#VogueSupports: Nederlandse modelabels die je steun verdienen tijdens én na de coronacrisis

Vogue sprak de ontwerpers achter twintig Nederlandse labels over de kracht van hun label, hun visie op de toekomst van de industrie en waar ze het meest naar uitkijken wanneer we het normale leven weer op kunnen pakken.

tzef montana door jordan millington voor maison the faux
Jordan Millington + MAISON the FAUX

Even staat de wereld stil. De huidige pandemie heeft niet alleen ons dagelijkse leven ontwricht, maar brengt ook grote economische gevolgen met zich mee. Financiële vooruitzichten wijzen uit dat ook de mode-industrie het daarin niet zal ontgelden. Met #VogueSupports willen we daarom een licht schijnen op het waardevolle modetalent van Nederland – en hun modelabels die jouw steun nu én na de coronacrisis hard verdienen.

Impact coronacrisis op mode-industrie

Dat de modewereld zwaar getroffen gaat worden door de economische crisis als gevolg van COVID-19, blijkt uit een nieuw rapport van Business of Fashion en McKinsey. Daarin is te lezen dat de inkomsten voor de wereldwijde mode-industrie met meer dan dertig procent zullen dalen. Dat brengt grote gevolgen met zich mee: het rapport wijst uit dat een alarmerend aantal modebedrijven failliet zal gaan in de komende twaalf tot achttien maanden. Als gevolg staan de banen van miljoenen werknemers in de textielindustrie en van grote modehuizen op het spel – maar ook de positie van kleinere modelabels is precairer is dan ooit.

Nederlands modetalent

Wie zijn blik even op de Nederlandse mode-industrie werpt, ziet dat ons kikkerlandje barst van het modetalent. Waar kleinere labels in landen als de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk op steun kunnen rekenen van respectievelijk de Council of Fashion Designers of America, de British Fashion Council en de Fédération Française de la Couture, du Prêt à Porter des Couturiers et des Créateurs de Mode, is er in Nederland geen centraal orgaan waarbij ontwerpers aan kunnen kloppen voor steun. Dat betekent dat Nederlandse modelabels jouw steun nu meer nodig hebben dan ooit tevoren.

#VogueSupports

Nu we collectief even op de pauzeknop hebben gedrukt, hebben we tijd om te reflecteren op patronen die inmiddels vanzelfsprekend zijn geworden. Dat roept vragen op over onze manier van consumeren, en de negatieve gevolgen daarvan voor het milieu – willen we en kan dat nog wel zo langer? Trendforecaster Lidewij Edelkoort sprak in een podcast met BoF al over een wereldwijde reset, waarbij de nadruk veel meer gaat liggen op lokale productie en ambacht. In lijn daarvan, moedigt Vogue je aan je ogen te richten op een nieuwe generatie Nederlandse ontwerpers die van plan is het anders te gaan doen. Een duurzamere, meer inclusieve manier van ontwerpen, losstaand van het rigide modesysteem van seizoensgebonden collecties – opzoek naar een nieuwe relevantie voor mode.

Vogue sprak met de ontwerpers achter twintig Nederlandse modelabels over de kracht van hun label, hun visie op de toekomst van de industrie en waar zij het meest naar uitkijken wanneer de lockdown voorbij is.

Advertentie - Lees hieronder verder
Mulas Hybrid Haus

Jessica van Halteren: 'Mulas Hybrid Haus staat in de eerste plaats voor samenwerking en multidisciplinair werken. We hebben de afgelopen tijd als duo met MHH x Mila van der Linden gewerkt aan de modefilm Mirror Soul. Binnen dit soort projecten focussen we heel erg op het vertellen van een compleet verhaal, waar de ontwerpen een onderdeel van zijn. Ik creëer altijd met gebruikte materialen, die in allerlei vormen worden gegoten: bijvoorbeeld in de outfits, maar ook in de styling van de sets. Daarnaast werkt Mila bijvoorbeeld niet alleen als regisseur, maar produceert zij ook zelf de muziek die dan weer geïnspireerd is op de kleding en vice versa. Hybride werken is voor ons een belangrijk uitgangspunt, omdat je zowel in het ontwerp als in het maakproces open blijft staan voor allerlei verrassende resultaten die constant kunnen transformeren.

