Fashion Month is coming: zo geven ontwerpers de modeweken opnieuw vorm

Omdat ze niet alleen willen, maar ook moeten.

fashion-weeks-modeweek-veranderen
Slaven VlasicGetty Images

De ene na de andere modeweek voert veranderingen door. Sommige steden cancelen 'm helemaal (zoals in Stockholm – in Scandinavië lopen ze immers steevast voor) en de New Yorkse variant is inmiddels ingekort. Fashion weeks willen niet alleen verduurzamen, maar ook hun relevantie terugwinnen. Vogue onderzoekt hoe ontwerpers het klassieke evenement pogen te hervormen.

'Dood aan Fashion Weeks'

Fashion Month staat weer op punt van aanbreken, waarvoor talloze ontwerpers, modellen, inkopers, persmensen en influencers naar de grote modesteden afreizen voor de vertoning van de nieuwe najaarscollecties. De afgelopen jaren wordt er veel over de modeweken gespeculeerd, voornamelijk over de teloorgang (fashion weeks zijn dood, kopte Vox in 2018 al). Zo zou het evenement te weinig met haar tijd meegaan: kleding kan je in veel gevallen pas maanden na de shows kopen, terwijl fast fashion-ketens in de tussentijd al een kopie in de winkel hebben liggen. Twee andere kritiekpunten zijn de toegenomen commercialisering en de opkomst van de influencers, een groep die al jaren onder vuur ligt bij traditionele modemedia.

'De industrie houdt nog altijd vast aan een systeem van seizoensgebonden mode'

Daarbij zijn modeweken ook nog eens weinig duurzaamExtinction Rebellion riep vorig jaar tijdens Londen Fashion Week zelfs een eigen catwalk in het leven om dat punt duidelijk te maken. 'De industrie houdt nog altijd vast aan een systeem van seizoensgebonden mode, waarmee wordt gestimuleerd dat er steeds weer nieuwe mode wordt gecreëerd uit nieuwe materialen', zei een woordvoerder destijds tegen de Britse Vogue. Plus: de boel is tegenwoordig makkelijk online te bekijken, live zelfs, waardoor het vliegen van show naar show een stuk minder noodzakelijk is.

milieu-verdrag-duurzaamheid-chanel-prada-gucci
Het protest van Extinction Rebellion tijdens London Fashion Week, 2019.
Getty Images / Barcroft Media

Fashion Week: de noodzaak

Vooral de jongere generatie vindt inspiratie steeds vaker op straat of Instagram. Dat kun je een laatste mokerslag voor de relevantie van de modeweek noemen. Of fashion weeks dan überhaupt nog wel zin hebben, is een logische vervolgvraag. Eén zaak blijft echter onveranderd: een modeshow is bij uitstek de gelegenheid voor een ontwerper om zijn creatieve visie naar het publiek over te brengen, vertelde Dries van Noten aan The Independent. 'Voor mij is een show het enige moment waarop ik mijn verhaal kan vertellen. Het is de manier waarop ik communiceer met de wereld.'

Zeker voor een ontwerper als Van Noten, wie niet direct de grootste influencer-favoriet is, is het presentatiemoment extra belangrijk. Een modehuis als Gucci lift een stuk meer op hun Instagrambuzz, en is bij millennials vooral geliefd vanwege de items die letterlijk voor het platform gemaakt lijken te zijn (kleurige bloemen, slangenprint, enzovoorts). Gucci produceert daarbij nog een hoop subcollecties die voor aandacht zorgen (recent nog met Mickey Mouse), terwijl Van Noten 'gewoon' met vier collecties per jaar komt.

Beeld van Gucci’s samenwerking met Mickey Mouse.
Gucci

See Now Buy Now

Fashion week vraagt dus wellicht niet direct om complete afschaffing, maar wél om hervorming. Die eerste stap werd al in 2016 al gezet, toen Burberry – vrijwel gelijk met modehuizen als Tom Ford, Tommy Hilfiger en Ralph Lauren – het see now buy now-model introduceerde. Het idee: geïnteresseerden de kans geven om direct na de show een aankoop te doen, om zo het gat tussen presentatie en uiteindelijke lancering te verkleinen. En hoewel sommige designers het model al niet meer hanteren (modejournalist Vanessa Friedman noemde het een revolutionair businessmodel voor ontwerpers, maar ook 'gevaarlijk', omdat we we zo nóg meer wennen aan het non-stop kunnen kopen van nieuwe spullen) maken sommige modehuizen, zoals Rihanna's Fenty, er nog steeds gebruik van.

'Locaties variëren van kerken tot clubs, en modellen van vrienden tot professionele boekingen'

Een modehuis zoals Fenty trekt zich ook minder aan van de reguliere modekalender, waar steeds meer labels zich bij aansluiten. Alexander Wang – die juist bekend staat om zijn grandioze afterparties – showt ook niet meer in februari en september, omdat ze 'adequater willen kunnen reageren op klanten'. Relatief nieuwe designers tonen hun collecties sowieso steeds vaker op alternatieve manieren, schrijft W Magazine. 'Qua locaties kun je denken aan zowel kerken als clubs, met modellen die ofwel professioneel zijn, of hun eigen vrienden.'

Zendaya tommy hilfiger
Ook Tommy Hilfiger hanteert het see now, buy now-principe met diens TommyNow x Zendaya show.
Getty Images

Mannen- en vrouwenshows combineren

Terwijl bovenstaande keuzes vooral met het terugwinnen van relevantie en originaliteit te maken hebben, worden er ook vaker keuzes met het oog op duurzaamheid gemaakt. Zo toonden modehuizen eerder standaard vier collecties per jaar: vrouwencollecties in september en februari, en afzonderlijke mannencollecties in januari en juni. Succesvolle modehuizen doen vaak ook nog aan pre-fall en cruise/resortChanel produceerde onder leiding van Lagerfeld zelfs acht collecties per jaar. Dat kost niet alleen veel geld, maar legt ook een zware druk op het milieu.

Sommige ontwerpers voegen hun mannen- en vrouwenshow nu juist samen, zoals het Franse Jacquemus. Vanuit duurzaamheidsoverwegingen, al spelen ook andere zaken mee, is te lezen op WWD. 'Ik hoop dat bestellingen zo soepeler verlopen, kleding eerder in de winkels kan komen en de mentale druk op het team een stuk verlaagd wordt.' Meer modehuizen hebben de afgelopen jaren dezelfde keus gemaakt, zoals J.W. Anderson, Balenciaga, Lemaire en Etro.

jacquemus-archief-sale-parijs-vintage
Jacquemus’ Lente/Zomer 2020 collectie.
Arnold Jerocki / Getty Images

Duurzaamheidstatements

Toegegeven: het samenvoegen van een show is ook vanuit financieel en logistiek perspectief vooral handig(er), en wat dat betreft niet alleen op duurzaamheid gericht. Een CO2-neutrale catwalkshow organiseren is dat wél, zoals Gucci tijdens de modeweek in Milaan faciliteerde. 'We zullen alles compenseren, van de reisemissies van duizend gasten en negenhonderd werknemers, inclusief modellen, productiepersoneel en Gucci-werknemers, tot het gebruik van gerecycled hout voor de set en het papier voor de uitnodigingen', liet Gucci-directeur Marco Bizzarri aan The New York Times weten. Alhoewel alle eer eigenlijk aan de Uruguayaanse ontwerpster Gabriella Hearst toebehoort, wie dit concept als eerste doorvoerde.

'We zullen alles compenseren, van reisemissies tot de uitnodigingen'

Tijdens de laatste fashion weeks gebruikten meer modehuizen hun show om een statement te maken. Denk aan Dior, die hun gehele decor – 164 bomen – na afloop van de show op verschillende plekken in Parijs heeft geplant, en de rest ook volledig plastic-vrij en recyclebaar heeft gehouden. Of Marine Serre, wie zelfs met haar ontwerpen naar de klimaatcrisis verwijst: haar stukken verwezen zowel naar de negatieve impact van olie als de kleurtinten die klimaatdemonstranten tijdens protesten dragen.

duurzaamheid-statements-fashion-week
Christian Diors Lente/Zomer 2020 collectie.
SAVIKOGetty Images

Ontwerpers en mental health

Wie zich verliest in het bestuderen van de veranderingen, zou bijna vergeten dat ontwerpers – het werd tijd – ook meer aan zichzelf denken anno 2020. Logisch, denk je, maar dat is het nog lang niet altijd. Het overmatig (moeten) produceren van collecties eist zo zijn tol, waar de treurige verhalen van Alexander McQueen, John Galliano en L'Wren Scott het voorbeeld van zijn. Raf Simons maakte zes collecties per jaar voor Dior voordat hij abrupt besloot te stoppen, om maar wat te noemen.

Het samenvoegen van collecties is dus niet alleen voor de portemonnee en wereld beter, maar ook voor de mens erachter. Kortom: die lucht voor ontwerpers mag, wat mij betreft, nog wel wat meer toenemen. Zo is er meer ruimte voor nadenken over duurzamere én relevantere alternatieven, zonder daarbij definitief vaarwel te moeten zeggen tegen een week waar sterren geboren worden, inclusiviteit op de agenda wordt gezet en vaak nog steeds het (mode)gesprek van de dag ontstaat.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Fashion Week