image
Closed Fair

Anno 2017 zijn er al tal van food documentaires de revue gepasseerd (met Leonardo DiCaprio als grote voorvechter die ook de massa op de been krijgt), maar het is vooral ook de mode-industrie waar het misgaat. Of juist goed, in het geval van zo’n merk als het in Hamburg gevestigde Closed. The True Cost is een onderzoekende film waarin duidelijk wordt wat het kopen van vooral goedkope kleding de maatschappij, en minder bedeelden in de wereld, nu echt kost. Gelukkig zijn er steeds meer modelabels die duurzame mode voorstaan. Is Stella McCartney of Ulla Johnson iets te ingrijpend voor je portemonnee? Kijk eens naar eerder genoemd label Closed, met een nonchalant elegante Herfst/Winter 2017-collectie die met veel liefde en aandacht voor duurzaamheid is gemaakt. Eerlijk, verantwoordelijk en milieuvriendelijk zijn voor Closed geen trendwoorden, maar principes die ze al 40 jaar lang hanteren. Dit najaar doen ze daar een extra boekje over open, met Closed Fair. Hierdoor wordt duurzaam shoppen gemakkelijker, want op het nieuwe Closed Fair platform laten ze middels video's zien waar en hoe de garen worden gesponnen (vakmanschap op zijn best), laten ze je kennismaken met de naaisters (net zoals de petites mains in het atelier van Chanel) en geven ze je de ins en outs over hoe te shoppen voor een betere wereld van de toekomst. Handig, want volgens meerdere onderzoeken is duurzaamheid een shopping prioriteit voor millennials, en waarschijnlijk nog meer voor de nog jongere idealistische Generatie Z. Lees mee.

Advertentie - Lees hieronder verder
1 Ken je cijfers
Closed

Enig idee wie je lievelingsjurk of die jeans die je vandaag draagt heeft gemaakt? Waarschijnlijk niet, maar erger nog: de fast fashion bedrijven waarvan je koopt waarschijnlijk ook niet. Sluit je ogen niet voor de feiten – zoals hieronder voor je opgesomd – en laat een merk zoals Closed je informeren. Waar de mode idealiter naartoe zou gaan is een wereld waarin je elk kledingstuk kunt traceren. Een transparantie die Closed zijn volgers wil bieden door vanaf deze augustus via video’s en gedetailleerde verhalen hun productie uit de doeken te doen. Houd hiervoor de website in de gaten.

Afgeronde cijfers

150 biljoen: Het aantal nieuwe kledingstukken dat elk jaar wordt geproduceerd.
1133 miljoen: Kilogram kleding dat elk jaar op de vuilnisbelt eindigt.
2,1 miljoen: Tonnen aan CO2 uitstoot die de kleding- en textielindustrie jaarlijks produceert (op de tweede plek na de petroleum-industrie)
Tussen de 70 en 100 miljoen: Het aantal bomen dat elk jaar wordt gekapt om cellulose stoffen zoals rayon en modal te maken.
3084: Kilogram water dat het kost om een T-shirt te maken.
€78: Het maandsalaris van een textielfabrieksarbeider in Bangladesh.
10 procent: Het percentage van de totale koolstofvoetafdruk wereldwijd die afkomstig is van de kledingindustrie.
61 procent: Het percentage aan kledingbedrijven die niet weten waar hun kledingstukken nu echt zijn gemaakt.
76 procent: Het percentage bedrijven dat niet weet waar hun stoffen zijn gewoven, gebreid of geverfd.
93 procent: Het percentage bedrijven dat niks weet over de herkomst van hun rauwe stofvezels.

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder
2 Check het label
Closed

Green washing is overal om ons heen – zeker nu het ook trending is om als modemerk een duurzaam imago na te streven. Laat je niet in de maling nemen, en check allereerst de labels. In welk land is het kledingstuk gemaakt? Helaas kun je ook hier nog weleens om de tuin worden geleid. Closed laat je graag kennismaken met hun productiefabrieken, zoals weverij Candiani in Italië die ook wel de 'groenste molen in de denimwereld' wordt genoemd. Met het eveneens Italiaanse Paul SPA werkt Closed al vanaf het prille begin in de jaren zeventig samen. Maar liefst 60 verschillende mensen werken aan één paar jeans. Leer ze (en nog veel meer) kennen via het nieuwe Closed.com/fair. Hier zijn ze ook open over hun partners in Portugal en Azië, waar hun hoge standaarden van duurzaamheid worden nagestreefd. In het geval van Closed worden de spijkerbroeken al voor 100% in Italië gemaakt.

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder
3 Slimme stofkeuzes
Closed

Los van Moeder Aarde, waarom zou je je huid niet met stoffen die lief zijn voor je lijf willen omhullen? Bij Closed stellen ze niet dat ze ‘perfect’ zijn, maar wel dat ze uit zijn op continue verbetering op dit gebied. Zo gebruiken ze in het geval van denim bijvoorbeeld Ozone Wash, dat chemische bleekwijzen vervangt door eco-vriendelijk gas. ‘We zijn dol op de natuur en produceren onze kleding met zorg en respect naar de dieren en het milieu toe,’ aldus het designteam. In hun collecties zul je dus geen dons, bont of angora vinden. Leer? Alleen gewonnen als overblijfsel van de voedselindustrie dat anders verloren zou gaan. Hiernaast werken ze aan innovatieve nieuwe stoffen die beter zijn voor het milieu. Synthetische materialen zoals polyester, nylon en acryl kunnen maar liefst 1000 jaar (!) kosten om op te lossen. Zijde, katoen, wol, hemp, jute, kasjmier en alpaca zijn the way to go. Let wel, nieuw onderzoek wijst uit dat organic katoen (waarvan je wellicht altijd dacht dat dit zo'n verantwoorde optie was) nog meer water kost dan gewoon katoen. Closed is spaarzaam met het gebruik van water. Belangrijk, want volgens de Chinese overheid is 70% van het water in Noord-China vervuild door textielfabrieken.

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder
4 Keep it friendly
Closed

Heb je een mooie stof gekocht, maar ben je er niet zeker van of de stof ook wel zo’n schone geschiedenis heeft? Tja, dat is lastig. Kijk daarom juist naar modebedrijven die transparantie voorstaan, waarbij je dus kunt zien door wie (geen kindslaaf) en waar (in een veilige fabriek) en hoe (zonder chemische stoffen) je trui is gemaakt. ‘Vrienden die met vrienden werken’ is Closeds filosofie. Steun labels die hierin het voortouw nemen zoals in Amerika Everlane, Plyknits, Zady en in Europa dus Closed.

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder
5 Shop minder, maar spendeer meer
Closed

Als een T-shirt 5 euro kost weet je waarschijnlijk al hoe laat het is. Misschien betaal jij de kosten niet, maar de arbeiders in de productiefabriek, onze aarde en het dierenrijk wel. Op de Vogue-redactie zien we ook een ommezwaai: investeren in duurdere stukken (goed, dat deden we altijd al, maar dit in plaats van een rits aan goedkope trenditems) die je de rest van je leven aan kan en wil. Toch iets excentrieks kopen? Bij de vintagewinkel zijn genoeg parels te vinden. De najaarscollectie van Closed is daarentegen tijdloos: wijde spijkerjurken, zijdezachte coltruien en fijne instappers. Bezoek hiervoor vooral ook een winkel nabij, bijvoorbeeld de Closed winkel in Amsterdam. Het is heel verleidelijk om tien kledingstukken online te bestellen (en er daarvan acht terug te sturen), maar een duurzame beslissing? Not so much. Combineer het met koffie met die vriendin die je al zo lang niet hebt gezien. Sociaal op meerdere vlakken. Win, win.

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws