Virginie Viard presenteert Chanels nieuwste Cruise-collectie met een virtuele show

De creative director van het modehuis vertelt ons over de inspiratie achter de onconventionele presentatie, terwijl Bruno Pavlovsky (directeur mode) Chanels blik op diversiteit en de pandemie deelt.

beeld van chanel's cruise collectie 2021 door karim sadli
Karim Sadli

Onder een dieprode zonsondergang worden de contouren van de modellen al snel duidelijk: ze dragen donkere kleding die zichtbaar tegen hun zongebruinde huid drukt.

'Ik wilde het sentiment van Capri vangen, de plek waar we deze show aanvankelijk zouden houden. Het draait om het Mediterrane gevoel, waarbij alles licht en praktisch is, zonder al teveel poespas,' vertelt Virginie Viard, de creative director van Chanel.

'Toch hebben we de beelden niet aan de Côte d'Azur geschoten – je ziet weliswaar een Mediterraans landschap, maar de kleren zijn in Parijs gefotografeerd,' voegt Bruno Pavlovsky, directeur mode, daaraan toe.

beeld van de virtuele chanel cruise 2021 show
Karim Sadli
beeld van chanel cruise 2021, de virtuele show
Karim Sadli

Chanel en racisme

Toch speelt er momenteel meer dan het presenteren van een nieuwe collectie alleen, weet ook Chanel. Het modehuis begrijpt de woede en wanhoop van zwarte mensen, die in menig land de barricades opgaan om te protesteren tegen institutioneel racisme. De demonstranten eisen gerechtigheid voor George Floyd, Breonna Taylor en talloze andere zwarte mensen die door politiegeweld om het leven zijn gekomen.

'Chanel gelooft sterk in haar eigen normen en waarden, waar racisme – of dat nou in de VS of ieder ander land ter wereld is – niet in voorkomt,' zegt Pavlosky. 'In deze situatie moeten we een vuist maken en duidelijk aangeven dat we niet in deze wereld willen leven. Als modehuis kunnen we racisme veroordelen, en duidelijk maken dat we daar geen onderdeel van willen zijn.'

Collecties presenteren à la 2020

Viard probeert daarnaast een balans te vinden tussen het presenteren van een nieuwe collectie en het leven post-lockdown, dat er hoe dan ook anders uit gaat zien. Ze is daarvoor ditmaal alsnog dicht bij Capri gebleven, en noemde de show treffend een balade ('wandeling') langs de Mediterraanse kust. De ontwerper werkte maar vier weken aan de luchtige collectie, die in fel contrast staat met de complexe realiteit van nu. Op de beelden zien we mooi maatwerk, soms kleurrijk, maar meestal donker. De glitterdetails schitteren ondertussen mee als een zonnestraal – of als een gebruind been dat uit een rok glijdt, kan ook.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Produceren tijdens een lockdown

Of het moeilijk was om deze collectie in tijden van lockdown te produceren? 'We hebben continu maskers gedragen en onze ogen afgedekt. De vrouwen in de ateliers zaten ver uit elkaar, slechts één maker per tafel,' licht Viard toe. 'We hebben de collectie zo minimaal mogelijk proberen te houden. Sommige outfits hebben we een upgrade gegeven. Twee of drie jasjes uit een vorige Croisière collectie combineren we nu met een broek, om maar wat te noemen. Als je op vakantie gaat, neem je immers toch ook de kleding mee die je kent én adoreert, right?'

#StayatHomewithVogue: Chanel makeup artist Irena Ruben toont de perfecte '70s-inspired beautylook

Uiteindelijk was vooral de manier waarop de kleding gepresenteerd werd op de campagnebeelden van groot belang. 'Neem de combinatie met die bikinitop met glitters. Ik kreeg dat idee bij een concert, toen de zanger een glinsterend badpak droeg. Het is ook mooi om een matchende top en handtas in beelden te verwerken, waarbij ik borduurwerk van François Lesage heb hergebruikt.'

De keus voor Capri

Het was uiteindelijk niet La Pausa (ooit het vakantiehuis van Mademoiselle Chanel nabij Monte Carlo, red.) dat Viard heeft beïnvloed – alhoewel ik me herinner dat Karl Lagerfeld me ooit vertelde over de trap van dat huis, en hoe dat onderdeel hem inspireerde. 'Ik had net zo goed voor Monaco, Saint-Tropez of Cannes kunnen kiezen,' licht Viard toe. 'Toch koos ik voor Capri omdat het een droomplek is, maar ook omdat ik daar in eerste instantie een expositie van Karls foto's wilde organiseren.'

chanel landschapfotografie van capri
Bea De Giacomo
chanel landschapsfotografie van capri
Bea De Giacomo

Hoewel de ontwerper graag een luchtig gesprek wil voeren over de collectie, had ze tijdens de lockdown (nog) niet bepaald dat Mediterrane vakantiegevoel. 'Ik wilde niet dat de Cruise-show het tegengestelde van de huidige coronacrisis zou worden. Tegelijkertijd moest het ook niet supertreurig worden, dat is niet de essentie van Chanel. Voor mij is dit modehuis een toevluchtsoord dat in moeilijke tijden juist voor je zorgt.'

Over Virginie's invloed

Pavlovsky ziet dan ook een sterke invloed van Karl terug bij Virginie. 'Ondertussen heeft ze genoeg tijd gehad om ook in het werk van Mademoiselle Chanel te duiken. Karl heeft het daar zo vaak over gehad. Virginie's visie is dan ook iets anders dan wat we in het verleden hebben gezien, omdat ze al die kennis meeneemt. Dat maakt haar werk soms wat vrouwelijker en hedendaagser. Daarbij heeft ze ook een eigen visie op wat Chanel zou moeten zijn in de toekomst.'

beeld van chanel cruise 2021 door karim sadli
Karim Sadli

Pavlovsky hoopt dat Chanel vanaf oktober weer fysieke shows kan organiseren. 'We moeten onze manier van communiceren opnieuw onder de loep leggen, maar shows zullen we blijven organiseren. Een collectie "uitleggen" wordt anders wel heel moeilijk. Ik denk dat we nu voor het eerst in dertig jaar geen show hebben kunnen geven. Toch hoop ik dat mensen door de campagnebeelden alsnog de emotie voelen, en begrijpen wat we willen uitdragen met deze Cruise-collectie.' Je bekijkt de hele collectie hieronder.



This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws