5 manieren om een vleugje hoop in je garderobe te verwerken

Van ontwerpers die zich inzetten voor de zaken die er nu echt toe doen, tot het floreren van duurzame mode - 2020 is het jaar waarin fashion eindelijk sympathieker wordt.

paris, france   february 24 editorial use only models walk the runway during the kenneth ize show as part of paris fashion week womenswear fallwinter 20202021 on february 24, 2020 in paris, france photo by kristy sparowgetty images
Kristy Sparow

Wil je jouw garderobe opfrissen met labels die jouw normen en waarden delen? Wij ook. Van de volgende generatie vrouwelijke ontwerpers tot de revolutie der resale: er zijn nu meer redenen dan ooit om hoopvol te zijn over wat we dragen.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Hier zijn vijf manieren om hoop in je garderobe te injecteren deze zomer.

1. Stel een stijlvoornemen vast

Als er één les is die we kunnen trekken uit de afgelopen maanden in de mode, dan is het wel dat de keuzes die we maken over de labels die we dragen echt tellen. Als het gaat om het uitoefenen van onze koopkracht, is het belangrijk de juiste vragen te stellen, evenals wat extra tijd nemen voor onderzoek. Is jouw favoriete merk voorstander van echte diversiteit, zowel voor als achter de lens? Als het een groot modebedrijf is, wat is dan de ethiek van zijn grote financiers? Waar wordt de kleding geproduceerd en wat zijn de arbeidsomstandigheden op de plaats van fabricage? We betreden een nieuw tijdperk waarin de transparantie van indielabels als Dôen en Story mfg. de norm wordt, en de wereldeconomie een zware klap krijgt. Waar we ons geld en morele loyaliteiten nu in zetten, bepaalt de toekomst van het modesysteem. Begin klein: het stellen van slechts één modedoel per maand kan de collectieve verandering al stimuleren.

2. Omarm doorverkopen

Generatie Z is de afgelopen maanden op een totaal andere manier gaan winkelen. Het doorverkopen van spullen – waarbij het zowel om pre-loved luxeartikelen en labelvrije vintage gaat – levert bij zowel de koper als verkoper een bepaalde mate van autonomie op. Het toont aan hoe ondernemerschap in dit nieuwe tijdperk kan leiden tot een duurzame modebeweging van eigen bodem. Is dit het omslagpunt voor de positie van fast fashion binnen de jeugdcultuur van nu? Wij hopen het.

Het artikel gaat verder onder de video.

Vogue's Rinke Tjepkema onthult het duurzame Vogue x Ronald van der Kemp-designer-T-shirt



3. Deel tijdens de reis van het ontwerp

Of het nu gaat om LVMH-prijswinnaar @the.peterdo die de laatste steken in de SS21-collectie van het label naait, @kennethize die de kracht van het Nigeriaanse ambacht van dichtbij documenteert of @maryam_nassir_zadeh's experimenten met gips en klei: 2020 laat ons participeren in allerlei (voorheen ongrijpbare!) creatieve projecten. Als je je ooit hebt afgevraagd waar en hoe je kleding wordt gemaakt, nodigen de grootste talenten in de mode je momenteel uit in hun studio's, fittings- en ambachtsateliers, waarbij de nadruk weer ligt op mode als (vreugdevol) proces.

4. Houd de hype in stand

Van de Londense ontwerpster Mowalola Ogunlesi's ontwerpdirecteurschap van Yeezy Gap tot de explosie van blink-and-you-miss-the-drop doe-het-zelf-merken Rua Carlota en Fancy Club, als het gaat om vrouwelijke leiders die centraal staan, is er genoeg om nu enthousiast over te zijn. Laat de krachtige bewegingen van de volgende generatie beginnen.

5. Ontspan

Onze laatste opmerking over draagbare 'hoop' gaat niet alleen over de vruchten plukken van het juiste doen als het gaat om de kleding die we kopen – we weten allemaal dat upcycled shoppen de kracht van 2020 is voor onze garderobe – maar ook over rekening houden met het ontspannen tempo van de mode. Kledingstukken waarin je kunt lopen, fietsen en Zoom-bellen zijn vandaag de dag belangrijker dan ooit, ongeacht geslacht of status. 'Praktisch' is, in tijden van een pandemie, hartstikke noodzakelijk, en dat is ook terug te zien aan de stille revolutie in onze garderobe. Genderneutralesweatshorts, recyclebare sneakers en cargobroeken die rechtstreeks uit de jaren 2000 zijn getransporteerd zijn het uniform van een generatie die de mouwen oprolde, en volhield toen hoop buiten bereik leek.

Shop 19 duurzame modemerken en -webshops

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws