De coronacrisis heeft de afgelopen periode een hevige impact gehad op de mode-industrie. Vele shows werden gecanceld en productie lag voor een groot deel steel waardoor modehuizen hard werden getroffen. Het New-York based modelabel Sies Marjan onder creatieve leiding van de Nederlandse ontwerper Sander Lak maakt bekend dat het modehuis op 16 juni voergoed haar deuren sluit wegens de 'significante' financiële impact van de coronacrisis, zo meldt Women's Wear Daily.
Sies Marjan opgeheven
Ontwerper Sander Lak maakte bekend dat het modehuis Sies Marjan officieel sluit op 16 juni 2020. Het merk, wiens Instagram gedeactiveerd is, heeft een korte verklaring afgelegd over deze beslissing: 'Als jong en onafhankelijk bedrijf werden we aanzienlijk beïnvloed door COVID-19. Met een zwaar hart hebben we de zeer moeilijke beslissing genomen om ons bedrijf te sluiten,' zo werd duidelijk in het statement.
Het artikel gaat verder onder de video.
Ook zien: gamechangers over de toekomst van de mode-industrie
In een tweede verklaring sprak Lak zijn dankbaarheid uit voor zijn supporters en medewerkers. 'Hetgeen waar we de afgelopen jaren aan hebben gewerkt, was een droom die uitkwam. Bedankt aan iedereen die Sies Marjan door de jaren heen hun tijd en talent heeft gegeven. We hebben een bijzonder merk opgebouwd waarvan de erfenis niet alleen ligt in de kleding en collecties, maar in elke persoon die onderweg heeft bijgedragen.' Door de aanhoudende maatregelen van de wereldwijde coronacrisis ervaren vele modehuizen financiële tegenslagen. Business of Fashion meldt dat al voor het uitbreken van de coronacrisis Sies Marjan te maken kreeg met tegenslagen. Zo was Barneys een van de belangrijkste leveranciers van het modelabel, dat vorig jaar failliet ging.
Sander Laks Sies Marjan
Sies Marjan werd in 2015 opgericht door ontwerper Sander Lak, met de steun van investeerders-echtpaar Nancy en Howard Marks. Na ruim tien jaar in vaste dienst te hebben gewerkt bij labels als Balmain, Dries Van Noten en Phillip Lim besloot Lak voor zichzelf te beginnen. Een jaar voor de eerste show in de herfst van 2016 werkte hij en zijn team in het diepste geheim aan het nieuwe modehuis. De show was een overdonderend succes, en ook de verschillende shows die de seizoenen erna volgden werden bejubeld. Modeliefhebbers en beroemdheden als Beyoncé werden al snel fan van het kleurrijke label, dat een voor velen als hoogtepunt werd gezien van New York Fashion Week.
Sander Lak werd met Sies Marjan vooral bekend met zijn vloeiende jurken en stijlvolle ontwerpen in pastelkleuren en regenboogtinten. Eerder sprak Sander Lak met Vogue over het succes van zijn modehuis: We hebben ons voor de eerste show bewust stilgehouden, ondanks dat er genoeg te schreeuwen viel. Zo konden we een stevige basis vormen voor het bedrijf en wist iedereen waar we naartoe wilden en wat er verwacht werd. We hoopten op vijf verkooppunten. Het werden er uiteindelijk 35. Beroemdheid of herkenning doet me niets. Daar doe je het niet voor. Ik wil kleding maken die vrouwen echt dragen.'