Het favoriete duurzame schoenenmerk van beroemdheden komt met een C02-label

Een mooie eerste stap richting het labelen van modeproducten.

campagnebeeld van allbirds
Allbirds

Allbirds, het favoriete schoenenmerk van vele beroemdheden, lanceert als eerste modemerk ooit een eigen CO2-label. Van elk individueel product kan nu de ecologische voetprint worden afgelezen, gebaseerd op zaken als materiaalgebruik, verpakking en verzending. Voedsel vermeldt immers ook vaak (mét goede reden) de calorieën, stelt eigenaar Tim Brown. Hij hoopt dat elk mode-item in de toekomst een label krijgt.

Duurzame sneakers

Grote kans dat je de sneakers van Allbirds wel een keer voorbij hebt zien komen, want zelfs Obama is inmiddels fan van het relatief jonge modemerk. Het label werd vier jaar geleden opgericht door Tim Brown en Joey Zwillinger, beginnend met één paar sneakers van merinowol. Inmiddels zijn de schoenen in verschillende modellen te koop, maar nog steeds om dezelfde reden populair: ze zijn licht van gewicht, comfortabel, en zien er minder edgy uit dan de meeste (hardloop)schoenen.

Zien: zo maak je jouw garderobe duurzaam

Eigen CO2-label

Duurzaam produceren is altijd belangrijk geweest voor Allbirds. Zo is het merinowol in hun schoenen biologisch afbreekbaar, en de rest van de sneakers bestaat uit castorolie, suikerriet, boomvezels en wat gerecycled polyester. De eigenaren willen nu echter verder kijken dan materiaalgebruik alleen, en op een dag compleet klimaatneutraal produceren. Daarvoor hebben ze hun gehele productieproces onder de loep gelegd. Zo werd het mogelijk om de CO2-voetprint van elke sneaker te berekenen, met labels als resultaat. Een paar klassieke Wool Runners stoot 7.2 kilogram kooldioxide uit, om maar wat te noemen. Het getal voor de Runner-Up's ligt hoger: op 10.5 kilogram.

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Als richtlijn

Brown vergelijkt het nieuwe concept met de manier waarop ons eten is gelabeld. 'Niemand begrijpt precies wat een calorie is, maar we gebruiken het als een richtlijn om keuzes te maken,' vertelt hij aan Vogue US. 'We zeggen niet dat je helemaal moet stoppen met het eten van ijs, maar bewuster moet zijn van de impact van je keuzes. Zo kan je uiteindelijk betere beslissingen maken,' aldus Brown.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

De eigenaar hoopt dan ook dat andere modelabels snel zullen volgen. 'Dat zal tijd kosten. Gelukkig werkt zo'n CO2-label uitdaging in de hand – als mensen onze nummers zien en denken dat ze het beter kunnen, heel graag. We moeten ontzettend hard aan de bak om klimaatneutrale mode te kunnen maken.'

Allbirds, het duurzame accessoire- en schoenmerk uit San Francisco, opent zijn eerste winkel in de beroemde Amsterdamse Negen Straatjes op 18 juni.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws