Nieuwe winterjas? Overweeg eens de geniale pufferbaljurken uit de Moncler show in Milaan

Pierpaulo Piccioli werkte hiervoor speciaal samen met Liya Kebede en haar ethisch verantwoorde Ethiopische lijn.

Wie zich gisterenavond op de Via Ferrante Aporte in Milaan bevond, kreeg iets bijzonders te zien: tientallen vrouwen en mannen in uitzinnige pufferjassen. Dit was voor de grootse modeshow van Moncler, het high-end sport- en modelabel dat met zijn bijzondere Genius-project met een aantal grote ontwerpers, waaronder Simone Rocha en Pierpaulo Piccioli, samenwerkt. Nu al voor de derde keer. De collecties werden getoond onder spoorwegbogen ten noorden van Milaans centrale station. Allen in een andere setting, waaronder een majestueuze omgeving voor de waanzinnige puffer-lijn van de hand van Valentino's Pierpaulo Piccioli. Niet zomaar een winterjas of zelfs giga deken, maar een geniale pufferbaljurk.

image
Moncler

Liya Kebede

Nog mooier is het verhaal achter deze pufferbaljurken van Piccioli: hij benaderde zijn vriendin, model Liya Kebede, om patronen en de esthetiek van haar duurzame en ethisch verantwoorde Ethiopische lijn lemlem te mixen met zijn Couture-interpretatie voor Moncler. De looks voor Moncler hebben hetzelfde volume als bij zijn eerste Genius-presentatie, maar met een grafische en levendige toevoeging door lemlem. Traditionele patronen, handgemaakt in Ethopië, voor moderne, bijna futuristische kleding.

image
Moncler

Inclusiviteit

Piccioli vertelt aan Vogue.com: 'Ik denk niet dat je iets heel nieuws kunt doen vandaag de dag, maar je kunt wel een nieuwe harmonie brengen – een nieuw perspectief ... Ik denk dat inclusiviteit niet zomaar een woord is; ik geloof echt in het idee van samenwerken op een manier die nieuwe visies brengt... En ik bedacht mij dat toen couture begon het niet bedoeld was voor de zwarte vrouw. Het was alleen voor witte vrouwen. Magazines zoals Jet was het zelfs niet toegestaan om de kleding te lenen! Dus deze collectie is om aan te tonen dat de droom van couture voor iedereen zou moeten zijn, en daarom werkte het idee van Liya zo goed.' Op Instagram haalt de ontwerper ook Barack Obama aan: 'Verandering komt niet als we wachten op iemand anders of een ander tijdperk. Wij zijn zelf de personen waarop we zo lang hebben gewacht. Wij zijn de verandering die we zoeken.' Daar valt niets meer aan toe te voegen.

image
Moncler

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Fashion Week