Vogue
De Victoria's Secret Show blijft hopeloos hangen in het clichébeeld van de vrouw als lustobject

fashion / Interviews

De Victoria's Secret Show blijft hopeloos hangen in het clichébeeld van de vrouw als lustobject

Datum
Auteur
Fiona Hering
Getty Images

De Victoria’s Secret show blijft hopeloos hangen in het ouderwetse clichébeeld van de vrouw als lustobject. Marlies Dekkers en Fiona Hering hopen zo dat er door #MeToo eindelijk iets verandert.  

It’s that time of the year again. De Victoria’s Secret show vindt maandag plaats in Shanghai en het wekenlange gejubel over die over-the-top show volg ik elk jaar weer vol afgrijzen. Tenminste, volg, volg, je ontkomt er nauwelijks aan. Oogkleppen op, diep ademhalen en heel snel doorscrollen.

'Willen vrouwen anno 2018 écht nog naar vrouwen kijken die in badjas handkusjes in de camera blazen?' 

Fiona Hering

En ja, ik weet dat er wereldwijd miljoenen vrouwen zijn die er reikhalzend naar uitkijken, sterker: die boos worden om elke kritische noot over dit ‘sprookjesfestijn’, maar juist dat is zo verbazingwekkend. Willen vrouwen anno 2018 écht nog naar vrouwen kijken die in badjas handkusjes in de camera blazen? Of die met veren uit de billen en voorzien van wanstaltige vleugels, als een soort geile hysterische Tinkerbell over het podium paraderen? Come ‘on, Mary Barra de hoogste baas van General Motors, zet binnenkort zelfrijdende auto’s op de wegen, en als het aan Elon Musk, ceo van Tesla en SpaceX, ligt leeft er over enkele jaren een kolonie van 80.000 man op Mars. Kortom, de wereld draait op full speed door, maar de lingeriebusiness blijft hangen in de jaren vijftig. Shocking.

'Laat ik met iets positiefs beginnen: wat ik goed vind van Victoria’s Secret, is dat ze met de fitgirl zijn begonnen.'

Marlies Dekkers

Wie beter om commentaar gevraagd dan Marlies Dekkers, de vrouw die 24 jaar geleden als eerste vrouw infiltreerde in de tot dan (best vreemd) door mannen gedomineerde lingeriewereld met originele, brutale modellen met perfecte pasvormen, die omarmd werden door zelfstandige vrouwen die genoeg hadden van lieflijk kant en lingerie in eerste instantie voor zichzelf kochten. Momenteel brengt ze haar leven half in Nederland, half in Amerika door, omdat haar merk daar heel goed verkoopt.

‘Laat ik met iets positiefs beginnen’, zegt Dekkers. ‘Wat ik echt goed vind van Victoria’s Secret, is dat ze met de fitgirl zijn begonnen. Die credit verdienen ze. Modellen die ‘gewone’ modeshows lopen in bovenkleding moeten altijd mager zijn, maar het is gewoon niet fijn om naar hele magere meiden in lingerie te kijken. Dus startte Victoria’s Secret met fitte meiden, veel sporten, gezond eten, en dat heeft veel jonge meiden die tegen die zogeheten Angels opkijken beïnvloed.’

‘Nu we met #MeToo in de vierde feministische golf zijn beland kun je niet meer met een show komen die de vrouw als lustobject bevestigt.'

Marlies Dekkers

Maar dat is tegelijkertijd het enige positieve wat Dekkers over de VS-show kan zeggen. ‘Want creatief gezien is het natuurlijk een ramp, voor de zoveelste keer die vleugels. Terwijl mode een afspiegeling van de tijd is, is het toch verdomde jammer dat lingerie – en ik hoop dat ik het tegendeel bewijs met mijn shows – toch altijd zijn eigen cliché blijft herhalen. Kusjes geven in de camera, beetje pleasend kijken, het cliché van de vrouw als lustobject bevestigen.’

En dát nu we volgens Dekkers door #MeToo in de vierde feministische golf zijn beland. ‘Vrouwen zijn duizenden jaren als lustobject gebruikt, daar gaat het hele #MeToo over. Eindelijk geven ze een hele grote push back, een correctie op wat er is gebeurd, dan kun je op datzelfde moment niet met een show komen die de vrouw als lustobject nog eens bevestigt. Dat is vreselijk ouderwets, en er blijkt ook uit dat het bedrijf totaal niet luistert naar wat er speelt in de maatschappij. Victoria’s Secret is teveel een symbool geworden voor het stereotype lustobjectvrouwtje.’

'Waarom die miljoenen fans? Er zijn ook mensen die op Donald Trump hebben gestemd.'

Marlies Dekkers

Hoe verklaart Dekkers dan al die miljoenen fans? ‘Tja, ben je progressief of loop je achter de feiten aan? Er zijn ook mensen die op Donald Trump hebben gestemd. Er is nog steeds een grote groep vrouwen die dít wil, maar dat het bedrijf op het verkeerde paard blijft wedden blijkt wel uit de dalende verkoopcijfers. De nieuwe consument wil dat beeld niet meer. Hoewel ik wel moet constateren dat jonge meiden, dat zie ik ook bij de generatie van mijn dochter, weer iets conservatiever zijn.’

Lingerie is altijd gekoppeld geweest aan iedere feministische golf. Tijdens de eerste (rond 1916, licht eraan in welk land) vochten vrouwen voor stemrecht, symbool daarvan was het korset, dat wilden ze niet meer dragen want het stond letterlijk voor inperking van de vrouw. Tijdens de tweede feministische golf, in de jaren zestig, streden vrouwen voor gelijke rechten, abortus (baas in eigen buik) en verbrandden hun beha. Jean Paul Gaultiers beha met spitse cup voor Madonna kun je zien als symbool voor de derde feministische golf: borsten als wapens, ik bepaal het zelf, ik ben in control.

Tijdens de Burlesque show van Marlies Dekkers en haar Feminine/Feminist movement, vorig maand in Los Angeles, liepen er onconventionele modellen mee in alle kleuren van de regenboog en diversiteit in shapes. ‘Die meiden zijn echt in control, zonder het hele zie-mij-eens-hier-een-mooi-meisje-staan-te-zijn.’

‘En nu is het wachten op de vierde golf’, zegt Dekkers. ‘Door het hele #MeToo en die show van Victoria’s Secret, nu middenin die discussie. Ik zou willen dat daar wat gebeurt. Dat zo’n beeld niet meer wordt gepikt, dat vrouwen zelf gaan zeggen dat dit niet meer kan. Net als bij de hele diversiteitsdiscussie is gebeurd, toen stonden er ook mensen op die niet langer alleen blanke vrouwen in modebladen en op catwalks wilden zien. Het wordt tijd dat heel veel vrouwen zich nu ook gaan mengen in deze discussie.’

Afijn, Shanghai dus, maandagavond. Een stad overigens waar onlangs, tijdens Fashion Week, een 14-jarig  Russisch model zo lang achter elkaar werd uitgebuit dat ze eraan overleed. Niet dat slechte verzorging bij de Angels aan de orde is. Zij worden gelukkig volledig in de watten gelegd, want ze brengen miljoenen in het laatje voor het concern. Al dalen de verkoopcijfers van het merk.

'Die hele opgefokte nepwereld rondom een soort über-barbiewezens, en dan met name de styling, wekt echt agressie op.'

Fiona Hering

Toegegeven, ook ik breng graag een bezoekje aan één van hun winkels, laatst nog in New York samen met mijn dochter. Je gaat naar binnen voor één beha en staat even later buiten met vijf stuks, vanwege de gedegen en enthousiaste verkoopsters. En ik heb ook veel respect voor het strenge sportregime en de discipline van de modellen, maar die hele opgefokte nepwereld rondom een soort über-barbiewezens, en dan met name de styling, wekt echt agressie op. Al sinds jaar en dag is Sophia Neophitou als creative director verantwoordelijk voor al dat lelijks. Vast een lsd-pilletje op, want als kijker waan je je in een foute trip. Zelfs de bemoeienis van Balmain’s Olivier Rousteing kan daar niets aan redden.

En afgelopen donderdag werd aan het hele VS-circus wederom iets hysterisch toegevoegd. Namelijk: het infuus. Need I say more? Via een Instagrampost konden we meegenieten van de laatste voorbereidingen van Romee Strijd en Yasmin Tookes, die kort voor vertrek naar China nog even aan een vitamineinfuus gingen. Ja je leest het goed. Wat is er mis met een extra sinaasappeltje? Maar dat past vast niet in het strikte dieet van de Angels. En ach, aan de post zullen ze dik verdiend hebben, dankzij @nutridip in het bijschrift, een in New York gevestigd bedrijf dat met twee zogenaamde Drip Lounges vitaminen-infusen aanbiedt, waarbij je een cocktail van vitaminen en antioxidanten in je lichaam geïnjecteerd krijgt. Als moeder van een tienerdochter (die godzijdank die show ook hopeloos ouderwets en kinderachtig vind) vind ik dit behoorlijk schokkend.

Moet je het nog wel willen, in 2018 een Angel zijn? Model Karlie Kloss hield het immers niet voor niets voor gezien toen ze terechtkwam in een familie met politieke aspiraties en zich verloofde met Joshua Kushner, de broer van Jared, tevens de zwager van Ivanka Trump. Geen pluimen meer uit het kontje van Kloss, Karlie wil gezien worden als serieus model. Oh wacht, alle principes zijn alweer overboord. Karlie zal toch ook weer paraderen in Shanghai.

'Toen Robin Holzken, één van onze modellen, een foto van zichzelf voor en in VS postte, is haar Instagramacccount ontploft.'

Mauro Da Silva

Mauro Da Silva, directeur Elite Model Management Amsterdam, ziet de Angel-titel zeker niet als het hoogst haalbare voor een model. ‘Maar het kan je carrière ook zeker niet schaden. Hoewel merken als Prada niet snel een Angel voor de campagne zullen kiezen vanwege de commercie die er aan zo’n meisje kleeft. Maar als één van mijn meiden ervoor zou worden gevraagd, zal ik zeker geen negatief advies geven. De nieuwe generatie krijgt weliswaar niet meer zo’n vet miljoenencontract als Doutzen had, maar de exposure die je krijgt als model is natuurlijk wel nog steeds huge. Robin Holzken, één van onze modellen, werkt regelmatig voor Victoria’s Secret. Ze loopt niet de show, maar doet wel e-commerce, de catalogi en af en toe een grote shoot. Toen ze twee jaar geleden voor het eerst een foto van zichzelf in VS postte, is haar Instagramacccount ontploft. Inmiddels heeft ze 208k volgers, wat haar zeer interessant maakt voor commerciële klanten. Dus ik zeg geen nee. Maar die hysterische show, nee daar ga ik niet meer voor zitten.’  

Waarom model Julia Bergshoeff (20) besloot vegan te worden in navolging van meer topatleten

 

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Vogue.nl.
Dit vinden wij jammer, want Vogue.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk.
Wil je een uitzondering maken voor Vogue.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan?
Klik dan hier. Veel dank!

Maak een uitzondering voor Vogue.nl > Sluiten