Alsof het zo moest zijn: nadat we vermoedden dat de herfst écht zijn intrede had gedaan, was het weer uiterst goedgezind tijdens de vierde editie van Vogue Fashion's Night Out gisteravond. Een geschenk uit de hemel, want het evenement werd in stijl geopend door de Vogue redactie die, onder begeleiding van AMF Jazzband – allen met een rieten Vogue-hoedje op het hoofd – stapsvoets in Mercedes oldtimers hun entree maakte in de P.C. Hooftstraat. De stoet trok veel bekijks: zelfs de schaarsgeklede modellen voor de Tommy Hilfiger winkel waren voor een moment afgeleid door de fraaie – met de haren in de wind wapperende – redactieleden. De auto's kwamen tot stilstand voor de Voguestore – die was aangekleed met prachtige rozen van Meijer Roses via LM Flower Fashion– in de Hobbemastraat, daar volgde het moment suprême. Met één knip door het Voguelint van hoofdredactrice Karin Swerink, gesteund door haar piekfijn gestylde redactieleden, was de aftrap van Fashion's Night Out officieel!
Shoppen!
En met dat signaal beenden de gasten de welbekende winkelstraat in. Er stond hun een hoop te wachten: meer dan vijftig winkels in de prestigieuze P.C. Hooftstraat namen dit jaar deel aan het event, tevens de vierde verjaardag van Vogue Fashion's Night Out. Werkelijk alles werd uit de kast gehaald en er werd vooral gezorgd voor de inwendige mens: van Moët & Chandon champagne, Zara Home's overheerlijke drankje rechtstreeks uit kokosnoot en de speciale G-star Raw Cava tot vers bereide hapjes. Terwijl iedereen zich tegoed deed aan het lekkers, genoten de gasten ook van de mooie aanbiedingen. Zo ontstond er een meterslange rij voor Calvin Klein, die dit jaar groots had uitgepakt: de eerste 150 bezoekers kregen een veelbelovende goodiebag. Ook de Vogue T-shirts, ontworpen door Viktor en Rolf, vlogen als warme broodjes over de toonbank – voor degenen die het shirt nog niet bemachtigd hebben, dat kan nog steeds hier. In de Voguestore namen de designers de tijd om de eerste honderd verkochte exemplaren met eigen hand te signeren voor de liefhebber. Op het P.C. Hooftkwartier stond Zalando opgesteld en daar konden de gasten kans maken op een prijs door hun beste catwalkmoves uit de kast te halen.
Take a picture
Diverse plekken bleken uiterst geschikt voor een fotomoment, met als favoriet het Vogue-beeld dat midden in de P.C. Hoofdstraat stond en zo'n 8 meter lang was. Ook de al eerder genoemde Tommy Hilfiger modellen waren zeer populair onder het vrouwelijk fotograferende gezelschap. Bij verschillende winkels, bijvoorbeeld Orogold en Claudia Sträter, kon je je laten fotograferen. En mocht je ondanks dit alles toch nog de camera hebben ontweken, dan liep het Fred de la Bret-team nog rond het P.C. Hooft-kwartier die je op de polaroid zetten. Vervolgens kon je naar de winkel om een presentje op te halen.
Het Vogue team
Wie dacht dat het Vogue-team na hun aankomst achterover ging zitten, heeft het mis. Zo kon je voor stijladvies terecht bij Vogue's deputy editor Rinke Tjepkema in de vrouwenwinkel van Pauw en stelde creative director Martien Mellema bij Louis Vuitton de nieuwe tassencollectie voor. Fashion assistent Sandra de Kuiper stond paraat om raad te geven over je nieuwe garderobe voor het aankomende seizoen in Sandro. Ook Vogue's Fashion features director Fiona Hering had een druk schema: in schoenenwalhalla Shoebaloo adviseerde ze menig klant over een mooie hak of comfortabele stapper. Bij Schaap en Citroen reikte ze de allereerste Orange Babies-armband uit, de stichting waar ze ambassadeur van is. Voor juwelenadvies kon je terecht bij fashion editor Marije Goedkoop, die te vinden was in Tiffany & Co. Ondertussen had zich in de Hugo Boss men store een schare nieuwsgierige Fashion's Night Out-bezoeksters bijeengedromd om online editors Pauline Breeuwsma en Zoe Rosielle eens even stevig aan de tand te voelen tijdens de digitale Q&A. Ook onze bloggers Liza Chloe (lizachloe.com), Lizzy (lizzyvanderligt.com) en Christine (fash-n-chips.com) waren van de partij in het Conservatorium Hotel om hun trouwe achterban te ontmoeten.
Cheers
Speciaal voor Vogue werd het Conservatorium Hotel omgedoopt tot The House of Vogue, met een watertandend menu, met onder andere zwarte truffel. Daarnaast kon je je te goed doen aan de speciale milkshakes: Rémy Martin XO Ginger of Tanqueray Gin, met framboos en witte chocolade. En niet alleen aan het eind van de P.C werd geproost, ook bij MOMo was het feest: een speciaal voor Vogue samengesteld drankje stond op de kaart, ookwel de Stiletto Martini - wodka en sinaasappelsap. Ook viel de Belvedere Fashion Fizz met wodka en Japanse pruimenlikeur in de smaak.
Voetjes van de vloer
Terwijl de avond vorderde kreeg het publiek het ritme in de benen: overal op de P.C. Hooftstraat ontstond prompt een straatfeest. Vooral bij Burberry, SuperTrash, Denham, Gassan Diamonds – waar dj Ruud de Wild de platen verzorgde – en HIP kappers kregen de gasten geen genoeg van de tunes van de dj's. Gelukkig zette een deel van het gezelschap hun dansmoves voort tijdens de afterparty die direct volgde onder de passage van het Rijksmuseum. Waar anderen verstandig genoten van een bruisende Marie Stella Maris, werd toch de Belvedere wodka en Fever-Tree ginger beer vaker bereid door het barpersoneel. Ook werd er hier en daar nog rustig aan een Moët & Chandon champagne genipt, en voor wie er geen zin had in zoetigheid was er Swinckels bier. Na haar straatperformance voor de SuperTrash store, stond dj Emanuelle Vos om tien uur alweer klaar om de afterparty te openen. The Elementary Penguins namen het van haar over om het gezelschap te voorzien van wat rocktunes. Tot slot hadden The Flexican en Sef hadden de eer de avond tot een overgetelijk eind te brengen, en dat deden ze. Vele selfies, drankjes en pijnlijke voeten later staat één ding buiten kijf: we kijken nu al reikhalzend uit naar de vijfde editie.
Bekijk de eerste beelden van Vogue Fashion's Night Out 2015 in de gallery.