Vandaag presenteerde Gabriela Hearst haar ready-to-wear debuutcollectie voor Chloé op Paris Fashion Week – en daarnaast een bijzondere samenwerking met de Nederlandse non-profit Sheltersuit. Oprichter Bas Timmer ontwierp voor het Franse modehuis een collectie tassen en Sheltersuits van geüpcyclede stoffen uit vorige collecties van het Chloé, die verkocht worden om meer Sheltersuits te kunnen produceren voor daklozen.

Duurzaam, voor een goed doel en überstylish. 'De samenwerking van mijn dromen,' vertelt Bas aan Vogue.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Chloé x Sheltersuit

Bas Timmer – de ontwerper achter de innovatieve Sheltersuits die bescherming bieden aan daklozen – ontmoette Gabriela Hearst afgelopen november in haar atelier in New York. Daar liet hij haar zijn Sheltersuits zien. 'Ze was direct betoverd door waar ik mee bezig ben,' legt Bas uit. 'Ze noemde het "purpose design to the max".' Dat Gabriella persoonlijk geraakt was door Bas zijn initiatief, bleek al te meer toen de Uruguayaanse ontwerper privé een donatie maakte om Sheltersuits onder daklozen in New York City te verspreiden.

chloé x sheltersuit samenwerking
Tony Docekal + Sheltersuit
chloé x sheltersuit samenwerking
Tony Docekal + Sheltersuit

Gedeelde visie

De missie van Sheltersuit om met design de wereld te verbeteren sluit naadloos aan op de visie van Gabriela als de nieuwe creative director van Chloé. Toen in december het nieuws bekendgemaakt werd dat zij het roer over zou nemen van voormalig creative director Natacha Ramsay-Levi, zocht ze daarom meteen contact met Bas. 'Gabriela vertelde me dat ze bij Chloé design met een doel voorop wilde gaan stellen,' gaat Bas verder. 'En daarvoor wilde ze dolgraag met mij en Sheltersuit samenwerken.'

Het artikel gaat verder onder deze video.

Collectie tassen en Sheltersuits

Gabriela gaf Bas de volledige creatieve vrijheid om een collectie tassen en vier Sheltersuits te ontwerpen. Gemaakt van overgebleven stoffen uit voorgaande collecties van het Franse modehuis, die hier en daar geüpdatet werden met nieuwe prints. De collectie werd vandaag gepresenteerd in de Chloé Herfst/Winter 2021-show. De Sheltersuits waarmee de show werd afgesloten waren binnenstebuiten gekeerd, zodat je het vakmanschap achter het ontwerp perfect meekrijgt. Voor iedere tas die verkocht wordt door Chloé, maakt de non-profit van Bas maar liefst twee Sheltersuits die terecht komt bij daklozen.

chloé x sheltersuit samenwerking
Tony Docekal + Sheltersuit

Duurzaam met een doel

Omdat er met geüpcyclede materialen wordt gewerkt, zal de collectie in beperkte oplage geproduceerd worden. 'Als wij honderd vierkante meter zwart leer hebben, weet ik dat we daar ongeveer driehonderd tassen uit kunnen maken,' vertelt Bas. 'En dat vind ik nu juist zo'n leuke uitdaging, om iets moois te maken met wat beschikbaar is.' Een volledig duurzame collectie tassen, mét een fantastisch doel dus.

Langdurige samenwerking

'Dit is de samenwerking van mijn dromen,' vertelt Bas, die inmiddels een hechte band met Gabriela heeft opgebouwd. Hij wil zijn merk Sheltersuit verder uitbouwen om op een duurzame manier de consument onderdeel te maken van zijn missie. Hoe meer producten van Sheltersuit verkocht worden, hoe meer geld er is voor de vluchtelingen in zijn atelier in Enschede en de vrouwen in zijn atelier in Kaapstad die de producten vervaardigen – én hoe meer daklozen geholpen kunnen worden. Deze collectie met Chloé is daarom niet de laatste keer dat hij met het Franse modehuis samenwerkt, verklapt Bas alvast.

'Het is een win-win-win,' vertelt Bas. 'Voor Chloé, de consument, de daklozen die hierdoor een Sheltersuit krijgen, de sociale werkers in onze ateliers.' Mode met een betekenisvolle missie dus.

Ontdek meer over Sheltersuit op hun website.

chloé x sheltersuit samenwerking
Tony Docekal + Sheltersuit
chloé x sheltersuit samenwerking
Tony Docekal + Sheltersuit