'Vogue Global Conversations': in gesprek met Olivier Rousteing, Natacha Ramsay-Levi en Cedric Charbit

Vogue Runway's Nicole Phelps voor de tweede 'Vogue Global Conversations' in gesprek met het drietal over de toekomst van modeshows.

Vogue Global Conversations: The Future of Fashion Shows
Vogue Global Conversations

Door de pandemie zijn wereldwijd modeshows gecanceld voor een onbepaalde tijd. Deze onzekere tijd vraagt van de mode-industrie om anders na te gaan denken over het huidige modesysteem en haar modeweken. In de tweede Vogue Global Conversations ging Vogue Runway's Nicole Phelps in gesprek met Balmains creative director Olivier Rousteing, Chloé's creative director Natacha Ramsay-Levi en Cedric Charbit CEO van Balenciaga over de toekomst van modeshows. Zowel digitaal als in real life.

Cedric Charbit van Balenciaga over publiek

Wanneer je na wilt denken over hoe modeshows er in de toekomst uit kunnen gaan zien, dien je eerst te kijken naar hoe dingen in zijn werk gingen voor de coronacrisis. Met name wie het publiek is voor shows. De CEO van Balenciaga, Cedric Charbit, deelde daarvoor data over hun eigen modeshows. Hij vertelde dat zij ieder seizoen zo'n zeshonderd gasten uitnodigen voor hun show op Paris Fashion Week. Meer dan achtduizend mensen kijken de show via een livestream mee op YouTube, zestigduizend mensen kijken mee via Instagram en meer dan driehonderdduizend mensen praten over de show op Twitter.

'Als je die aantallen bij elkaar optelt en de replays van streams meerekent, hebben we een publiek van meer dan tien miljoen kijkers,' vertelde Cedric. 'Ik denk dat er allang een digitale realiteit bestond die we moeten erkennen en omarmen. We moeten nadenken over wie ons publiek is en onszelf de vraag stellen: hebben we gasten of kijkers? Of zijn die twee niet meer van elkaar te onderscheiden?'

Chloé's Natacha Ramsay-Levi over inclusiviteit

Zowel Olivier Rousteing als Natacha Ramsay-Levi beamen dit. Olivier gaf bijvoorbeeld aan dat hij na de lockdown zijn shows op de staten van Parijs wilt gaan geven, om zo een groter publiek erbij te kunnen betrekken. 'Ik denk dat we allemaal de waarde van een fysieke modeshow inzien,' ging Natacha verder. 'Het is een moment waar je je community samen kan laten komen. Uiteraard kun je dat digitaal nog verder versterken, maar misschien is het de manier waarop we een modeshow ervaren dat moet veranderen naar een manier waarop deze meer inclusief is.'

Zien: Balmains Herfst/Winter 2020-show:

De voor- en nadelen van een digitale modeshow

Vervolgens stelde een kijker via Zoom de vraag wat de winst en het verlies is bij een digitale modeshow. 'Hoewel we onszelf ervan bewust moeten zijn dat ons publiek voornamelijk digitaal is, ben ik niet bereid shows op te geven,' aldus Natacha. 'Modeshows zijn een prachtig moment. Er zijn misschien zeshonderd mensen in de ruimte aanwezig, maar achter de schermen zijn dat er nog veel meer dan dat. Ik vind dat prachtig en we moeten daar trots op zijn. Ik ben vastberaden om het menselijke aspect van een fysieke show niet op te geven.'

Op dit moment worden modeshows bedacht voor de fysieke wereld, niet voor digitale platformen. 'Shows moeten in eerste plaats met digitaal in gedachten worden vormgegeven. Zorg ervoor dat de ervaring zowel online als offline relevant is voor mensen,' vertelde Charbit. Hij maakte de vergelijking met de muziekindustrie en hoe events als festivals en concerten net zo belangrijk zijn voor muziekfans als de mogelijkheid om digitaal van muziek te genieten.

Hoe kunnen we creativiteit duurzaam maken?

Als reactie op de volgende vraag die door een Zoom-kijker gesteld wordt, antwoord Natacha: 'We kunnen geen materialen verspillen omdat we al zoveel vervuilen, maar we kunnen ook absoluut creativiteit niet verspillen.' Volgens de modeontwerper bestaat er een grote kloof tussen de zakelijke en de creatieve kant van mode. 'De verspilling komt voornamelijk door een systeem dat constant vraagt om nieuwe producten.'

De toekomst van kleinere merken in een digitale wereld

Tenslotte stelde een Zoom-kijker de vraag hoe kleinere merken in de toekomst digitaal kunnen concurreren op dezelfde schaal als modegiganten als Balmain, Chloé en Balenciaga. 'Net als hoe dat in het verleden ging, is het niet alleen een kwestie van geld. Het is een kwestie van ideeën en creativiteit,' aldus Cedric. 'We hebben allemaal een verschillende identiteit, en juist technologie stelt ons instaat om die op meerdere manieren uit te drukken. Dat zou dan ook mijn advies zijn aan iedereen die morgen in de wereld wilt bestaan: als je in sync bent met waar je voor staat, zul je succesvol zijn.'

Volgende webinars

De Vogue Global Conversations worden gehouden van dinsdag 14 april tot vrijdag 17 april, iedere dag om 15.00 uur (Nederlandse tijd) via Zoom. Je kunt de webinars bijwonen door je aan te melden via de links hieronder:

      Bestel Vogue Nederland en Vogue Living nu online zonder verzendkosten en ontvang de nieuwste issues binnen twee werkdagen.

      This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
      Advertentie - Lees hieronder verder
      Meer van Nieuws