Dit jaar markeert het 35-jarig jubileum van Tommy Hilfiger. In de afgelopen decennia is het merk uitgegroeid tot een van de meest iconische modelabels ter wereld, en heeft menig modeliefhebber een item met het wit-blauw-rode vlaggetje in hun kledingkast hangen.
Tommy Hilfiger heeft nu aangekondigd hun aanzienlijke invloed in de mode-industrie te gaan gebruiken om veranderingen teweeg te brengen in de mode-industrie. Met Make it Possible stelt het merk zich nu voor 2030 24 ambitieuze doelen rond circulariteit en inclusiviteit. Vogue sprak erover met ontwerper Tommy himself en Martijn Hagemen, CEO van Tommy Hilfiger Global en PVH Europa.
Make it Possible
'Make it Possible is gebaseerd op het idee van meedogenloos nastreven waar je in gelooft', vertelt Tommy ons. 'Toen ik in 1969 mijn eerste winkel, People's Place, opende in mijn geboorteplaats Elmira, was het een plek waar mensen uit alle lagen van de bevolking samenkwamen om onderdeel te zijn van bijzondere popcultuurervaringen, ideeën uit te wisselen en sociale normen uit te dagen.' In de geest van People's Place, heeft het merk nu Make it Possible opgezet. Met het nieuwe initiatief heeft het merk als ambitie de impact van de mode-industrie op het milieu te verminderen, en de vertegenwoordiging van minderheden in de mode- en creatieve industrie te bevorderen – 'Wastes nothing and Welcomes all', in de woorden van Tommy Hilfiger.
Impact coronacrisis
De huidige coronacrisis heeft een grote impact gehad op de visie van het modelabel omtrent duurzaamheid. 'We zijn duurzamer, beter afgestemd en wendbaarder dan ooit tevoren', vertelt Martijn Hagman, CEO van Tommy Hilfiger Global en PVH Europa. 'COVID-19 heeft de manier waarop we denken over duurzaamheid alleen maar versneld, van onze producten tot onze processen en onze mensen. De pandemie dwong ons allemaal anders te denken – om traditionele manieren van werken los te laten en innovatie te zoeken die onze visie bevordert in de context van deze nieuwe wereld.'
Black Lives Matter
Ook onderwerpen als diversiteit en inclusiviteit zijn belangrijke onderdelen van het Make it Possible programma – waarvan de urgentie door de Black Lives Matter-demonstraties de afgelopen maanden nog maar eens goed onderstreept is. 'Als bedrijf hebben we niet genoeg gedaan, maar we zijn vastbesloten om het beter te doen', vertelt Martijn. 'We hebben onlangs het People's Place-programma gelanceerd om de vertegenwoordiging van minderheden in de mode- en creatieve industrie te bevorderen. We maken ook onmiddellijk interne stappen om een beter geïnformeerde, onbevooroordeelde organisatie te worden met een sterk gevoel van verbondenheid. Het bedrijf heeft daarnaast een Comprehensive Action Plan gelanceerd met als uitgangspunt om discriminatie, onrecht, ongelijkheid en racisme verder aan te pakken. Met de middelen en vastberadenheid om aan te dringen op positieve verandering, zijn we vastbesloten bij te dragen aan een betere mode-industrie.'
Een betere mode-industrie
Innovatieve ideeën als Tommy Hilfiger Adaptive – een kledinglijn met items speciaal ontworpen voor mensen met een beperking – gaven al blijk van de vooruitstrevende visie van het merk. Met Make it Possible breidt Tommy Hilfiger de strijd voor duurzaamheid en inclusiviteit in de mode-industrie verder uit.Om die nieuwe doelen van Tommy Hilfiger een realiteit te maken, gaat het modelabel samenwerken met verschillende gemeenschappen, professionals uit de industrie, andere merken en internationale organisaties. Zo heeft het merk als voornemen samen de mode-industrie duurzamer, inclusiever en toegankelijker te maken.
Je kunt de laatste ontwikkelingen rondom Make it Possible hier volgen.
Shop Vogue's Fashion Favorites