Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh presenteren eerste collectie voor Nina Ricci 'De verwachtingen waren hooggespannen'

De Nederlandse ontwerpers verrassen en inspireren met hun debuut.

image
Getty Images

Vandaag werd de langverwachte Herfst/Winter 2019-collectie van Nina Ricci getoond, waar de Nederlandse Rushemy Botter (33) en Lisi Herrebrugh (29) zijn aangesteld voor een fris perspectief. Hoog tijd om het modehuis de toekomst in te lanceren. Daarin is het duo zeker geslaagd, met oversized outerwear in heldere lijnen, grafische kleurblokken en bolhoeden, plus hier en daar een knipoog. Voor hun eigen label Botter (opgericht in 2017) staan ze bekend om hun verfrissende mix van streetwear, haute couture en geestige details, zoals een gigantische plastic opblaasvis. Voor Ricci: van verfijnd geplooide jurkjes tot een grijswollen jas met kobaltblauw vilt in de vorm van een vrouwenbadpak.

image
Getty Images

Archief

'De verwachtingen waren hooggespannen', vertelt Herrebrugh aan Vogue UK. Voor hun debuut zijn ze in de archieven van de iconische maison – 87 jaar op de teller – gedoken, terwijl hun geheel eigen esthetiek ook bewaard is gebleven. 'Onze Caribische roots komen altijd terug in ons werk', vertelt Botter. Hij is geboren in Curaçao, Herrebrughs moeder komt uit de Dominicaanse Republiek. Ze leerden elkaar kennen in hun tienerjaren en inmiddels zijn ze al jaren samen. Herrebrugh studeerde af aan het Amsterdam Fashion Institute, Botter aan de Royal Academy of Fine Arts in Antwerpen.

image
Getty Images

Beach scenes

Net zoals Nina Ricci destijds, werkt Herrebrugh graag in 3D met stoffen op de mannequin, terwijl Botter zichzelf omschrijft als 'meer een schetser'. Herrebrugh vertelt aan de Britse Vogue in Parijs: 'Onze referenties houden we graag vrij letterlijk. En dan maken we het meer elegant en geraffineerd door het gebruik van mooie materialen die we om het lichaam draperen.' Een van die onverwachte referenties voor de Nina Ricci-collectie was het silhouet van een parasol, die het koppel van alle kanten bestudeerde en uit elkaar haalde om op het lichaam te positioneren. Het vormde de basis voor menig patroon, waaronder een felgele zijden-organza jurk. Zowel de stof als snit moesten daarbij een sculpturale alsook luchtige kwaliteit ademen – als een zeil gevangen in de wind.

image
Getty Images

'Mijn moeder moet het ook kunnen dragen'

Voor de bolle hoeden werkten ze samen met de Parijse hoedenmaker Chéri-Bibi. Het bubbeltjesplastic, waar parasols vaak in worden verpakt, kwam terug in verschillende borduursels. Herrebrugh: 'We wilden dat de stof zou glanzen, alsof het een plastic was. Niet dat het plat wordt, of lieflijk, omdat het anders te ouderwets wordt.' Strandthema's waren volop aanwezig: van een wollen jas, afgewerkt met spraypaint voor een 'stoffige textuur als zand', tot touw voor bandjes en rijgsluitingen. Heel belangrijk, de kleding moest draagbaar zijn. 'Mijn moeder moet het ook kunnen dragen', aldus Botter: 'Normale mensen verdienen het ook om zich comfortabel en mooi te voelen.'

image
Getty Images

Voltreffer

Het ziet ernaar uit dat Nina Ricci met Botter-Herrebrugh een schot in de roos hebben geplaatst. Zij werden gevraagd voor de positie nadat ze meerdere awards hadden gewonnen, waaronder de hoofdprijs bij Hyères Festival’s Première Vision Grand Prize vorig jaar april. Nog iets om naar uit te kijken volgend seizoen: de tassen. 'We hebben nu een tipje van de sluier laten zien,' aldus Botter: 'Maar bij de volgende show pakken we echt uit.'

image
Getty Images
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Fashion Week