Gucci neemt afscheid van de modewereld zoals we die kennen met twaalf uur durende livestream op MFW

Alessandro Michele's Epilogue collectie is het laatste deel van zijn Gucci-trilogie.

beelden uit het lookbook van gucci's epilogue collectie
Gucci

Terwijl Milan Fashion Week moeite had om een weg te vinden in een nieuwe, digital manier van werken, besloot Alessandro Michele alsnog een spektakel te organiseren voor Gucci. Maar geen traditionele modeshow zoals je 'm zou verwachten. Gucci presenteerde de nieuwe Epilogue collectie namelijk tijdens een maar liefst twaalf (!) uur durende livestream.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Een twaalf uur durende livestream

Kijkers van de livestream wisten niet wat ze afgelopen vrijdag mochten verwachten. In de omschrijving onder de stream op YouTube werd niet meer geschreven dan dat deze twaalf uur zou duren. Terwijl men in de commentssectie steeds ongeduldiger werd, veranderde de shots van de video om de plus minus tien seconden; met een focus op modellen in de make-up, mensen die met belichting bezig zijn of cameramensen die door het beeld wandelen. Gefilmd in Palazzo Sacchetti in Rome, Italië, zagen we langzaam maar zeker Michele's visie tot leven komen. Geen bombastische show tijdens deze livestream, neen: Alessandro wilde met de beelden laten zien dat wat achter de schermen gebeurt, net zo spannend én belangrijk is als de onthulling van het eindproduct – zo niet meer.

Het artikel gaat verder onder deze video.

Zien: Gucci campagne met Faye Dunaway

'Een driedelig sprookje'

Deze visie van Alessandro kregen we voor het eerst mee afgelopen februari op Milan Fashion Week. Daar werden gasten uitgenodigd voor een behind-the-scenes tour van een catwalkshow. 'Bij die gelegenheid wilde ik het magische ritueel van de modeshow vieren: een heilige en onherhaalbare liturgie waardoor creatief denken openbaar wordt en zich aanbiedt aan de interpretatie van een gemeenschap van geëmancipeerde toeschouwers', zei hij in een statement. 'Ik wilde onthullen wat er achter de gordijnen van dit ritueel ligt.' Volgens Alessandro was dit het begin van zijn 'driedelig sprookje'.

gucci herfstwinter 202021 show
Gucci Herfst/Winter 2020 show
Getty Images

Een radicaal experiment

Het volgende deel van de trilogie was de campagne van dat seizoen, getiteld The Ritual. Daarvoor had Alessandro besloten zijn rol als 'obsessieve director' los te laten, en de modellen hun eigen beelden te laten creëren. 'Het was een radicaal experiment waarbij ik mezelf aan de haal liet gaan met het idee dat schoonheid, onvoorspelbaar en wonderbaarlijk onvolmaakt, kan verschijnen door de afwezigheid van controle.'

gucci the ritual campagnebeeld
Gucci The Ritual campagne
Gucci

De epiloog

Op de laatste dag van Milan Fashion Week werd Alessandro's 'driedelig sprookje' afgesloten met de epiloog. Na de toeschouwer steeds verder mee achter de schermen te hebben genomen, besloot hij voor de presentatie van de nieuwe collectie alle facetten van productie te laten zien. De twaalf uur durende livestream van Gucci was namelijk een kijkje achter de schermen bij het maken van de nieuwe campagne voor het Italiaanse merk – van de security check en het installeren van de lichten tot de haar- en make-up van de modellen. Fun fact: de modellen zijn ieder onderdeel van het design team van Gucci.

beeld uit gucci the epilogue collectie livestream
Livestream Gucci Epilogue collectie.
Gucci

Alessandro Michele over Epilogue

'Het is opnieuw een proces van rolomkering', vertelde Alessandro in een statement. 'De afstanden worden korter. De creatieve act wordt tentoongesteld in de praktijk. De binnenkant steekt zichzelf naar buiten. Het onzichtbare krijgt zijn vorm en straalt uit door zelfverbranding. Meer dan dat. Deze keer intensiveert mijn analyse van de mechanismen die de modewereld reguleren: deze herschikking zal worden afgebeeld vanuit een ongebruikelijk perspectief. Iedereen kan dankzij een camera een dag lang het proces onderzoeken waarmee het design office de nieuwe campagne van Gucci belichaamt.' Alessandro wil de systemen van de modewereld ontmantelen, en afscheid nemen van de industrie zoals we die kenden voor de pandemie.

Gucci's Epilogue collectie

De Epilogue collectie zelf is kenmerkend voor Alessandro: eclectisch, boordevol levendige kleuren en mismatching van drukke prints en texturen. De silhouetten zijn geïnspireerd op de jaren zeventig, een gouden tijdperk voor Gucci en de tijd waarin Alessandro zelf opgroeide. In de maar liefst 76 looks voor zowel mannen als vrouwen komen Alessandro's signature motieven voor Gucci van de afgelopen vijf jaar veelvuldig terug: de stropdasblouse voor zijn eerste collectie, lange vesten, T-shirts in jeans en tassen Dionysus, Ophidia en Jackie 1961.

Bekijk alle looks van Gucci's Epilogue collectie hier. De livestream kun je terugkijken op YouTube.

Credits Epilogue lookbook

Creative Director: Alessandro Michele
Art Director: Christopher Simmonds
Photographer: Mark Peckmezian
Hair Stylist: Paul Hanlon
Make Up: Thomas De Kluyver

Shop Vogue's mode favorieten

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws