Vogue
Brits parlement wil onderzoek naar de daadwerkelijke impact van de mode-industrie op het milieu

fashion / Interviews

Brits parlement wil onderzoek naar de daadwerkelijke impact van de mode-industrie op het milieu

Datum
Artwork Christian Boltanski - Getty Images

Fast fashion is (helaas) een begrip. De term wordt gebruikt om mode aan te duiden met een hoge omloopsnelheid. Het gaat om bedrijven die binnen enkele weken kunnen ontwerpen, produceren en distribueren, zodat betaalbare collecties snel in de winkel hangen. Het is een van de oorzaken dat de modeindustrie, naast het winnen van aardolie, een van de meest vervuilende industrieën ter wereld is. De impact van de modeindustrie op de aarde is dus groot. Heel groot. Het Environmental Audit Committee van House of Commons, deel van het Brits parlement, heeft nu een onderzoek aangevraagd dat de impact van de mode-industrie in kaart moet brengen.

Duurzaamheid

'Mode mag niet ten koste gaan van onze planeet', zei Mary Creagh MP, voorzitter van het Environmental Audit Committee op Twitter. 'De manier waarop we kleding produceren heeft een enorme impact op het milieu. Tijdens het productieproces komen veel chemische stoffen en emissies vrij, wat uiteindelijk bijdraagt aan de klimaatverandering. En ook de consument is onderdeel van de vervuiling. Om een voorbeeld te geven: elke keer dat we onze wasmachine aanzetten, verspillen we water en spoelen we duizenden plastic vezels de oceaan in. De vraag om duurzame mode is groot. 'We weten niet waar en hoe we op de juiste manier afgedankte kleding moeten recyclen. Ons onderzoek zal meer duidelijkheid geven over hoe de mode-industrie duurzamer kan worden,' aldus Creagh.

Slow fashion

Het meest belastend voor het milieu is het winnen van grondstoffen die nodig zijn om kleding te maken. Ter verduidelijking: voor de productie van één jeans is zo'n 7000 liter water nodig. En hou je vast, elk jaar worden er zo'n 1,25 miljard spijkerbroeken verkocht... Het roer moet om, dat is duidelijk. Het onderzoek zal de CO2-impact, de watervoetafdruk en de levenscyclus van fast fashion evalueren. Het doel van het onderzoek is om consumenten te informeren over de mode-industrie en aan te sporen om minder kleding te kopen.

Zo werd Huug Noordermeer (17) exclusief geboekt voor de Prada mannenshow in Milaan

 

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Vogue.nl.
Dit vinden wij jammer, want Vogue.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk.
Wil je een uitzondering maken voor Vogue.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan?
Klik dan hier. Veel dank!

Maak een uitzondering voor Vogue.nl > Sluiten