Rust in vrede millennial pink — 'politiek roze' is de krachtigste tint van onze generatie

De door jongeren geleide gelijkheidsbeweging van 2020 gebruikt opvallende fuchsia om wereldwijde veranderingen te stimuleren. Dit is waarom de tint waar je niet overheen kunt scrollen op sociale media zoveel meer is dan een modetrend.

neema kayitesi gekleed in sinéad o’dwyer voor miss jason’s inzamelingsactie
Zoë Matilda

Op 30 mei kondigde de Britse ontwerper A Sai Ta aan dat hij de ultra-zeldzame Hot Wok Riri-jurk (een kenmerkende fuchsia-patchworkstijl die oorspronkelijk op maat is gemaakt voor Rihanna) zou reproduceren, waarbij alle opbrengsten gelijk worden verdeeld tussen Black Lives Matter, Solace Women's Aid en The Voice of Domestic Workers. Dit is de jurk die Rihanna tijdens haar vakantie in oktober vorig jaar op Instagram postte, waarna het internet losbarstte, en het geweldige nieuws over de terugkeer van de jurk gaat over zoveel meer dan een perfect aangekochte garderobe. Dit gaat meer over het maken van geschiedenis.

Een vriendelijke aanwinst voor de mode

Samen met broer Vellies, oprichter van Aurora James en Kerby Jean-Raymond van Pyer Moss, is Ta met de volgende generatie talenten onuitputtelijk bezig mode vriendelijker te maken. De Hot Wok Riri-jurk wordt op vraag gemaakt (zonder verspilling van materialen) en biedt flexibele prijzen, waardoor kopers de mogelijkheid krijgen om hun liefdadigheidsbijdrage te verhogen vanaf een startbedrag van 330 euro. Als je deze jurk dus koopt, zullen in wezen veel meer andere mensen dan jij profiteren van jouw aankoop.

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Politiek roze

Het feit dat de jurk in een oogverblindende fuchsia tint wordt gemaakt, waar je niet overheen kan scrollen, is ook belangrijk. Ta zijn kom-in-actie-kleding is onderdeel van een nieuwe sociale media-beweging die hypebeasts verandert in hopebeasts via politiek gerichte aankopen, en snel verandert in de mond-tot-mond reclame van de generatie Y.1 (25–29 jaar). In een tijdperk van onheilspellende shadowbans – waarbij je zonder dat je het weet minder zichtbaar bent op sociale media – en een overweldigende nieuwscyclus, valt niets meer op of houdt het oog zo goed vast als fel roze (iets waar Depop's felbegeerde upcycler Fancy Thrift wel iets van afweet).

Het artikel gaat verder onder de video.

Zien: de trailer voor Netflix-docu 'The Life and Death of Marsha P. Johnson'

Shocking pink is hier om te blijven

De afgelopen maand heeft shocking pink bewezen een essentieel en opvallend middel te zijn voor problemen waar we ons niet langer voor weg kunnen draaien. Kijk maar naar het magenta lettertype op de antiracismebronnen die rondgaan op aangesloten netwerken via Google-docs, en de Sinéad O'Dwyer outfit die model Neema Kayitesi droeg als onderdeel van de zeer succesvolle promo voor de Depop UK QTIBIPOC-inzamelingsactie die werd gehouden door nightlife host Miss Jason.

neema kayitesi gekleed in sinéad o’dwyer voor miss jason’s inzamelingsactie
Zoë Matilda

Millennial pink is verleden tijd

De krachtige tint is het tegengif voor zacht millennial pink (oftewel Pantone rozenkwarts) dat in 2016 een sensatie werd, toen bedrijven en influencers zich haastten om te profiteren van de aangename beelden op sociale media. Waar het in wezen ging over het geld en de invloed die kon worden overgebracht op jonge mensen (een simpele Google-zoekopdracht leidt je naar artikelen met de titel, in hoofdletters, ‘HOE ‘MILLENNIAL PINK’ UW BEDRIJF BEKEND KAN MAKEN’, met als subtitel: ‘De kleur die de koopkracht van millennials draagt’), is politiek roze de kleur van een jeugdbeweging die luid en duidelijk verklaart dat genoeg, genoeg is.

De fuchsia-jurk van Marsha P Johnson

De petitie om de zwarte activiste Marsha P Johnson te eren met een standbeeld op de plaats van de herdenking van Christopher Columbus in New Jersey, naderde snel tachtigduizend handtekeningen na een virale campagne. Johnson wijdde haar leven aan de LGBTQ+ gemeenschap, ondersteunde diegenen die de samenleving probeerde te kleineren en speelde een cruciale rol in de Stonewall Riots van 1969. Haar tragische dood in 1992, een vermoedelijke moordzaak die als zelfmoord werd bestempeld, kreeg veel aandacht na de Netflix-documentaire The Death and Life of Marsha P Johnson uit 2017.

marsha p johnson in fuchia jurk
Stefan Abrahams (Condé Nast)

Het is een foto uit deze film – waarin de activiste een bloemenslinger en fuchsia-jurk draagt – die men op grote schaal voorbij zag komen op social media. In 2020 dient die flits van onweerstaanbaar, vreugdevol roze niet alleen als een herinnering, maar aan het belang van gezien worden, tevens als een krachtige oproep om op te treden tegen onderdrukking en essentiële donaties te doen aan organisaties zoals The Marsha P Johnson Institute, Black Visions Collective en The Okra Project die de geest van haar werk voortzetten.

Ta's doel in de mode-industrie

Johnson zat niet stil. Ze veranderde levens en vocht tegen onrecht. Bijna dertig jaar later volgt de modewereld dezelfde koers. 'Mijn ultieme doel in de mode-industrie is om te protesteren tegen onrechtvaardigheid en ongelijkheid en om een stem te zijn voor wat niet correct is maar ten onrechte wordt gedoogd', vertelde Ta aan Vogue. 'Ik wil niet alleen praten over wat ik wil doen, maar mijn woorden moeten ook worden ondersteund door actie.'

Helaas is de Hot Wok Riri-jurk niet meer te bestellen, want de laatste bestellingen konden geplaatst worden op 5 juli.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder