Modehuizen stappen af van traditionele modekalender als gevolg van de coronacrisis

Is dit het einde van de traditionele modekalender?

dries van noten herfstwinter 2020 show
Getty Images

Dit artikel volgt de meest recente maatregelen zoals gepubliceerd door de Rijksoverheid en het RIVM. Bekijk de meest actuele maatregelen op de website van de Rijksoverheid.

De coronacrisis heeft een grote negatieve impact op de mode-industrie: van het gedwongen faillissement van winkels en het sluiten van fabrieken tot het cancellen van events en modeweken. Toch zorgen de huidige omstandigheden er ook voor dat de industrie actie onderneemt om de toekomst van de industrie te heroverwegen. Nadat een groep internationale ontwerpers en retailers geleid door de Belgische ontwerper Dries van Noten brachten op dinsdag 12 mei een statement naar buiten waarin zij pleiten voor een vernieuwde mode-industrie – zoals die eruit zou kunnen zien na het corona-tijdperk – kondigen steeds meer modehuizen aan af te stappen van de traditionele modekalender.

Michael Kors zal voorlopig niet op New York Fashion Week showen

Amerikaanse mode-ontwerper Michael Kors heeft middels een statement laten weten een andere koers te zullen gaan varen met zijn modehuis. 'Ik ben al langer van mening dat de modekalender moet veranderen,' vertelt Kors in het statement. 'Het doet me goed om de dialoog binnen de modegemeenschap over de kalender te zien – van Giorgio Armani tot Dries Van Noten tot Gucci tot YSL tot grote retailers over de hele wereld – over manieren waarop we het proces kunnen vertragen en de manier waarop we werken kunnen verbeteren. We hebben allemaal tijd gehad om dingen te overdenken en te analyseren, en ik denk dat velen het erover eens zijn dat het tijd is voor een nieuwe aanpak, voor een nieuw tijdperk.'

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Het besluit van het modehuis houdt in dat Michael Kors nog maar twee collecties per jaar zal ontwerpen, een Lente/Zomer- en een Herfst/Winter-collectie. Daarbij heeft Kors ook aangegeven voorlopig niet meer op New York Fashion Week te showen, maar zelf zal bepalen wanneer de nieuwe collecties getoond worden.

Open brief aan de mode-industrie

In een zogeheten 'open brief aan de mode-industrie' verklaart een groep ontwerpers onder leiding van Dries van Noten dat ze de traditionele seizoenskalender van de industrie volledig willen veranderen en bovenal efficiënter willen maken. In plaats van de wintercollecties te verkopen in het voorjaar en lentecollecties in het najaar, is het doel om kleding te verkopen in de tijd van het jaar waarin ze gedragen worden.

Het artikel gaat verder onder de video.

Vogue's Rinke Tjepkema in gesprek met Elza Wandler

Het statement kwam tot stand door middel van verschillende Zoom-meetings tussen een groep ontwerpers en retailers, onder leiding van de Belgische ontwerper Dries Van Noten. Het platform heeft een forum gecreëerd waarin de traditionele modekalender wordt heroverwogen, en twee specifieke punten centraal staan: het moment dat collecties in de winkel liggen én in de sale gaan.

Naast Dries van Noten is de brief ondertekend door een groep van veertig ontwerpers waaronder Thom Browne, Tory Burch, Erdem Moralioglu en Gabriela Hearst, en retailers zoals Nordstrom, Bergdorf Goodman, Lane Crawford, Selfridges en online realiter Mytheresa. De open brief is niet ondertekend door grotere modehuizen als Dior, Gucci en Prada, die onderdeel zijn van grote luxeconglomeraten als LVMH en Kering. 'Als je probeert uit te leggen hoe de mode-industrie werkt voor mensen die er niet werkzaam in zijn, is dat onmogelijk', stelt Van Noten in een statement.

Nieuwe verkoopcyclus

Door de huidige omstandigheden wegens de coronacrisis zijn de herfstcollecties pas beschikbaar in het najaar in plaats van de zomer. Dit zette de groep ontwerpers tot denken waardoor ze met een nieuw idee kwamen: 'Moeten we deze collecties dan ook – zoals gebruikelijk – in november alweer in de sale aanbieden? Zou het niet beter zijn om tot het nieuwe jaar te wachten en dan dit nieuwe ritme door te zetten?' zo stelt Van Noten in de verklaring.

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

De groep wil dan ook dat retailers de kortingen aan het einde van het seizoen uitstellen tot januari en juli en afzien van grote sale-momenten in het middenseizoen. Dit zou inhouden dat dagen als Black Friday en Cyber Monday niet langer worden ingezet. Hoewel er op deze momenten veel wordt verkocht, zorgt het namelijk voor een sterke daling van de merkwaarde en winstgevendheid voor zowel labels als retailers.

Toekomst mode-industrie

De mode-industrie heeft eerder een poging gewaagd de traditionele cyclus van de industrie aan te pakken. Door middel van see now, buy now collecties probeerde modehuizen als Burberry en Tom Ford daar verandering in te brengen. Toch blijkt dat daadwerkelijke verandering moeilijk te bereiken is als deze aanpassingen niet collectief worden uitgezet door de gehele industrie. Wellicht dat deze open brief toch de toekomst van de mode-industrie na de coronacrisis kan beïnvloeden, met een positief gevolg voor consumenten. Want zoals The New York Times modejournalist Vanessa Friedman heel passend stelt: 'Stel je voor dat je een wollen jas koopt als het écht koud is, in plaats van midden in de zomer. Het coronavirus zou dat kunnen realiseren.'

Rewiring Fashion

Een tweede groep industry professionals lanceerde een plan om de industrie opnieuw vorm te geven. Het initiatief, gefaciliteerd door Business of Fashion, werd gepubliceerd op de website rewiringfashion.org. Net als in de open brief van 12 mei pleit #rewirefashion voor een nieuwe modekalender. Iets waar ze nog dieper op ingaan door een gedetailleerde potentiële tijdlijn te delen, die ontwerpers en ceo’s kunnen gebruiken als toekomstige leidraad. Daarnaast pleit de groep voor een nieuwe invulling van modeshows en spreken ze zich fel uit tegen “fashion’s addiction to discounting”, met het advies om events als mid-season sale en Black Friday af te schaffen. Het plan startte met 61 handtekeningen, waaronder die van grote modehuizen als Philip Lim, Isabel Marant, Proenza Schouler en Missoni.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Coronavirus