Weekend kamperen gepland? Met deze colour-blocking rugzakken duik je zo stijlvol de natuur in

Ontdek alles over Fjällrävens nieuwe Samlaren-collectie: een nieuwe collectie colour-blocking rugzakken gemaakt van

overgebleven stoffen.

Alhoewel de kans bestaat dat je niet weet hoe je Fjällräven (Zweeds voor poolvos) correct uitspreekt, bestaat er een minstens zo grote kans dat je wel bekend bent met de befaamde Kånken-rugzakken van het Zweedse merk, verkrijgbaar in talloze maten en kleurtinten. Het uiteenlopende kleurenpalet is dan ook een terugkomend kenmerk in de nieuwe, duurzame collectie van het outdoormerk, de Samlaren-collectie.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Ambitie met weinig middelen

Henrik Andersson, global creative director van Fjällräven, en zijn team laten zich inspireren door de altijd groeiende cache aan beperkte, maar waardevolle materialen. Met het gebruik van overgebleven stoffen trachtten Henrik en zijn team om zowel wereldwijde problemen op te lossen als mooie producten te creëren. ‘Grote ambitie met weinig middelen is een interessante combinatie,’ vertelt Henrik, die opmerkt dat beperkingen vaak juist creativiteit stimuleren. Volgens Christiane Dolva Törnberg, hoofd duurzaamheid, zal de mode-industrie als geheel binnen bepaalde kaders moeten leren werken om echt verantwoordelijk te worden. Over het Samlaren-project zegt ze, ‘het heeft ons zoveel geleerd over hoe we dat in ons voordeel kunnen gebruiken.’

fjallraven samlaren collectie
Fjällräven Samlaren collectie
The Samlaren capsule collection by Fjällräven interpreted by creative director Johan Svensson

Outdoor fashion

De nieuwe Samlaren-capsulecollectie wordt uitgebracht in een tijd waarin mode aan het ontwaken is voor de aantrekkingskracht en functionaliteit van outdoorkleding. Naast de dagelijkse wandeling tijdens de pandemie zijn voor velen ook de overzeese reizen vervangen door lange wandelingen. En bijna alles wat Fjällräven maakt, heeft te maken met trekking. Af en toe kruist mode de paden met de Fjällräven producten, maar dat is niet zozeer omdat de producten zelf zijn veranderd, maar eerder de perceptie ervan.

De natuur in

Henrik en zijn team bekommeren zich dan ook niet zo erg om trends; ze zijn meer gefocust op de key missies van Fjällräven. Sinds de oprichting van het merk in 1960 is een van de belangrijkste doelstellingen van het merk, vertelt Henrik, ‘om mensen te inspireren om hun huis in de stad uit te trekken en het park of de diepere natuur in te trekken.’ En daarvoor, legt hij uit, maakt het bedrijf stukken die zowel in het dagelijks leven als in de grotere wildernis van pas komen.

De Samlaren-collectie

De Samlaren-collectie omvat verder ontwikkelde versies van de klassieke jassen voor mannen en vrouwen, een Kånkens-pet en totebags. De meeste stukken zijn voorzien van colour-blocking, waardoor zelfs de kleinste restanten van stof konden worden geüpcycled. Naast de functionele uitkomst van het colour-blocking design, zien de stukken er ook cool uit. ‘We zijn voor deze collectie wat speelser omgegaan met de producten,’ geeft Henrik toe. En dat blijkt.

fjallraven samlaren collectie
Fjällräven Samlaren collectie 
The Samlaren capsule collection by Fjällräven interpreted by creative director Johan Svensson
fjallraven samlaren collectie
Fjällräven Samlaren collectie
The Samlaren capsule collection by Fjällräven interpreted by creative director Johan Svensson

Vogue's Fashion Favorites


This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Sustainability