De huidige coronacrisis heeft effect op alles en iedereen, dus ook op de mode-industrie. Shows worden gecanceld, modeweken gaan digitaal en ontwerpers proberen alternatieve manieren te verzinnen om hun collecties aan de man te brengen. Een voorloper op dat gebied is Ronald van der Kemp, die een couture-presentatie organiseerde in Amsterdam – uiteraard zonder de geldende coronamaatregelen te overtreden.
Ronald van der Kemp presenteert couture in Amsterdam
De Nederlandse ontwerper – die onder meer groot favoriet is bij Michelle Obama, Céline Dion en Gigi Hadid – zou normaal gesproken in juli naar Parijs afreizen om zijn nieuwe couturecollectie te showen tijdens Paris Couture Week. Wegens de coronacrisis is de modeweek – net als vele andere edities – gecanceld (of uitgesteld, dat is nog niet zeker). Omdat een presentatie as usual er niet inzit, gooide Van der Kemp het over een compleet andere boeg.
Zien: Vogue's hoofdredacteur Rinke Tjepkema interviewt Ronald van der Kemp in Parijs
Dat deed de ontwerper met een heuse coutureshow in de hotelkamers van Hotel De L'Europe in Amsterdam, waar modellen individueel uit het raam hingen in Van der Kemps creaties (waaronder een aantal looks uit de Couture Lente 2020 collectie). Ze droegen allemaal high-fashion mondkapjes, die de ontwerper met de hand heeft gemaakt tijdens de lockdown. Geen medische maskers (zoals veel grote modehuizen nu produceren), maar couture exemplaren die het ultieme accessoire zijn bij de ontwerpen van Van der Kemp.
'Army of love'
Het was niet makkelijk om de show te organiseren, zo vertelt de ontwerper aan Vogue. Amsterdam Fashion Week hielp Van der Kemp met de organisatie, waardoor de tijd tussen het concept en de uitwerking minder dan een maand in beslag nam. Het idee achter de show was de zoektocht naar het "nieuwe normaal". 'Als we een stap terug doen en ons overgeven aan dit virus, dan kan er iets positiefs uit komen,' aldus de ontwerper tegen Vogue. Dat "gewonnen geven" was duidelijk terug te zien in de show, waar de modellen – Van der Kemps 'army of love' – met witte vlaggen uit het raam zwaaiden.
Couture-mondkapjes voor het goede doel
De modellen droegen de handgemaakte mondkapjes van de ontwerper, die een speciaal doel dienen. Met de fashion happening wilde Van der Kemp namelijk aandacht vragen voor een komende expositie, en veiling van de bijzondere couture-mondkapjes. De opbrengsten gaan naar de Refugee Company, een vrijwilligersorganisatie voor vluchtelingen in Amsterdam die een fabriek heeft geopend om chirurgische gezichtsmaskers te produceren. Bekijk de couture-presentatie met de mondkapjes in onderstaande gallery.