'Hopelijk ziet de toekomst van de mode-industrie er veel diverser, uitdagender en breder uit. Ik denk dat mode veel meer als een totale wereld gepresenteerd zou moeten worden, minder gefocusseerd op het product “kleding”. Het moet los komen van achterhaalde normen die gewoon nergens op slaan. Zoals ongezond magere modellen op catwalks en de vraag naar t-shirts die goedkoper zijn dan pizza. De industrie moet zich in de toekomst meer focussen op de creativiteit die vrijkomt door op een andere manier naar materialen en mensen te kijken.

'Eigenlijk is de situatie rondom corona voorlopig niet meer weg te denken. Dat maakt dat we zowel met het label als binnen de samenwerking met Mila bezig zijn met ideeën die zowel tijdens als na een “lockdown" zijn uit te voeren. We zijn bezig met plannen maken en experimenteren met meerdere scenario’s in het achterhoofd.'

Olaf Hussein

Olaf Hussein: 'Mijn label is voor mij een platform voor een dialoog en een soort case study over hoe je heden ten dage te werk kan gaan in de mode-industrie. Dit doen we door de tijdsgeest te observeren – hoe complex deze ook is – om die vervolgens te vertalen naar onze eigen producten.

'Ik geloof dat de mode-industrie door de coronacrisis in de toekomst een grotere focus zal leggen op conceptueel denken met een snelle productietijd. Maar ook op een duurzame wijze produceren zal belangrijker worden. Zelf mis ik op dit moment de simpele dingen in mijn dagelijks leven, zoals met vrienden eten of naar musea en de bioscoop gaan.'

MAISON the FAUX

Joris Suk en Tessa de Boer: 'MAISON the FAUX staat voor acceptatie en vrijheid van expressie: ons huis vertegenwoordigd de vrijheid en veiligheid om jezelf te kunnen zijn. Daarnaast vinden we het belangrijk maatschappelijk spelregels te bevragen en zijn we opzoek naar waarheid en betekenis in een wereld die daar soms ver van lijkt te zijn verwijderd. Als makers zijn we geobsedeerd met het neppe, het fake en geconstrueerde: wat maakt het echte, echt en oprecht en het artificiële, FAUX?

'Dat de industrie "stuk" is wisten al, maar dat wordt door de coronacrisis nóg duidelijker. Zelf hebben wij al een tijdje terug afstand genomen van het rigide systeem van de mode-industrie: we zijn anderhalf jaar geleden jaar gestopt met het produceren van kleding voor verkoop in grote getale. Het knaagde bij ons dat de wereld al zo vol is met zoveel kleren en spullen, daar wilden we niet langer aan bijdragen. We focussen ons nu op het maken van multidisciplinaire belevingswerelden waarin mode een belangrijke rol in speelt. Voor ons gaat mode over beleving, fantasie en creatie. Het verdienmodel van ons bedrijf is dan ook verschoven van kledingverkoop naar het verkopen van belevingen. We maken zelfstandige modische performances en werken voor verschillende opdrachtgevers als kostuum-, decor-, en tentoonstellingsvormgevers, conceptontwikkelaars en art directors.

Wat we tijdens de pandemie het meest missen is samenwerken met te gekke mensen en inspiratie op kunnen doen door nieuwe plekken te bezoeken of mensen te ontmoeten. We verlangen er ook naar om ons werk weer "in het echt" te kunnen tonen en zo fysieke interactie met een publiek aan te kunnen gaan.'

Daniëlle Cathari

Daniëlle Cathari: 'Mijn modelabel staat voor comfort, zowel letterlijk als figuurlijk: naast het creëren van kleding die comfortabel is, willen we ook dat men zich comfortabel voelt bij de waarden en uitingen van Daniëlle Cathari. We vinden het belangrijk dat men zich verbonden kan voelen met de manier waarop wij te werk gaan, hoe we in de markt staan, welke keuzes we maken en hoe we als merk spreken. Het houden van open casting calls is daar een goed voorbeeld van, waarbij inclusiviteit centraal staat. Daarnaast hebben we een hele personal approach waarbij concepten altijd vanuit een persoonlijk gevoel of ervaring ontstaan. Samen met een belangrijk en herkenbaar design-element, deconstructie, loopt dit als een rode draad door mijn ontwerpen.

'In de mode-industrie gaat tegenwoordig om meer dan het maken van een mooi kledingstuk. Iets wat voor mijn gevoel steeds belangrijker wordt bij het neerzetten van een merk, is het bouwen aan een 'universe'. Mensen willen een bepaald gevoel hebben bij je merk – zich betrokken en comfortabel voelen wanneer ze iets zien of een aankoop bij je doen. Je waarden, verhaal en community worden steeds belangrijker en is wat mensen uiteindelijk met je merk verbindt.

'Wanneer de lockdown voorbij is, kijk ik er naar uit om mijn vrienden en familie weer te zien – en ook zeker mijn vriend. Die woont in New York en het is op dit moment nog onzeker wanneer we elkaar weer kunnen zien.'

David Laport

David Laport: 'Met mijn label probeer ik zo bewust en duurzaam mogelijk te werken. Mooie materialen zijn belangrijk voor me en ik probeer hier echt zo goed mogelijk mee om te gaan. We zijn met een nieuwe webshop bezig waar duurzaamheid en bewuste productie voorop staan. Zo werken we in kleine producties en drops en maken we veel maatwerk.

'Ik hoop dat we deze tijd goed onthouden en dat iedereen, zowel consumenten als bedrijven, hierna bewuster met het milieu om zal gaan. Ik zie een industrie voor me waarin het moordende tempo, de vele collecties en overproductie af zullen nemen. Daarnaast hoop ik vooral op een herboren liefde voor ambacht en dat de consumenten zelf gaat investeren in stukken. Bijvoorbeeld door een oud jasje langs de kleermaker te brengen, een broek in te korten of door creatief te zijn met bestaande stukken voordat weer iets nieuws aangeschaft wordt. Als de lockdown voorbij is heb ik vooral zin om weer met al mijn vrienden samen te eten, in de vrijdagmiddagborrels én in een goede dansavond.'

Schueller De Waal

Rens de Waal en Philipp Schüller: 'Ons label Schueller De Waal, ofwel SDW, staat voor 'Seeking Design Wellbeing' – dat wil zeggen dat we onze eigen systemen en regels creëeren. We zoeken naar alternatieven die een positieve bijdrage leveren aan de kwaliteit van ons eigen ontwerpersschap en leven en de wereld om ons heen. We geloven niet in de snelheid van het huidige modesysteem en zoeken naar een eigen ritme en werkwijze. Fashion Therapy is de werktitel voor alles wat we doen – we willen de industrie evalueren en transformeren, kleding volledig duurzaam produceren en opnieuw opzoek gaan naar de relevantie van mode. We werken daarom met kleine capsule collecties die langer houdbaar zijn dan een seizoen. Bijvoorbeeld ons Fashion Therapy-uniform, dat digitaal gesampled is en telkens beschikbaar in nieuwe left-over stoffen.

'Gezien de huidige situatie voelen we ons des te meer bevestigd in onze visie om creativiteit te benutten en zo mode kritisch te evalueren. Wij geloven in een focus op authentiek design, kleinschalig ondernemen en lokale productie. In de lijn van Fashion Therapy ontstaan al onze projecten vanuit verscheidene therapeutische methodologieën. Onze presentaties zijn onderdeel van een groeiend oeuvre, en kunnen op verschillende locaties en tijdstippen worden herhaald – ook hiermee laten we een seizoensgebonden benadering los.

'Daarnaast hebben we ons label uitgebreid met SDW Studio, waarin we onderzoeken hoe we mode op andere manieren kunnen inzetten. Als creatieve studio bieden we onze diensten aan op gebied van art direction, visual communication en andere creative services. Nu er even noodgedwongen de rem op het systeem is gezet, zien we wereldwijd ruimte voor reflectie en de mogelijkheid om structuren anders in te vullen. Creativiteit en vindingrijkheid zijn voor ons hierin de sleutel tot overleven en succes. We zien toekomst in het experimenteren en improviseren met de gedachte van mode als therapie, om zo een positieve bijdrage te leveren aan het welzijn van onszelf en de mensen voor wie we werken.'

Studio Frowijn

Liselore Frowijn: 'Ik denk dat de huidige crisis als een razende storm bloot heeft gelegd wat er al langere tijd onder de oppervlakte sluimerde: de ongelijkheid in de goedkope productie van kleding op afstand enerzijds, en het gemak waarmee mensen hier die goedkope kleding kopen anderzijds. Men lijkt de waarde van kleding volledig uit het oog verloren te zijn geraakt en textielindustrie lijkt haast een soort fastfoodketen – alsof kleding aan bomen groeit wordt er massaal en spotgoedkoop gekocht en geconsumeerd.

'Ik hoop dat met deze crisis het besef groeit onder consumenten dat dit niet de goede weg is, en we meer moeten investeren in kwaliteit en minder in kwantiteit. Minder massaal en meer lokaal kopen. Maar niet alleen de consument kan die verandering teweeg brengen, ook de overheid zou veel meer onze lokale modeontwerpers moeten erkennen. Dat is echt iets wat mist in Nederland: één centraal, landelijk platform waar modeontwerpers gesteund en gepromoot worden. We hebben zo veel waardevol ontwerptalent en een rijke veelzijdigheid aan merken, maar de willekeur maakt dat we geen inzage hebben in wat er eigenlijk beschikbaar is.

'Tijdens de crisis is de verkoop via mijn webshop toegenomen: het lijkt erop dat men steeds meer lokaal om zich heen kijkt wat er eigenlijk in eigen stad gemaakt wordt – dat is super goed. Ik lanceer periodieke kleinschalige series, die als capsule collecties op mijn webshop verschijnen. Via Instagram en de nieuwsbrief blijven mijn klanten op de hoogte van wat we maken. Daarnaast maak ik bedrijfskleding-collecties en ik sta altijd open voor nieuwe opdrachten of specifieke producten op aanvraag. In principe kunnen we hier alles maken, dat weet men vaak niet.

'Ik steek mijn ziel en zaligheid in mijn merk, maar het is ook heerlijk (en gezond!) om naar buiten te gaan. Gelukkig kan ik dagelijks op mijn fiets naar mijn studio, maar ik kijk er vooral naar uit daadwerkelijk weer musea, bioscopen en cafés te bezoeken, vrienden en familie te omhelzen en met elkaar te dansen op festivals en feestjes.'

BonneSuits

Bonne Reijn: 'BonneSuits staat voor toegankelijkheid, tijdloosheid en kwaliteit in een unisex jasje. Ik denk dat de wereld het inmiddels gehad heeft met overproductie en -consumptie, en mensen daarom meer zullen gaan kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit. Daarnaast hoop ik dat mode niet meer een leidende factor wordt binnen je identiteit, maar een ondersteunende factor. Dat het dus niet zozeer gaat om wat wát je draagt, maar vooral hóe je het draagt. Ik kijk zelf op dit moment er vooral naar uit weer eens met honderd mensen of meer iets te doen of naar iets te kijken.'

Camiel Fortgens

Camiel Fortgens: 'Ik denk dat we op dit moment opzoek zijn naar een 'normalere' en 'echtere' wereld. We komen uit het plastic fantastic-tijdperk van de jaren negentig en nul, waarin alles kon en hoe meer hoe beter. Waarin mode vooral een droombeeld dicteerde en een onmogelijk mensbeeld presenteerde. Met mijn label presenteer ik het taboe van deze tijd: het normale, het imperfecte, het echte. Zo zijn de modellen die we voor onze foto's en shows gebruiken mensen die we kennen: vrienden, mensen uit het team of zelfs onze klanten. We zijn allemaal maar mensen – en dat mag gezien worden.

'Met mijn label wil ik tijdloze kleding maken, die je dagelijks kan dragen, waarin je wilt investeert en die je waardeert. Kwalitatieve stoffen zijn daarin van groot belang, het liefst zo duurzaam mogelijk. Ik werk graag met stoffen die gemaakt zijn door onafhankelijk vakmensen. We proberen zo veel mogelijk te werken met bedrijven wiens werknemers onder goede en eerlijke arbeidsomstandigheden werken. Bijna alle kleding en stoffen worden in Europa gemaakt, om daar zeker van te kunnen zijn.

'Het huidige modesysteem draait op vaste patronen, normen en verwachtingen. Seizoenen, trends, modeweken... in deze periode vraagt de industrie zich vooral af waarom? Is dit de beste manier van werken? Misschien niet, maar we zitten vast in een systeem dat niet zomaar te doorbreken is. Als kleine ondernemer en merk is het moeilijk van die bestaande regels los te breken. Wel zien we steeds meer gelijkgestemde in de wens tot verandering, bijvoorbeeld bij merken als Evan Kinori, Man-tle en Cobra. Ik denk dat het belangrijk is dat we daarin meer gaan samenwerken. We kijken allemaal erg uit naar het moment dat het virus de wereld uit is. Niet zozeer dat het terug moet naar hoe het was, maar dat we met een ander perspectief aan het begin staan van een nieuw tijdperk.'

Elzinga

Lieselot Elzinga: 'Ik wil dat de drager van Elzinga dezelfde vrijheid voelt die ik altijd heb ervaren op het podium. Dat doe ik door een hypervrouwelijk silhouette neer te zetten, dat simpel is in vorm maar daarnaast extravagant en stoer is. In een Elzinga jurk moet je op hoge hakken rond trippelen, af en toe een beetje onhandig struikelen, en nog steeds iets vrouwelijks uitstralen: een beetje onhandig, maar ongelooflijk charmant. We feel like boys but we dress like girls, dat is wat we met Elzinga willen overbrengen.

'Ik denk zeker dat de mode industrie verlangt naar een langzamer systeem dat zich focust op een goed product dat er écht toe doet. Ik denk dat veel mensen in de mode industrie werken omdat we geloven in de kracht van schoonheid, fantasie en expressie. Maar de industrie verlangt soms zo'n snel tempo dat dat niet altijd meer de belangrijkste waarden lijken te zijn. Zelf kan ik niet wachten om weer naar bandjes te kijken. Ik mis live performances héél erg! En ook zelf optreden of dansen tot vier in de nacht. Ik mis reuring nu heel erg, dat is voor mij zo belangrijk voor mijn fantasie en inspiratie.'

MARTAN

Diek Pothoven en Luuk Kuijf: 'Wij als MARTAN willen iets groters creëren dan alleen mode. Door samen te werken met verschillende disciplines focussen we op het grotere verhaal. In ons werk staan verbinding en community centraal. Door onze interdisciplinaire aanpak – waarbij het dus niet alleen op onze ontwerpen draait, maar ook alles eromheen – maken we allesomvattende werk waarin dit telkens weer naar voren komt. Daarom doen we niet aan grootschalige productie van wat we met MARTAN maken: je kan onze ontwerpen niet los zien van het geheel dat we neerzetten. Zonder de regisseurs, componisten en andere storytellers zijn onze collecties niet compleet.

'De huidige situatie heeft aan ons toekomstbeeld niet zoveel veranderd. De manier waarop wij werken zal hetzelfde blijven, maar onze hoop is wel dat de industrie nu blijvende en grootschalige veranderingen door gaat voeren. En dus bijvoorbeeld niet alleen vanuit PR-oogpunt buiten de modekalender om gaat presenteren. Wanneer de lockdown voorbij is, kijken wij er vooral naar uit om weer op een terras wijn te drinken met de MARTAN-familie om nieuwe samenwerkingen te bekokstoven.'

La Fam

Anna en Renze van Jaarsveld: 'Bij La Fam vinden creativiteit en zelfexpressie heel belangrijk. Wij willen dat de items en content die je bij ons ziet mensen prikkelt. De boodschap van ons label is dat je kledingkeuze niet altijd binnen de hokjes hoeft te zijn – je moet je kleden in waar jíj je fijn bij voelt. Gelijkheid is een belangrijke waarde voor ons: onze ontwerpen zijn voor iedereen, ongeacht je afkomst, godsdienst, seksuele voorkeur of persoonlijke smaak.

'Wij zien de toekomst van de industrie rooskleurig tegemoet: de authenticiteit in mode zal toenemen doordat het aandeel van jonge ondernemers groter wordt en steeds meer mensen hobbymatig kleding maken, customizen en upcyclen. We hopen dat kleding wat persoonlijker wordt, doordat men kleding gaat kopen van ontwerpers die ze kennen of uit hun buurt komen. Waar de grote modeketens fast fashion uit oefenen en ver van de consument staan, zal de focus bij de kleinere ontwerpers gericht zijn op slow fashion, persoonlijk contact en authenticiteit.

'Zelf kijken we het meest uit om weer met onze familie te zijn. Natuurlijk houden we wel contact met ze via de telefoon of op veilige afstand – maar we kunnen niet wachten tot de dag waarop we weer veilig met elkaar kunnen afspreken voor een gezellige barbecue.'

The New Originals

Maru Asmellash, Eben Badu en Rizky Lasahido: 'Met ons label The New Originals maken we performance kleding voor creatievelingen. Onze waardes staan in het teken van het ontplooien en ontwikkelen van je passie – ongeacht je achtergrond – door ‘out of the box’-denken. Het omarmen van kunst en cultuur is een belangrijk in ons creatieve proces, waarin we niet vergeten waar we onze roots hebben: in het nachtleven, muziek, en andere hoeken van het Amsterdamse creatieve landschap.

'Het word voor modelabels steeds essentiëler om waardevolle verhalen en ervaringen te delen met het publiek dat ze aanspreken. Door die transparantere communicatie, hopen we dat consumenten bewuster na zullen gaan denken over hun koopgedrag. Om welke reden ga je naar een winkel? Hoe verhoud je je tot merken die je tof vindt, nu je ze volgt, ziet en ervaart op zo veel plekken? Wat verwacht je van een merk, als winkel of als consument? De antwoorden hierop zijn niet simpel, maar het bewustzijn bewegen en het geven van een positieve draai is voor ons als TNO het belangrijkst.

'Wanneer de pandemie voorbij is, hopen we dat de zorgsector weer op adem kan komen. Voor ons als merk is cultuurervaring ontzettend belangrijk. Na weken geen evenement, concert, show of feestje, is het voor ieders welzijn van groot belang om weer samen te kunnen gaan voelen en ervaren. En voor kunstenaars, ontwerpers en artiesten om hun werk fysiek te kunnen delen.'

Daily Paper

Jefferson Osei (runt Daily Paper samen met Abderrahmane Trabsini en Hussein Suleiman): 'Bij Daily Paper streven we ernaar om wereldwijd verschillende gemeenschappen samen te brengen en een bijdrage te leveren aan de maatschappij door middel van creativiteit, on- en offline activiteiten en door een platform te bieden voor jong talent.

'Ik denk dat er een interessante ontwikkeling in de industrie plaats gaat vinden: in plaats van het conversie gedreven communiceren, zal er een meer informele communicatie plaatsvinden met de consument die zorgt voor een menselijkere benadering. Merken zullen kleinere collecties produceren en meer in seizoensdrops werken, waardoor de modeweken er anders uit gaan zien. Deze stappen kunnen echter pas écht gezet worden wanneer de grotere merken en modehuizen dezelfde denkwijze hebben. Veel labels zijn in deze tijd bezig met het herzien van hun eigen bedrijfsmodel, maar er zal een gezamenlijke lijn getrokken moeten worden vanuit de industrie. Ook zal duurzaamheid veel breder getrokken worden, het aanpassen van je productieprocessen en je afval scheiden zal niet meer voldoende zijn in deze tijd – een grotere bijdrage aan de maatschappij en gemeenschappen horen ook bij dit onderwerp.

'Zelf kijk ik heel erg uit naar het weerzien van familie en vrienden, en het samenbrengen van verschillende soorten gemeenschappen met ons merk om zo ons verhaal wereldwijd te kunnen vertellen.'

Reconstruct Collective

Laura Aanen, Alyssa Groeneveld, Kim Kivits, Michelle Lievaart en Sanne Verkleij: 'Wij vinden het heel erg belangrijk om met Reconstruct Collective dicht bij onszelf te blijven en niet mee te gaan met de hype die op dat moment speelt in de modewereld. We willen heel erg transparant zijn naar onze doelgroep en iedereen die interesse heeft in ons merk. Om die reden is dan ook iedereen welkom bij onze shows en evenementen.

'We merken in de industrie dat er steeds meer behoefte is aan verandering – vooral vanuit jonge ontwerpers. Het liefst zouden we het met Reconstruct vanaf het begin al compleet anders hebben gedaan, maar als jonge ontwerpers wordt je noodgedwongen het vastgeroeste systeem ingezogen, terwijl het voor de meesten helemaal niet juist voelt en bijna onmogelijk is om op deze hoge toeren mee te draaien. De afgelopen maanden is voor ons, net als voor vele anderen in de modewereld, duidelijk geworden hoe relatief de hele hectiek rondom het huidige systeem eigenlijk is. Voor ons is het nu echt de tijd om het anders te gaan doen.

'Tijdens de lockdown hebben wij even een rust moment genomen om weer tot ons zelf te komen en te reflecteren op wat wij de afgelopen vier jaar hebben bereikt. Wij hebben in deze periode besloten om ons te richten op onze persoonlijke ontwikkeling en Reconstruct als medium te gebruiken om dit te presenteren. Er zullen nog wel gezamenlijke projecten komen alleen zal dat niet meer zijn in de vorm van seizoensgebonden collecties. We zijn heel erg benieuwd wat deze stap ons gaat brengen – zeker ook door de huidige omstandigheden. Het voelt voor ons de juiste volgende stap voor de toekomst.'

Duran Lantink

Duran Lantink: 'In mijn collecties staan duurzaamheid in de vorm van hergebruik en circulaire economie, genderneutrale ontwerpen en een unapologetic attitude voorop. Ik verwacht dat na de coronacrisis de 'machine' van de mode-industrie harder gaat draaien dan ooit te voor. Dat zal tevens betekenen dat tegenhangers – ook modelabels – steeds uitgesprokener en agressiever zullen gaan worden. Kortom, exciting and scary times! Zelf heb ik vooral heel veel zin in een wintersportvakantie.'

Ninamounah

Ninamounah Langestraat: 'Duurzaamheid en inclusiviteit zijn onderwerpen waar we grote waarde aan hechten. We hebben geen afgescheiden mannen of vrouwen lijn en gebruiken deadstock materiaal om onze ontwerpen te vervaardigen. Die combinatie komt eigenlijk in elk van onze collecties terug en zijn zo langzaamaan ook norm aan het worden, in zowel ons ontwerp- als denkproces. Kijkend naar de modewereld op het moment, kan je eigenlijk niet meer wegkomen met het negeren van ook maar één van deze onderwerpen.

'Ik hoop dat de mode-industrie door de coronacrisis zich bewuster zal worden van haar negatieve consequenties. Dat we als industrie werken met oog op duurzaamheid en dieren- en mensenrechten, – duurzaamheid gaat niet alleen over het milieu maar ook over mensen en dieren. En dat we de verandering van trend naar levensregels maken. Persoonlijk kijk ik er ontzettend naar uit om mijn mijn oma weer vast te houden – maar ook om in een moshpit te zitten van een punkconcert, mijn vrienden weer te kunnen zoenen en om dronken op exposities kunst te kopen.'

Akómi

Maaike Minderhout: 'De kernwaarden van Akómi zijn duurzaamheid en hergebruik. Ons label staat volledig in het teken van gebruik maken van bestaande producten en halffabrikaten. Wij geloven dat er meer dan genoeg mooie kledingstukken en stoffen zijn die kunnen worden verwerkt in een hedendaagse collectie.

'In de toekomst van de mode-industrie zal circulariteit centraal staan. In deze industrie, waar gigantische hoeveelheden nieuwe producten worden geproduceerd, is het een grote uitdaging om toe te werken naar een model zonder uitputting van grondstoffen en het eindeloos genereren van afval. Wij geloven dat ‘afval' en restanten de basis zullen worden van nieuwe producten, net zoals wij dat op kleine schaal doen bij Akómi.

'We kunnen niet wachten om weer met onze klanten in contact te komen. We organiseren vaak events en pop-ups shops waar we direct met onze followers communiceren en hen meenemen in het verhaal van ieder kledingstuk. Dat maakt ons erg gelukkig dus we hopen iedereen snel weer te kunnen verwelkomen in een pop-up shop!'

Teym

Maxime Cartens: 'Kwaliteit en tijdloos design staan bij Teym op de eerste plaats: ik wil alleen dingen maken die zowel qua ontwerp als kwaliteit de tand des tijds zullen doorstaan. De productie gebeurt uitsluitend in Europa in fabrieken met een gezonde werkomgeving en eerlijk loon. Dat vind ik minstens zo belangrijk. De items blijven daarbij betaalbaar doordat je direct van de maker koopt zonder tussenpersonen.

'Toen ik zes jaar geleden begon met Teym, trok bijna iedereen met verstand van de industrie zijn wenkbrauwen op. Elk jaar maar één item toevoegen aan een kleine garderobe, geen wisselende collecties, geen sale en alleen zelf verkopen: dat is natuurlijk de modewereld op zijn kop. Ik vind het fantastisch om te zien dat inmiddels steeds meer merken een tijdloze vaste collectie uitbrengen, en dat grote bestaande merken hun collecties verkleinen of bijvoorbeeld minder vaak gaan showen. Ik ben van mening dat slow fashion dé oplossing is om de industrie te verduurzamen.

'Ik hoop dat dat door de lockdown veel positieve nieuwe patronen zullen ontstaan, zoals minder vliegen, kopen, consumeren en meer aandacht voor de basis. Liefde voor plekken dichtbij huis en herwaardering voor hetgeen wat je hebt. Verder kijk ik heel erg uit naar gezellig dineren met een groep vrienden en mijn pasgeboren zoon aan iedereen te showen.'

Ferry Schiffelers

Ferry Schiffelers: 'Met mijn modelabel sta ik voor ambacht, schoonheid, vrouwelijkheid, luxe en duurzaamheid. Ik hoop dat na de pandemie grote modehuizen – en hopelijk daaropvolgend fast-fashion ketens – de stappen die ze nu maken ook daadwerkelijk door zullen zetten na deze periode. Alles is zo massaal op dit moment, van de modekalender tot salesperiodes en productie: dat moet echt minder. Dat zal ten goede komen van duurzaamheid, luxe, ambacht, tijd en creativiteit.

'Ik hoop dat het huidige koopgedrag van de consument gaat veranderen en men bewustere keuzes gaat maken: dat mensen hun kleding weer liefhebben en er echt zorg voor dragen. Mijn angst is wel dat we hierna al snel weer zullen vervallen in onze oude gewoontes. Zelf kijk ik heel erg uit om na de lockdown weer veel tijd door te brengen met mijn familie en vrienden – én om mijn label verder te ontwikkelen.'

Jessika van der Meij: 'Met wil ik sieraden maken die niet trendgevoelig zijn en je dus over tien jaar of langer nog kan dragen. Een sieraad is voor mij een verlenging van je persoonlijkheid. Het moet daarom goed bij je passen en niet na een seizoen alweer verdwijnen. Al mijn juwelen zijn vooralsnog made-to-order en door mijzelf handgemaakt, wat de stukken nóg persoonlijker maakt. Het zijn stukken die eigentijds voelen, maar gemaakt zijn voor de eeuwigheid door de tijdloze uitstraling en het gebruik van duurzame edelmetalen.

'Ik hoop dat merken in deze periode bewuster gaan nadenken over materiaalkeuze en wat dit voor invloed heeft op het milieu. In plaats van iedere drie maanden weer een nieuwe collectie uitbrengen, juist duurzame collecties ontwerpen die je het gehele jaar door kan dragen. We moeten de mode-industrie zo gaan inrichten dat we mét de natuur werken, in plaats van ertegenin. Nu ik vanuit Amsterdam naar de natuur van Friesland ben verhuisd, ben ik me nog bewuster geworden van het feit dat wij hier op bezoek zijn en dat we naar de natuur moeten luisteren.

'Zelf kan ik niet wachten om weer te kunnen knuffelen met mijn dierbaren. Het scheelt dat ik tegenwoordig in de natuur woon en gelukkig veel buiten ben, daardoor voel ik de beperkte vrijheid dus niet héél erg. Het snelle, drukke en vluchtige leven is voor echt passé – ik ben nog veel bewuster gaan leven.'

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Coronavirus