industrie aan het woord. Edward Enninful – de hoofdredacteur van de Britse Vogue – leidde op 14 april het eerste gesprek tussen twee pioniers: ontwerpers Marc Jacobs en Kenneth Ize. Wie daar níet bij was, leest hier de belangrijkste bevindingen van het gesprek.
Marc Jacobs en Kenneth Ize
Terwijl Marc Jacobs al jaren meegaat in het vak (de ontwerper maakt sinds de jaren negentig al furore) komt Kenneth Ize pas net 'kijken', met een vrij recent debuut bij de Parijse modeweek. De twee hebben daardoor een behoorlijk andere visie op creativiteit gedurende de coronacrisis, en vooral: de periode daarná. Zo vindt Jacobs het erg lastig om creatief te blijven op het moment: 'Ik werk met een team, en die real life interactie brengt ideeën tot leven. Creëren is veel moeilijker in een bubbel. Nou is de modewereld een bubbel op zich, maar we hebben de stimulans van de rest van de wereld nodig om gepassioneerd te kunnen ontwerpen.'
Nieuwe werkmethodes
Jacobs pleit dan ook voor het zoeken naar nieuwe methodes om mode te ontwerpen en produceren. Kenneth Ize, die een groot deel van zijn handgeweven items in geboorteland Nigeria laat produceren, ís al bezig met het implementeren van nieuwe werkmethodes. 'We kijken nu hoe we mensen vanuit huis kunnen laten weven en voordelen uit deze situatie kunnen halen. Sommige wevers wonen zó afgelegen dat communiceren – en soms zelfs ontwerpen – nu via Whatsapp gaat.'
Zien: Marc Jacobs deelt zijn beautyroutine
Toekomst fashionshows
Beide ontwerpers vinden dat modeshows weer door zouden moeten gaan als de wereld eenmaal weer "normaal" is, al voorzien ze wel een verandering in aanpak. 'Shows zijn behoorlijk noodzakelijk,' stelt Ize. 'Doordat ik mijn collectie in Parijs heb kunnen laten zien, is de markt pas écht opengegaan. Een show bevestigt tegenover de inkopers en consumenten dat je geen eendagsvlieg bent, en hier met een reden staat.' Jacobs zou dan wel pleiten voor minder shows, om de industrie meer thoughful te maken. 'Er zouden twee shows per jaar moeten zijn. Het is gewoon buitensporig hoeveel omvangrijke collecties we nu maken en hoe vaak het getoond moet worden.'
Creativiteit
De twee eindigen met een positieve noot. Zo gebruikt Ize deze tijd om na te denken over zijn digitale strategie. 'Creativiteit stopt nooit, het moet in beweging blijven. Vooruitgang is content blijven maken, en nog zoveel mogelijk verhalen proberen te vertellen.' Daar sluit Jacobs zich bij aan. 'Waar zou iedereen in deze tijd zijn zonder boeken om te lezen en films om te kijken? Ik zou niet weten wie ik zou zijn als ik nu niet iets zou hebben om me elke dag voor aan te kleden.' Bekijk hieronder de webinar terug.
Volgende webinars
De Vogue Global Conversations worden gehouden van dinsdag 14 april tot vrijdag 17 april, iedere dag om 15.00 uur (Nederlandse tijd) via Zoom. Je kunt de webinars bijwonen door je aan te melden via de links hieronder:
- The Future of E-Commerce – donderdag 16 april om 15.00 uur
- The Future of Brick and Mortar – vrijdag 17 april om 15.00 uur
Bestel Vogue Nederland en Vogue Living nu online zonder verzendkosten en ontvang de nieuwste issues binnen twee werkdagen.