Met London Fashion Week achter de rug klonk het startsein voor de Milanese modeweek, waar Italiaanse modehuizen hun nieuwe Herfst/Winter 2020 collecties presenteren. Zo trapte Milan Fashion Week af met grote favoriet Gucci, die maar eens bewees dat een modeshow anno 2020 nog altijd relevant is. Creative director Alessandro Michele bezorgde het modepubliek een compleet andere show dan we gewend zijn. Zo kregen gasten een voice memo invite in plaats van een papieren uitnodiging en maakten zij vervolgens hun entree backstage, waarmee Gucci een inkijkje gaf in het hectische proces dat aan een show voorafgaat. Daar bleef het niet bij, want de show zelf bestond uit het moment waarop de modellen worden aangekleed door het Gucci-team – een proces dat tentoongesteld werd in een gigantische carrousel. En dan hebben we het nog niet eens over de collectie gehad. Vogue zet alle hoogtepunten op een rij.
Advertentie - Lees hieronder verder
1Voice memo als uitnodiging
Imaxtree
Geen papieren uitnodigingen bij Gucci, maar een hoogstpersoonlijke invite van Alessandro Michele himself. Zo stuurde Gucci's creative director alle gasten een voice memo om te vragen of ze naar de show in Milaan wilde komen. Niet alleen heel origineel, maar ook het perfecte duurzame alternatief voor papieren uitnodigingen.
Een kijkje achter de schermen bij het Italiaanse modehuis klinkt als iets voor de lucky few, maar werd voor iedereen mogelijk tijdens Gucci's Herfst/Winter 2020 show in Milaan. Het modepubliek trad de showlocatie binnen via de backstage ruimte, waar modellen klaargemaakt werden. Daarmee breekt Gucci de "vierde muur" af en geeft het modehuis een inkijkje in het chaotische proces alvorens een show.
Geen normale runway, maar een draaiend platform was het centrale stuk tijdens de show. Daarin kon het publiek live zien hoe de Gucci-modellen werden aangekleed door het designteam, met Maurice Ravels Boléro uit 1928 op de achtergrond. Waren de modellen klaar? Dan gingen ze voor het glas in de carrousel staan, om vervolgens stuk voor stuk naar buiten te lopen. Vogue's editor-in-chief Rinke Tjepkema was erbij en legde het spektakel vast.
4Uitgelopen mascara
Imaxtree
Druk maken om je uitgelopen mascara na een huilpartij of een flinke hoosbui is niet meer nodig, aldus Gucci. Het Italiaanse modehuis toonde een wel heel bijzondere beautylook waarbij de mascara en eyeliner compleet uitgeveegd werden over de gezichten van de modellen.
5Podium voor het Gucci-designteam
Imaxtree
Nadat de modellen aangekleed en wel de carrousel verlieten, was het tijd voor Gucci's designteam om te shinen. Alle leden van het team deden een stap naar voren en stonden in de plaats van de modellen – in de schijnwerpers. Daarmee gaf Alessandro Michele een shout-out naar zijn talentvolle team dat de show mogelijk maakte.
6Terugkeer van de iconische Jackie-tas
Imaxtree
De iconische tas werd tijdens Gucci's mannenshow van afgelopen januari al geïntroduceerd, maar nu is het model ook terug in de vrouwencollectie. De Jackie-tas was en is één van Gucci's meest herkenbare tassen uit de geschiedenis. Het model heeft nu een moderne upgrade gekregen en komt in meerdere kleuren en uitvoeringen (zoals een mini-variant!).
7Kapotte panty's
Imaxtree
Last but not least: Gucci introduceerde naast de nieuwe Jackie-tas een bijzonder accessoire dat ons – net als de uitgelopen mascara – maar al te bekend is. Zo droegen meerdere modellen kapotte panty's, waarmee Michele overduidelijke de jaren negentig grunge-stijl wil terugbrengen. Mocht je een dezer dagen een ladder in je panty ontdekken: niet weggooien.
Marjolein van den BrandContributing digital editorMarjolein van den Brand is freelance editor en schrijft met passie over mode, beauty en lifestyle.
This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io