Dit zijn de mode- en beautymerken die daadwerkelijk, echte anti-racistische veranderingen maken

Vogue kijkt naar de merken die verder gaan dan alleen het zwarte vierkant op social media door te werken aan echte, voortdurende veranderingen in de strijd tegen institutioneel racisme.

nella ngingo door annemarieke van drimmelen, vogue nederland, juli augustus 2020
Annemarieke van Drimmelen, Vogue Nederland, juli-augustus 2020

De overstroming van infographics en deelbare Black Lives Matter-bronnen die onze sociale media feeds vulden in juni, hebben zowel optimisme als cynisme van de zwarte gemeenschap getrokken – vooral als het gaat om de grote mode- en beautymerken die profiteren van de zwarte cultuur, maar er niet in slagen de winst daarvan terug te brengen binnen zwarte gemeenschappen.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Onderscheid in merken

Halverwege juni waren er al aanwijzingen dat veel van de merken die op 2 juni een zwart vierkant plaatsten ter ondersteuning van Blackout Tuesday, of zich haastten om zwarte modellen in te huren voor hun online campagnes, hun steun niet zouden blijven beloven toen het geluid doofde. Begin juli werd de grens snel getrokken tussen de merken die performatieve of optische anti-racistische marketingstrategieën lieten zien en degenen die een dwingende verandering veroorzaakten - van het doneren van geld aan relevante organisaties tot het ondersteunen van opkomend zwart talent en black-owned businesses.

Zien: Nella Ngingo's natuurlijke skincare routine voor een model glow

Merken die echte verandering doorvoeren

Een cruciaal moment kwam op 31 mei toen Glossier, het beautymerk dat miljarden dollars waard is en opgericht werd in 2014 door de 35-jarige Emily Weiss, beloofde meer dan vierhonderdduizend euro te schenken aan organisaties die zich richten op de bestrijding van raciale onrechtvaardigheden, waaronder Black Lives Matter, The NAACP Legal Defense and Educational Fund en Equal Justice Initiative. Nog eens dat bedrag werd toegezegd aan beautybedrijven in handen van zwarte oprichters, in een verklaring dat het bedrijf 'toegewijd was aan het ondersteunen en versterken van nieuwe leiders en stemmen'.

Vele donaties aan BLM-organisaties

Als het gaat om grote beautymerken die hun woorden nakomen, was het al snel duidelijk. Als merk dat door jongeren gedreven wordt, heeft Glossier een belangrijk punt gemaakt. Elders heeft Anastasia Beverly Hills meer dan tachtigduizend euro gedoneerd aan verschillende organisaties, waaronder Black Lives Matter en NAACP. ColourPop doneert meer dan twintigduizend euro aan het Minnesota Freedom Fund en daarnaast datzelfde bedrag aan ACLU, met nog eens meer dan tweehonderdduizend euro aan andere organisaties in de toekomst.

L'Oréal Paris herziet standpunt

Daarentegen, na het ontslaan van model Munroe Bergdorf (omdat zij zich in 2017 uitsprak tegen racisme), kreeg L'Oréal Paris kritiek na het posten van de Black Lives Matter-beweging. Vervolgens sprak Bergdorf met de nieuwe president van L'Oréal Paris en richtte het merk een Britse adviesraad op voor diversiteit en inclusiviteit, dat zijn toekomstige plannen zal mededelen en beïnvloeden, met Bergdorf als consultant. Het merk is ook van plan meer dan vierentwintigduizend euro te schenken aan Mermaids, een liefdadigheidsinstelling die gendervariant- en transgenderjongeren in het Verenigd Koninkrijk ondersteunt en hetzelfde bedrag opnieuw te schenken aan UK Black Pride, een veilige plek voor diverse seksualiteiten en genderidentiteiten.

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

De toekomstplannen van Reebok

Het zijn niet alleen de beautytitanen die publiekelijk hebben erkend dat het belangrijk is om achter de gemeenschap te staan wanneer je merk afhankelijk is van zwarte koopkracht. ‘Zonder de zwarte gemeenschap zou Reebok niet bestaan’, verklaarde de Amerikaanse sportkledinggigant, die eigendom is van Adidas, op hun Instagram-pagina op 30 mei. De bekentenis kwam met een gedetailleerd overzicht van de manieren waarop zij systemisch racisme zullen aanpakken – te beginnen met een plan om de komende vijf jaar twaalf miljoen euro in zwarte gemeenschappen te investeren. Reebok's volgende belofte? Dertig procent van de openstaande vacatures zal worden gevuld door mensen met een zwarte en Latijns-Amerikaanse achtergrond. De sportzaak voegde er ook aan toe dat zij van plan zijn zichzelf verantwoordelijk te houden door een nultolerantiebeleid te voeren en een externe inspecteur te installeren om ervoor te zorgen dat ze zichzelf verantwoordelijk kunnen houden.

