'Vogue Global Conversations': Angelica Cheung in gesprek met Virgil Abloh, Stephanie Phair en Remo Ruffini

We blikken terug op de derder aflevering van Vogue's Global Conversations.

Vogue Global Conversations: The Future of E-Commerce
Vogue Global Conversations

Op donderdag 16 april, hostte Vogue alweer de derde aflevering van Vogue Global Conversations, een online serie die compleet in het teken staat van de toekomst van mode. Door de huidige coronacrisis verwacht men dat als gevolg van de economische crisis die de pandemie veroorzaakt, huidige systemen omver worden gegooid. Hoe zou dat eruit kunnen zien voor de mode-industrie? In webinars, uitgezonden via Zoom, gaan de grootste namen uit die industrie hierover met elkaar in gesprek.

Angelica Cheung, editor-in-chief van Vogue China, leidde op 16 april het derde gesprek tussen Virgil Abloh (creative director voor Louis Vuitton en Off-White), Stephanie Phair (CCO van Farfetch) en Remo Ruffini (CEO van Moncler). Het viertal ging een gesprek aan over de toekomst van e-commerce. Lees hieronder de highlights uit dat gesprek.

Een periode van bezinning

Modeontwerper Virgil Abloh begint met zijn visie op wat de huidige crisis zou kunnen beteken voor de mode-industrie. 'Deze periode is een pauze om te heroverwegen en opnieuw te analyseren wat mode betekent,' aldus Virgil. Stephanie Phair gaat verder: 'Het is erg moeilijk om de toekomst te voorspellen, maar wat ik denk dat er gebeurt is dat een crisis als deze een katalysator is om bepaalde trends die we al zagen, te versnellen.' Daarmee doelt ze bijvoorbeeld op de focus op duurzaamheid en hoe de consument de focus legt op bewust winkelen. 'Een klant wil kopen van een bedrijf dat ergens voor staat, dat een doel heeft.'

Communicatie met je klant is van essentieel belang

Zowel Remo als Virgil en Stephanie benadrukken het belang van een oprecht gesprek aangaan met je klant – ook wanneer het gaat om e-commerce. 'Ik denk dat we een nieuwe manier moeten zoeken om dichtbij onze klant te zijn en we moeten de toon van onze communicatie veranderen,' vertelde Remo. 'Dat laatste is misschien nog wel het belangrijkst.' Naast het gebruik van social media, wijst Virgil erop dat een manier om een dialoog met je klant te starten, het inzetten van nieuwe, jonge stemmen is. Zijn team bij Louis Vuitton bestaat uit jong talent, van wie sommigen nog niet eerder in de mode-industrie werkten. 'Het modewoord van diversiteit is geen marketingtechniek in de nieuwe wereld, het hoort nieuwe stemmen naar de tafel te brengen en deze te versterken,' aldus Virgil.

Nieuwe technologie biedt nieuwe kansen

Angelica vertelde dat in China, merken en influencers nieuwe manieren hebben gevonden om te shoppen. Bijvoorbeeld via FaceTime en WeChat of door het hosten van livestreams waarbij shoppers producten direct kunnen kopen van beroemdheden of influencers. Een recente livestream, legde ze uit, had 38 miljoen kijkers en bracht meer dan honderdmiljoen euro op. 'Het gaat niet alleen om verkopen,' vertelde Stephanie. 'Het gaat erom die menselijke connectie te creëren. Als er een industrie is die zich kan aanpassen, denk ik dat het de mode-industrie is, omdat we een industrie van verhalenvertellers zijn.'

Zien: een kijkje bij de fitting van Hailey Biebers bruidsjurk ontworpen door Virgil Abloh

Samenwerken is van groot belang

Om in een wereld na de pandemie succesvol te zijn, is samenwerking van groot belang, aldus het viertal. De tijd voor monolithische megamerken die los van een community bestaan is voorbij. 'Ik denk dat dit het moment is dat onze industrie echt een coalitie heeft,' zei Abloh, en legde uit dat het Fashion Week-systeem van één show per uur, een competitie tussen ontwerpers en merken creëert om aandacht te trekken. 'Als onze industrie echt vooruit gaat en zichzelf niet echt slechts als een ijdel beroep, maar daarnaast als een humanitair beroep uitoefent ... zouden we een geformaliseerde coalitie moeten hebben: in wezen is dit gesprek, waarbij ontwerpers met andere ontwerpers spreken, modebedrijven met andere ontwerpers praten, middelen delen. De marketing message is niet zo bijzonder meer.'

Bestel Vogue Nederland en Vogue Living nu online zonder verzendkosten en ontvang de nieuwste issues binnen twee werkdagen.


This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Coronavirus