Is het stijlvolle mondkapje het modesymbool van 2020?

Het dragen van een mondmasker heeft nu zowel een medisch als een esthetisch doel. Is dat wenselijk?

ronald van der kemp mondkapje
RVDK - MARIJKE AERDEN

In Nederland is het verplicht om mondkapjes te dragen in het openbaar vervoer en op een aantal drukke plekken in Amsterdam en Rotterdam, losstaand van de regel om 1,5 meter afstand te houden. Een mondkapje wordt daardoor nu in steeds grotere maten en voor meer mensen een onderdeel van het dagelijks leven. Op talloze webshops en winkels duiken exemplaren van de mondbedekking op, en komen nu steeds meer modehuizen met een stijlvol alternatief. Hierdoor krijgt het mondkapje naast haar initiële medische functie zowel een esthetisch doel.

Mondkapjes tijdens corona

Hoewel het verplicht is een mondkapje te dragen in het OV en bepaalde plekken in de hoofdstad, is het niet de bedoeling een gecertificeerd medisch masker aan te schaffen – die zijn bedoelt voor medewerkers in de zorg. Na weken anders te hebben gesteld, is er nu toch beweerd dat ook een niet-medisch stoffen mondmasker zinnig zijn, zo stelde de Nederlandse overheid op advies van het RIVM. Op plekken waar anderhalve meter afstand houden moeilijk lukt dient het masker als een aanvullende bescherming. Maar ook met mondkapje geldt de regel; houd zoveel mogelijk afstand. Sinds woensdag 5 augustus was het verplicht om op een aantal drukke plekken in Amsterdam en Rotterdam een mondkapje te dragen. Vanaf 31 augustus stoppen de twee steden met de mondkapjesplicht.

Het artikel gaat verder onder de video.

Ook zien: Ronald van der Kemp in gesprek met Rinke Tjepkema

Deskundigen suggereren steeds vaker dat maskers mogelijk op meer plekken zullen worden geïntroduceerd, totdat er een werkend vaccin is ontwikkeld. Dat zorgt ervoor dat maskers voor velen steeds vaker een onderdeel van het dagelijks leven worden. Zorgt dat ervoor dat een masker met hetzelfde ingebouwde automatisme als het kiezen van een tas of je sieraden een onderdeel wordt van onze routine? Zoals Vanessa Friedman terecht aanhaalt in een artikel in The New York Times: ‘Betekent dat dan ook dat maskers net als een jas en zonnebril een individueel fashion statement moeten worden?’

marine serre lentezomer 2020 show
Imaxtree

Mondkapjes in de modewereld, pre-corona

Het dragen van mondkapjes was al een trend waar grote modehuizen op inspeelden, pre-corona. In Aziatische hoofdsteden als Tokio en Hanoi zijn de items al langer aanwezig in het dagelijkse leven, erop gericht de risico's van luchtvervuiling te verminderen. Steeds vaker maakten mondmaskers een verschijning op de catwalks van modehuizen als Off-White, Marine Serre en Fendi als accessoire-statement zonder medische intenties. Het item werd gedragen als een stijlvol accessoire door menig streetstyle ster en beroemdheid als Billie Eilish en Cardi B.

In een situatie als deze waarin mondmaskers plotseling een andere symbolische betekenis krijgen, kan het een wrange indruk maken wanneer een fleurig ontwerp wordt gedragen. Toch weerhoudt dat sommige ontwerpers er niet van om het eenvoudige gezichtsmasker in een modeaccessoire te veranderen, in de hoop wat kleur en positiviteit te brengen in een normaalgesproken sober item.

billie eilish tijdens de grammy's in een gucci look
Getty Images

Van medisch symbool tot mode-accessoire

Is het wenselijk dat een symbool voor deze crisis wordt omgetoverd tot een accessoire? Mode heeft tot slot als grootste functie een spiegel te zijn van de tijd waarin we leven, het is hetgeen dat mensen bindt aan een samenleving, hen helpt duiding te geven aan wie ze zijn en hoe anderen hen zien. De mode-industrie reageert binnen de huidige maatschappelijke ontwikkelingen.

Zodra een dergelijk ontwerp als een mondmasker wordt gedragen als mode, dient het automatisch een groter doel dan enkel een medisch, het wordt een esthetisch en persoonlijk symbool. Want: weinig is méér zichtbaar voor de buitenwereld dan de kleding die een persoon draagt en de identiteit die het weerspiegelt. Hoewel het misschien ongepast kan lijken met een kleurrijk, stijlvol mondmasker van je favoriete ontwerper over straat te lopen in tijden van een hevige en impactvolle crisis als deze, lijkt de reactie van modehuizen om in te springen op de hoge tekorten van mondmaskers een natuurlijke ontwikkeling.

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Modehuizen en mondmaskers

Wat je standpunt ook is, vele modehuizen ontwikkelen tegenwoordig verschillende soorten mondkapjes, passend bij elke look. Zo produceert de Nederlandse ontwerper Bas Kosters verschillend kleurrijke varianten, komt G-Star met een op denim-geïnspireerd jersey exemplaar en lanceerde Rika Studio’s een stijlvol alternatief op de standaard witte wegwerpexemplaren. Nederlandse couturier Ronald van der Kemp lanceerde onlangs nog een ware show in het Amsterdams Hotel De L'Europe, waar modellen gehuld in zijn nieuwste creaties tevens handgemaakte high-fashion mondkapjes toonde; couture exemplaren die het ultieme accessoire zijn bij de ontwerpen van Van der Kemp.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Coronavirus