Alessandro Michele kondigt aan dat Gucci stopt met seizoensgebonden collecties en shows

Het Italiaanse modehuis laat hiermee de traditionele modekalender achter zich.

gucci herfstwinter 202021 show
Getty Images

De huidige omstandigheden rondom de coronacrisis zorgen ervoor dat de modewereld met een nieuw perspectief naar haar traditionele werkwijze kijkt. Na Saint Laurent die zijn traditionele show verplaatste, de aankondiging van London Fashion Week om volledig online te gaan en de oproep van een groep internationale ontwerpers voor een grote verandering in de mode-industrie, presenteert nu Gucci een nieuwe visie voor hun collecties en showschema. Dat kondigde het Italiaanse modehuis op 24 mei aan middels berichten geschreven door ontwerper Alessandro Michele via Instagram. In een video conferentie op 25 mei maakte Michele de veranderingen in detail duidelijk.

Gucci stopt met seizoensgebonden shows

Zondag deelde Gucci verschillende uitgebreide statements via hun Instagram-account, afkomstig van Gucci's creative director Alessandro Michele. In de berichten reflecteert de ontwerper op de traditionele gang van zaken in mode-industrie, waarna hij bekend maakt dat Gucci veranderingen in gang gaat zetten. Deze duiden op een radicale verschuiving van de manier waarop het modehuis het zogenoemde 'modecircus' zal benaderen – dat juist het middelpunt was van de spectaculaire Herfst/Winter 2020 show.

Het artikel gaat verder onder de video.

Rinke Tjepkema in gesprek met ontwerper Elza Wandler

Concreet betekent dit dat het modehuis niet langer in de traditionele modekalender bestaande uit Cruise-, Pre-Fall-, Lente/Zomer- en Herfst/Winter-collecties zal ontwerpen en showen, maar in plaats daarvan kiest voor slechts twee shows per jaar. 'Ik wil het ritueel van seizoensgebonden collecties en shows opgeven om een geheel nieuw ritme te creëren, dichter bij mijn expressieve aard. We komen slechts twee keer per jaar samen om de hoofdstukken van een nieuw verhaal te delen,' zo stelt de ontwerper in de berichten. In totaal plaatste Gucci achttien statements die verwijzen naar zes memoires geschreven door de ontwerper van 29 maart tot 16 mei.

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Meer tijd

Michele deelde meer details van de aangekondigde veranderingen in een online persconferentie op maandag 25 mei. 'Ik heb voor dit bedrijf een toekomst ontworpen door ook naar het verleden te kijken. Ik ben ervan overtuigd dat om vooruit te kunnen gaan we ook moeten terug gaan naar de oorsprong van deze prachtige industrie,' stelde Michele in de video call, zo weet de Britse Vogue. 'We zullen het updaten, maar we zullen moeten herstellen wat we in het verleden hadden en misschien een inventiever product laten zien. En daarvoor hebben we meer tijd nodig.'

Geen show in september

'We zijn een groot merk, dus we hebben de verantwoordelijkheid om voor onze branche te zorgen,' ging Michele verder. Vervolgens uitte de ontwerper de wens om het bestaande modeweekschema te reorganiseren: 'We zijn het er allemaal over eens dat herfst en lente de meest geschikte momenten zijn om ons werk te laten zien, maar ik hoop dat andere merken ons zullen volgen, zodat we een open dialoog kunnen voeren om nieuwe data te regelen.'

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

De ontwerper maakte tevens bekend dat Gucci geen collectie zal presenteren tijdens de traditionele geplande fashion week in Milaan in september. 'We staan al een lange tijd stil, dus ik denk niet dat we voor september een collectie zullen hebben. Ik wil een nieuw soort tijd terugwinnen - echt en praktisch - dus kiezen we een andere datum.' Het is bijzonder dat een dermate groot en geïnstitutionaliseerd modebedrijf als Gucci ervoor kiest deze grondige veranderingen door te voeren. Omdat zij zo leidend zijn in de huidige mode-industrie kan dit collectieve verandering in gang zetten van de gehele modewereld.

Duurzaamheid vergroten

Onderdeel van de nieuwe plannen is bovendien ook om duurzaamheid hoger in het vaandel te zetten binnen het modehuis. Zo schrijft Michele dat de natuur te lang heeft geleden onder de huidige aard van de industrie. 'Onze roekeloze acties hebben de wereld waarin we leven, verbrand. We zien onszelf als los van de natuur, we voelen ons almachtig. We zien de natuur als iets vanzelfsprekends en we domineren en verwonden het.'

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.
This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

In de video call sprak Michele verder over het aspect van duurzaamheid: 'Ik heb hier niet genoeg ruimte voor mezelf. Er is overal kleding. Ze verdienen liefde en zorg, en als ze langer bij ons blijven, zal dat veel beter zijn.' Door de productie van de mode-industrie te verminderen, wil Michele de duurzaamheid van de mode die we kopen vergroten.

Veranderingen in de modewereld door COVID-19

De huidige ontwikkelingen van de coronacrsis hebben een grote impact op de modewereld. De productie werd voor een groot deel stilgelegd, winkels werden gesloten, en vele shows en evenementen moesten worden gecanceld. Het heeft ertoe geleid dat de mode-industrie wakker werd geschud en gedwongen werd na te denken over de toekomst. Steeds meer modehuizen heroverwegen de traditionele modekalender en dus de hoeveelheid momenten dat een nieuwe collectie wordt gemaakt en geshowd. Na fashion weeks die online gaan en modehuizen die zich terugtrekken uit de geplande traditionele modeweken, lijkt het erop dat er nog meer veranderingen zullen plaatsvinden de komende tijd.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws