Bottega Veneta, het modehuis dat juist weer ongekend populair werd door de kracht van Instagram, heeft al haar socialmedia-accounts verwijderd. Het Italiaanse merk is niet langer op Twitter, Facebook en Instagram (waar de teller inmiddels op 2,5 miljoen volgers stond) te vinden.
Bottega Veneta Lente/Zomer 2021
De actie komt in navolging van Daniel Lee's laatste Lente/Zomer 2021 collectie, waar 'exclusiviteit' het sleutelwoord was. Bij de presentatie mochten maar enkele gasten in levende lijve aanwezig zijn en pas twee maanden na dato (de show vond al in oktober plaats) werden meer details over het spektakel naar buiten gebracht. Zo moesten de lucky few – waaronder Stormzy en Kanye en North West – afreizen naar Londen voor de mysterieuze vertoning.
Zien: alles over Lee's concept Bottega Residency
Mysterie zit Daniel Lee, die sinds 2018 aan het roer van het modehuis staat, dus als gegoten. Het blijft dan ook onduidelijk waarom Bottega Veneta van het wereldwijde web is verdwenen, zeker in tijden van een pandemie. Modehuizen zijn meer dan ooit afhankelijk van social media, waar ze momenteel wel móeten communiceren met hun doelgroep. Wie bedenkt dat er al maanden geëxperimenteerd wordt met digitale presentaties, zal het een opvallende stap vinden.
Low-key aan de slag
Toch sluit de onverwachte move wél aan bij de insteek van Daniel Lee's laatste collectie. Net als Hermès en The Row zou Bottega Veneta hun (productie)tempo op een lager pitje willen zetten, en daarbij zou Lee volgens een Vogue-editor ook niet geloven in virtuele modeshows. Hij leerde de kneepjes van het vak immers van Phoebe Philo, die tijdens haar tijd bij Celine erg onder de radar leefde. Destijds had het modehuis amper een website.
Voor hoelang?
Influencers zullen ongetwijfeld nog steeds met toekomstige cultontwerpen à la Lee's befaamde square toe shoes en de zogenaamde pouch bag (zijn eerste succesnummer) verschijnen. Een label dat dé kleurentrend van een jaar kan bepalen, zal hoe dan ook interesse blijven wekken. Al is het de vraag hoelang Bottega Veneta offline blijft – op hun site zoeken ze alweer naar een global social media manager.