Burberry onder vuur vanwege "zelfmoord"-trui

Model Liz Kennedy uitte haar ongenoegen over de trui op Instagram.

kritiek-burberry-zelfmoord-trui
Imaxtree

London Fashion Week was afgelopen weekend in volle gang, waar het onder andere tijd was voor creative director Riccardo Tisci om zijn tweede collectie voor Burberry te presenteren. De collectie bestond uit futuristische looks, waaronder deze bijzondere look van topmodel Gigi Hadid (die haar allereerste Burberry-show ooit liep). De nieuwe Herfst/Winter 2019-collectie viel niet bij iedereen in de smaak. Zo heeft model Liz Kennedy, die zelf meeliep in de show, op Instagram kritiek geuit op een specifiek kledingstuk uit de collectie, namelijk een trui met een "strop".

'Zelfmoord is geen mode'

De camelkleurige hoodie heeft een wel heel bijzonder aantrekkoord, dat veel wegheeft van een zelfmoordstrop. Kennedy plaatste na afloop van de show een post op haar Instagram-account waarin ze haar ongenoegen uitte over de zogenaamde "zelfmoord"-trui. Het model deelde meerdere foto's van de trui, inclusief uitgebreid statement. Zo schreef ze: 'Zelfmoord is geen mode. Het is niet glamorous of edgy en aangezien deze show is toegewijd aan de jeugd die hun stem moet laten horen, doe ik dat bij deze.' Ze richtte zich daarbij tot Riccardo Tisci en het complete Burberry-team. 'Hoe kan iemand dit over het hoofd zien en denken dat het oké is in een lijn die met name gericht is op jonge meisjes en jongens [...] Een groot merk als Burberry dat als commercieel en klassiek wordt bestempeld mag zo'n overduidelijke gelijkenis niet over het hoofd zien,' klonk de boodschap van Kennedy.

Daarnaast vertelde het model zelf ooit een nare ervaring met zelfmoord te hebben gehad. In haar statement zei ze dan ook dat ze zich heel ongemakkelijk voelde na haar fitting, waar er zelfs gelachen werd om de trui. Kennedy probeerde er met iemand over te spreken, maar ze kreeg te horen dat ze maar een brief moest schrijven. 'Iemand zei me dat het gewoon mode is en dat niemand iets geeft om wat er gaande is in mijn persoonlijke leven, dus dat ik dat gewoon voor mezelf moet houden,' aldus het model.

image
Liz Kennedy op de catwalk van Burberry Herfst/Winter 2019.
Imaxtree

Ode aan de jeugd

De Herfst/Winter 2019-collectie van Burberry is volgens het Britse modehuis een 'ode aan de jeugd van nu'. Zo plaatste Tisci begin deze week een foto van de trui met daaronder een beschrijving van zijn visie voor de collectie. 'Ik draag deze show op aan de jeugd van tegenwoordig, aan hen die de moed hebben om te schreeuwen waar ze in geloven, aan hen die schoonheid vinden in het laten horen van hun stem,' viel er te lezen in de Instagrampost. Het bericht werd niet lang daarna verwijderd.

Reactie Burberry

Inmiddels heeft het Britse modehuis een verklaring afgegeven tegenover High Snobiety. Daarin zegt Marco Gobbetti, directeur van Burberry:

'Het spijt ons dat één van onze producten uit onze Herfst/Winter 2019-collectie voor leed heeft veroorzaakt. Ik heb Ms. Kennedy gebeld om onze excuses aan te bieden en we hebben het product direct uit onze collectie verwijderd, net als alle beelden waarop de trui te zien is. Hoewel het ontwerp was geïnspireerd op de marinestijl die door de hele collectie te zien was, bleek het een te gevoelige keus en dus hebben we een fout gemaakt. De ervaring van Ms. Kennedy omschrift niet wie wij zijn en waar we voor staan. We zullen hierop reflecteren, ervan leren en alle benodigde acties verrichten om te voorkomen dat dit niet nog een keer gebeurt.'

Ook heeft Tisci een persoonlijk statement gegeven:

'Het spijt mij heel erg dat een van mijn stukken uit mijn show op zondag menig leed heeft veroorzaakt. Het ontwerp was geïnspireerd op de zeevaart, maar ik realiseer mij nu dat het ongevoelig was. Het was nooit mijn bedoeling om iemand te kwetsen. Het reflecteert niet mijn waarden, en ook niet die van Burberry, dus hebben we het verwijderd uit de collectie. Ik zal ervoor zorgen dat dit niet nog een keer gebeurt.'

Heb jij hulp nodig? Dan kun je contact opnemen met Stichting 113 Zelfmoordpreventie via 0900 0113 (24/7 bereikbaar) en 113.nl.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Fashion Week