Tijd voor verandering? Dit wordt de toekomst van de mode-industrie volgens modehuizen

Vele modehuizen pleiten voor verandering, Chanel houdt vast aan traditie. Hoe gaat de toekomst van de modekalender er uit zien?

chanel herfstwinter 2013 show in parijs
Getty Images

Sinds het uitbreken van de coronacrisis werd de mode-industrie voor een groot deel gedwongen stil gelegd. Hierdoor ontstond voor de modewereld een moment van zelf-reflectie, op een industrie die al jarenlang dezelfde traditionele modekalenders, soorten shows en collecties hanteert. Vele modehuizen zoals onder meer Gucci en Dries van Noten pleiten voor verandering, waar andere zoals Chanel er juist voor kiezen de traditionele gang van zaken te blijven voortzetten. Hoe gaat de toekomst van de mode-industrie eruit zien? Wij zetten de verschillende visies van modehuizen voor je op een rij.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Chanel houdt vast aan traditioneel schema

Op 8 juni maakte modehuis Chanel hun visie bekend ten aanzien van de veelbesproken veranderingen in de modewereld. Ondanks de nieuwe visies van vele modehuizen sinds de uitbraak van de coronacrisis, stelt Chanels president Bruno Pavlovsky dat het modehuis zijn huidige strategie zal blijven voortzetten, zo maakt Business of Fashion bekend.

In een interview met Women's Wear Daily stelt Pavlovsky dat Chanel gedijt op het huidige systeem waarin er zes collecties per jaar worden gepresenteerd. 'We hebben liever zes specifieke collecties, dan twee eindeloze collecties. We hebben dit ritme gekozen en we vinden het prettig, we geloven dat dit is wat onze klanten willen zien in onze winkels. Dus we houden ons aan dit schema, en parallel daaraan blijft de modeshow de beste manier om de creativiteit en knowhow van het merk uit te drukken,' legde hij uit.

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Hoewel het modehuis dus nog steeds met vele shows zal werken, liet creative director Virginie Viard wel weten dat de omvang van de presentaties - zoals we die kenden onder het roer van Karl Lagerfeld - zal verkleinen: 'De shows zullen noodzakelijkerwijs op een kleinere schaal plaatsvinden. Het was geweldig met Karl - het was een buitengewone periode - maar nu klopt dat niet meer. Ik wil wel absoluut terug naar modeshows, het geeft ontzettend veel voldoening en plezier. Uiteindelijk gaat mode ook over plezier: de modellen, de accessoires, dat komt allemaal terug zodra ze weer kunnen reizen.'

Het artikel gaat verder onder de video.

Zien: Gamechangers over de toekomst van de mode-industrie

Gucci kiest voor radicle verandering

Gucci liet eerder op 24 en 25 mei middels statements van creative director Alessandro Michele weten het roer in de toekomst volledig om te gooien, en radicale veranderingen door te voeren in hun systeem. Concreet betekent dit dat het modehuis niet langer binnen de traditionele modekalender bestaande uit Cruise-, Pre-Fall-, Lente/Zomer- en Herfst/Winter-collecties zal ontwerpen en showen, maar in plaats daarvan kiest voor slechts twee shows per jaar.

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

'Ik wil het ritueel van seizoensgebonden collecties en shows opgeven om een geheel nieuw ritme te creëren, dichter bij mijn expressieve aard. We komen slechts twee keer per jaar samen,' zo liet Michele weten. De ontwerper maakte tevens bekend dat Gucci geen collectie zal presenteren tijdens de traditionele geplande fashion week in Milaan in september. Ook uitte de ontwerper de wens om als industrie gezamenlijk de huidige modekalender te reorganiseren: 'Ik hoop dat we een open dialoog kunnen voeren om nieuwe data te vinden.'

Groepen ontwerpers willen nieuwe modekalender

Op 12 mei lanceerde een groep internationale ontwerpers onder leiding van de Belgische ontwerper Dries van Noten een statement waarin werd gepleit voor een nieuw modesysteem en modekalender. De groep ontwerpers - bestaande uit onder meer Tory Burch, Erdem Moralioglu en Gabriela Hearst - stellen in het statement twee specifieke punten centraal: het moment dat collecties in de winkel liggen én in de uitverkoop gaan moeten veranderen. In plaats van de wintercollecties te verkopen in het voorjaar en lentecollecties in het najaar, pleiten deze ontwerpers ervoor om kleding te verkopen in de tijd van het jaar waarin ze gedragen worden.

Een tweede groep van ruim 61 modehuizen waaronder Isabel Marant en Proenza Schouler lanceerde tevens een plan om de industrie opnieuw vorm te geven. Het initiatief, gefaciliteerd door Business of Fashion, werd gepubliceerd op de website rewiringfashion.org. Net als in de open brief van 12 mei pleit #rewirefashion voor een nieuwe modekalender en pleiten ze ervoor mid-season sales en Black Friday af te schaffen. Allesomvattend bestaan er tot nu toe verschillende visies wat betreft de toekomst van de mode-industrie en haar traditionele systemen. Het valt nog te bezien of en welke collectieve beslissingen de modewereld hierover zal nemen.

Shop Vogue's Fashion Favourites

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Coronavirus