Van feminisme tot Dior-bandana's: de highlights van de Dior Herfst/Winter 2020 show

Paris Fashion Week trapt af met Maria Grazia Chiuri's nieuwste collectie voor Dior.

De Dior Herfst/Winter 2020 show in Parijs.
Peter WhiteGetty Images

Na New York, Londen en Milaan is het nu de beurt aan de afsluiter van de modemaand: Paris Fashion Week. Traditiegetrouw beet Dior het spits af, met een spektakel van een show als resultaat. Waar het Franse modehuis er afgelopen Lente/Zomer 2020 seizoen nog voor koos hun modellen een Dior-bos in te sturen met heuse Greta Thunberg-vlechten, maakte creative director Maria Grazia Chiuri nu in plaats van een duurzaam een feministisch statement. Geen onbekend onderwerp voor de ontwerpster, maar tijdens Diors Herfst/Winter 2020 show gaf ze er wederom een nieuwe draai aan. Feministische leuzen als "Women raise the upraising" en "Feminine beauty is a ready-made" sierden de showruimte, terwijl modellen in heel veel franje en bandana's de metersbrede catwalk betraden. Vogue zet alle hoogtepunten op een rij.

Advertentie - Lees hieronder verder
1 Feministische statements
Het decor van de Decor van Dior Herfst/Winter 2020 show in Parijs.
Dior

Ooit een catwalk van 1000 m2 gezien? Dior presenteerde diens nieuwe Herfst/Winter 2020 collectie in een showruimte van groot formaat, inclusief enorme neonborden met feministische teksten. Zo stond het woord "consent" centraal, en waren zinnen als "Women's love is unpaid love", "Female beauty is a ready-made" en "Women raise the upraising" te lezen. Voor de show werkte Dior samen met het collectief Claire Fontaine die een tentoonstelling hield in het Nationaal Museum voor Moderne en Hedendaagse Kunst in Rome met de titel "Io dico io", ofwel "I Say I". Een feministisch uitgangspunt dus, waarbij er stiekem een link te zijn gelegd met de Me Too-beweging en het proces tegen mediamagnaat Harvey Weinstein, die afgelopen weekend schuldig bevonden werd voor de aantijgingen op het gebied van seksueel misbruik.

2 Dior-bandana's
De Dior Herfst/Winter 2020 show in Parijs.
Imaxtree

Welk accessoire je ook kiest, als er een Dior-print op staat zit je goed. Na bucket hats, tassen en sjaals introduceert het Franse modehuis nu de bandana met monogramprint. Samen met de power suits, statement jurken en zwarte eyeliner zet Dior krachtige looks neer met echte rock-'n-roll vibes.

3 Rockstar eyeliner
De Dior Herfst/Winter 2020 show in Parijs.
Imaxtree

De ogen van alle Dior-modellen waren omlijnd met een dikke, zwarte of donkergroene eyeliner. In combinatie met de bandana's transformeren ze in heuse rocksterren, à la Axel Rose van Guns N' Roses.

4 Franjes
De Dior Herfst/Winter 2020 show in Parijs.
Imaxtree

In de show zagen we niet alleen Dior-klassiekers zoals het iconische Bar-jasje, jurken van tule en de riem met CD-logo. Ook werden er nieuwe ontwerpen en stoffen geïntroduceerd zoals het gebruik van veel franjes. De fringe kwam in allerlei soorten en maten, van rokken tot complete jurken (hier gedragen door de Nederlandse Felice Noordhoff). Ook andere modehuizen als Prada en Bottega Veneta toonden franjes in hun collecties, waarmee een heuse trend in werking is gezet.

5 Dior army
De Dior Herfst/Winter 2020 show in Parijs.
Imaxtree

En dan: de grand finale. Aan het einde van de show liepen alle modellen – 84 in totaal! – zij aan zij de gigantische catwalk op, wat al een statement op zich was. Door hun krachtige verschijning deden de modellen ons denken aan een heus leger, gekleed in de 84 verschillende Dior-uniformen.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Fashion Week