Bekijk hier de eerste beelden van de nieuwe ‘About Time’ tentoonstelling van het Met Museum

De collectie paart iconische klassiekers zoals de veiligheidsspeldenjurk van Versace en de plastic mini van Rabanne met hedendaagse tegenhangers.

gallery view in the second gallery left dress, iris van herpen dutch, born 1984, fallwinter 2012–13 haute couture gift of iris van herpen, in honor of harold koda, 2016 2016185  right ball gown, charles james american, born great britain, 1906–1978, 1951 brooklyn museum costume collection at the metropolitan museum of art, gift of the brooklyn museum, 2009 gift of mr and mrs robert coulson, 1964 20093001311
The Metropolitan Museum of Art

Er zal geen gebrek zijn aan woordgrapjes over ‘tijd’ bij de preview van de nieuwe About Time: Fashion and Duration tentoonstelling van het Metropolitan Museum of Art Costume Institute. Hier krijg je er alvast één: het is hoog tijd dat de tentoonstelling opent. De opening van de About Time expo stond oorspronkelijk gepland op 4 mei maar moest verplaatst worden wegens de COVID-19 pandemie. Op 29 oktober – bijna een half jaar later – is het dan eindelijk zo ver en gooit de expo eindelijk haar deuren open voor het publiek. Deze Costume Institute tentoonstelling heeft zo een van de langste aanlopen gehad, wat best ironisch is aangezien twee belangrijke thema's van deze collectie ‘tijd’ en ‘tijdigheid’ zijn.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Onze interne klok

Andrew Bolton, Wendy Yu, curator en het hoofd van de Costume Institute, is zich goed bewust van die ironie. Ook is het vrij paradoxaal dat een modetentoonstelling over 'tijd' in een periode opent waar het concept van tijd niet echt meer geldt. Aangezien velen van ons een het grote deel van 2020 in thuisisolement doorbrachten, zijn we volgens Bolton de verbintenis met tijd verloren. ‘Door wat er nu gebeurt ontstaat er een groot verschil tussen de objectieve tijd en onze interne klok,’ vertelt hij. ‘Ik heb er nooit echt over nagedacht totdat ik het zelf volledig ervaarde. De tijd in je hoofd loopt dan zo uit de pas met de tijd van de klok."

de eerste galerij
The Metropolitan Museum of Art

Dit wisselvallige aspect van tijd speelt zich uit in de meesterwerken van de nieuwe Met-collectie die door Bolton gecureerd is. De tentoonstelling, die het 150-jarig bestaan van het museum viert, werkt met twee tijdlijnen van volledig zwarte kledingstukken. Bovendien gaat de expo gepaard met een audiotour gebaseerd op het boek van Virginia Woolf genaamd Orlando. De eerste tijdlijn is lineair en loopt van 1870 tot 2020. Bolton beschrijft dat deel van de collectie als Baudelarisch, waarbij de nadruk ligt op ‘de vergankelijkheid, veroudering en vooruitgang’ van mode. De tweede lijn draait om de ‘verstorende,’ kledingstukken, die zijn geplaatst achter de kledingstukken uit de lineaire tijdlijn. Op die manier tonen ze de parallellen in de silhouetten, materialen en filosofieën tussen de verschillende tijdperken.

Het artikel gaat verder onder de video.

De meest iconische MET Gala looks aller tijden

De desintegratie van trends

Het eerste duo van de show is een Cul de Paris rouwjurk uit 1870 gepaard met een curvaceous Elsa Schiaparelli avondjurk uit 1939. Vervolgens zien bezoekers een ‘prinsessenjurk’ geïnspireerd door prinses Alexandra van Denemarken met een verlaagde taille en een torso met figuurnaden. Die jurk wordt gecombineerd met een van Alexander McQueen’s bekende bumster rokken, die op zijn eigen manier eveneens de nadruk legt op het ultralange torso. Zo worden er in de eerste donkere galerij van de expo nog meer bekende namen gekoppeld aan historische looks waaronder Chanel LBDs met de slimme designs van Norman Norell en Virgil Abloh evenals de grote pannier heupen van Jeanne Lavin die gekoppeld zijn aan de vergelijkbare designs van Jonathon Anderson voor Loewe. Tot slot zie je de strapless jurk met bloemenborduursels en een wespentaille van Hubert de Givenchy uit 1957 die is gepaard met een Raf Simons jurk die dezelfde taille gebruikt voor de Dior designs uit 2013. Na dat koppel verplaatsen bezoekers zich naar de tweede galerij, waar de tijd zelve geëxplodeerd is.

de tweede gallerij
The Metropolitan Museum of Art

Wat volgt is namelijk een volledig gespiegelde zaal waar we verder gaan met looks uit 1958, maar in deze hal zal 1968 toch echt de aandacht van bezoekers trekken. Dit jaar wordt gerepresenteerd door de ’68 plastic mini van Paco Rabanne (die gekoppeld is aan een 2012 Noir Kei Ninomiya look) en een ritsjurk van Rudi Gernreich (gekoppeld aan een Alaïa outfit uit 2003). De twee jurken zouden niet meer van elkaar kunnen verschillen. Rabanne’s design, dat gemaakt is uit aan elkaar gekoppelde plastic schijven, is strak en sexy, terwijl het ontwerp van Gernreich de drager van enkel tot pols bedekt. De boodschap van deze combinatie is dan ook ‘de desintegratie van trends’ en die gedachte geeft tot op de dag van vandaag vorm aan de fashionindustrie.

de tweede galerij
The Metropolitan Museum of Art

Gefragmenteerd en chaotisch

In deze tweede galerij staat de hectische en chaotische geschiedenis van fashion in de jaren zestig tot aan het heden centraal. De aantoonbare deflatie en reflatie van de silhouetten die kenmerkend waren aan de 1870-1950 periode worden hier vervangen door een ware grabbelton aan stijlen. Bolton noemt het thema van deze galerij dan ook ‘achronologisch, gefragmenteerd en non-lineair’. Het bewijs hiervoor is te vinden bij de looks uit 1994: Gianni Versace’s beruchte en onthullende jurk gemaakt uit veiligheidsspelden, een strakke gebreide jurk van Azzedine Alaïa, de geplooide ‘vliegende schotel’ jurk met tekenfiguurachtige curves van Issey Miyake, een doorschijnende Vivienne Westwood jurk waar je de gewatteerde onderkleding door kan zien en een heerlijk klassieke slip jurk van John Galliano. Ze zijn allemaal op hun eigen manier body-conscious, maar weerspiegelen niet de eenheid van een enkele vorm zoals bijvoorbeeld de fit-and-flaretrend van Dior’s New Look die zijn tijd definieerde.

de tweede galerij
The Metropolitan Museum of Art

De tijd staat stil

‘Ik heb het idee alsof tijd bijna tot stilstand komt door de hoge snelheid van het leven,’ vertelt Bolton. ‘De versnelling van tijd beïnvloedt de productie van fashion, de circulariteit van fashion en de consumptie van fashion. Dat is waar we nu mee aan het worstelen zijn. Hoe remmen we dat af?’

Kan dat überhaupt? De industrie is zich duidelijk bewust van de overproductie en overconsumptie en toch moet je om te concurreren je nog altijd aansluiten bij de ‘meer, meer, meer’ gedachte van de sector. Dit idee wordt meegenomen in de collectie door ook die designers mee te nemen die misschien worden vergeten in de geschiedenis van fashion. Dit omdat zij weigerden mee te spelen met het more-is-more spelletje van de fashionindustrie. Zo wordt Xuly Bët’s Lamine Kouyaté’s geupcyclede lettuce hem jurk gepaard met de originele lettuce hem ensemble uit 1975 van Stephen Burrows. ‘Ik eindig de show met het idee dat die 24/7 behoefte aan alles, die ongeduldigheid en die directheid ervoor hebben gezorgd dat de tijd stilstaat,’ legt Bolton uit. ‘Dat moet echt aangepakt worden.’

dress, viktor  courtesy viktor  rolf
headpiece by shay ashual in collaboration with yevgeny koramblyum
The Metropolitan Museum of Art

De laatste look in de show is, in tegenstelling tot de voorgaande ensembles, wit. Viktor and Rolf’s geupcyclede patchwork smock jurk hangt als een soort engel boven de uitgang, met een aureool van kant en licht om het hoofd van de mannequin. Bolton zegt dat de haute couture look bedoeld is als een teken van hoop voor ideeën van duurzaamheid, gemeenschap en samenhorigheid die de toekomst van fashion dienen te veranderen. Of het werkt? Time will tell.

About Time: Fashion and Duration opent op 29 oktober in het Metropolitan Museum of Art. De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door Louis Vuitton en is gesponsord door Condé Nast. Ook wordt de expo gesteund door Michael Braun, John en Amy Griffin, Nancy C. en Richard R. Rogers, de Natasha and Adar Poonawalla stichting en het Laura and Raymond Johnson fonds.

de eerste galerij
The Metropolitan Museum of Art
de eerste galerij
The Metropolitan Museum of Art
de eerste galerij
The Metropolitan Museum of Art

Shop Vogue's Fashion Favorites


This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws