Dinsdagavond werd Paris Fashion Week traditiegetrouw afgesloten met de Lente/Zomer 2020-presentatie van Louis Vuitton. Ontwerper van het modehuis Nicolas Ghesquière verraste de fashion crowd met een bijzondere show vol kleur, dramatische details en special effects.
La Belle Époque
De collectie is geïnspireerd op het levendige en betoverende tijdperk van Parijs aan het eind van de 19e eeuw, ook wel La Belle Époque genoemd. Ghesquière legt uit aan de Amerikaanse Vogue: 'het is een onderdeel van de Franse geschiedenis waarin er veel gebeurde op het gebied van kunst, maar ook cultureel gezien in termen van vrouwenemancipatie.'
Art Nouveau
De collectie was één en al kleur, in de vorm van bloemenprints en opvallende patronen met duidelijke referenties naar eind 1800 geïnspireerd op de Art Nouveau-stijl. Louis Vuitton werd als modehuis in 1854 opgericht en keerde met deze collectie terug naar haar eigen geschiedenis in de vorm van klassieke kledingvoorschriften. 'We wilden de ideeën verkennen over wat verouderd en ouderwets is en de nostalgie van deze tijd tonen waar we alleen maar van kunnen dromen,' stelde Ghesquière in een statement.
Het Louvre
De show van het Franse modehuis vond plaats in een van de meest historische monumenten van de stad. Midden in het iconische Louvre museum bewandelden modellen - waaronder de Nederlandse topmodellen Rianne van Rompaey en Maud Hoevelaken - de catwalk in de nieuwste creaties van het modehuis. In de enorme hal waar de show plaatsvond werd de clip van het postmoderne nummer It's Okay To Cry van de Schotse zangeres en producer SOPHIE geprojecteerd op een enorm scherm.
De modellen schitterden op de minimalistische catwalk met luidde muziek en het grote scherm op de achtergrond. Het decor bracht een mysterieuze en duistere sfeer teweeg dat van een bewolkte zonsondergang veranderde naar dramatische onweer-effecten. Het decor had ook een duurzaam tintje. De catwalk en de zitplaatsen waren gemaakt van hout afkomstig uit bossen die op duurzame wijze beheerd worden in Frankrijk. Het volledige houten decor zal na de show hergebruikt worden.
Nostalgische accessoires
Tijdens de show liepen modellen ook met opvallende nieuwe accessoires van het modehuis. Zo viel een tas in het speciaal op - een ontwerp geïnspireerd op oude cassettebandjes uit de jaren '80. Ook werd de iconische monogram-tas van het modehuis getoond, in een eivormig ontwerp. Tegen de tijd dat Ghesquière naar voren kwam aan het eind van de show, was het publiek al opgestaan voor een staande ovatie.