Geen woorden, maar daden

Dit is niet de eerste keer dat Reebok zijn politieke standpunt in echte verandering wil omzetten. Van 1988 tot 2007 eerde het label activisten onder de 30 jaar die met geweldloze middelen voor mensenrechten vochten. De prijs werd toegekend aan vier of vijf activisten die elk veertig duizend euro ontvingen ter ondersteuning van hun mensenrechtenwerk. Andere atletische merken waren er even snel bij, met Nike die zegt dat zij de komende vier jaar dertig miljoen euro zullen doneren aan de zwarte gemeenschap in de Verenigden Staten. Fila heeft ook beloofd om tachtigduizend dollar te doneren aan Black Lives Matter.

De reactie van de luxe modewereld

In de luxe modebranche hebben grote modemerken zich toegewijd aan het ondersteunen van Black Lives Matter, waaronder Virgil Abloh, die één miljoen heeft opgehaald om de volgende generatie zwarte modeleiders te ondersteunen via het Post-Modern Scholarship Fund. Het fonds heeft als doel inclusie in de mode-industrie te bevorderen door studenten van zwarte, Afro-Amerikaanse of Afrikaanse afkomst een studiebeurs te geven. Tommy Hilfiger heeft ook gekozen voor een revolutionaire aanpak door online een platform te creëren voor volgers om suggesties te doen over hoe ze het beste kunnen bijdragen aan de zaak – en daarbij aantoont dat het OK is om de antwoorden niet te hebben, maar het belangrijk is om vragen te stellen wanneer je niet zeker weet hoe je kunt helpen. In een wereld die vaak kritisch kan zijn, hebben merken vaak het gevoel dat ze snel moeten handelen zonder na te denken over de beste opties, maar erkennen dat je niet alles weet, laat zien dat je bereid bent om je kennis te verbreden.

Tommy Hilfiger Corporate Foundation

Tommy Hilfiger besloot uiteindelijk om tachtig duizend dollar te doneren aan de NAACP. Bovendien kondigde het merk op 9 juli aan dat het een People's Place-programma lanceert dat mensen in de mode- en creatieve industrie vooruit wil helpen. Het is niet de eerste keer dat Tommy Hilfiger heeft bewezen dat mode de kracht heeft om een verschil maken. In 2012 hebben zij 1,7 miljoen euro gedoneerd aan organisaties die zich bezighouden met risicojongeren, autismebewustzijn en onderzoek via de Tommy Hilfiger Corporate Foundation, die in 1995 werd opgericht om het welzijn van de jeugd te verrijken door zich te concentreren op onderwijs en culturele programma's.

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Ontwerper A Sai Ta's inzamelingsactie

Op de hedendaagse luxe-markt bracht de Britse ontwerper A Sai Ta (de ontwerper achter het label Asai) een van Rihanna's populairste jurken terug om de zaak te ondersteunen, waarbij de tie-dyed jurk die hij exclusief voor de zangeres maakte werd gereproduceerd, waarvan alle opbrengsten naar Black Lives Matter, Solace Women's Aid en The Voice of Domestic Workers gingen. Verder heeft het Deense label Ganni toegezegd honderd duizend euro te doneren aan Black Lives Matter, NAACP en ACLU.

De acties die verschil maken

De acties die zich onderscheiden van deze merken in vergelijking met andere, is hun wens om continue verandering te creëren. Geld doneren is een uitgangspunt, maar meer transparantie over hoe representatief intern personeel is, is ook noodzakelijk. Jacquemus ontving online kritiek nadat een foto van het team dat aan de recente Lente/Zomer 2021 show werkte, het gebrek aan diversiteit in het personeelsbestand van het bedrijf benadrukte. Waar het op neer komt? Als je zwarte mensen en hun talent echt waardeert, zal dat op je werkplek te zien zijn.

Geen moment, maar een beweging

We hebben nog een lange weg te gaan. Racisme is niet van de ene op de andere dag ontstaan, dus raciale problemen zullen ook niet van de ene op de andere dag verdwijnen. De gesprekken moeten doorgaan en dat geldt ook voor de acties. Bovenal moeten merken beseffen dat het niet de dood van een zwart persoon mag kosten willen merken de zwarte gemeenschap waarderen. Oproepen tot arrestatie van de politie die betrokken is bij de dood van Breonna Taylor zijn niet opgevolgd, zwarte mensen die in het Verenigd Koninkrijk zijn geboren worden gedeporteerd en zwarte mensen sterven op een alarmerend tempo vanwege Covid-19. Black Lives Matter is geen moment - het is een beweging en een die merken moeten blijven steunen.

Shop Vogue's beauty favorieten

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder