Vogue
Nikkie Plessen over haar nieuwe lijn, Kate Moss en de belangrijkste vrouwen uit haar leven

fashion / Interviews

Nikkie Plessen over haar nieuwe lijn, Kate Moss en de belangrijkste vrouwen uit haar leven

Datum
Auteur
Kaira van Wijk
Wendelien Daan, Vogue Nederland, juli/augustus 2018

Dit is een interview uit Vogue's juli/augustus 2018 nummer, dat nu in de winkel ligt, of bestel jouw editie nu direct via Vogue.nl

Met haar nieuwe label Fifth House kun je straks ‘tot je negentigste NP Fashion dragen’. Nikkie Plessen is niet van plan zelfs maar een beetje gas terug te nemen. Een interview over in joggingbroek bij Kate Moss langsgaan en een bedrijf leiden waarin vrouwen de successen boeken.

Voor modeondernemer Nikkie Plessen (32) is haar vijfde lijn, Fifth House, een soort coming of age: niet trendgevoelig, maar volwassen en clean. En met Doutzen als gezicht. Plessen is vol van haar nieuwe avontuur.

Je bent net terug uit Londen.
‘Ja, daar ben ik wekelijks voor werk. Ik ben een gewoontedier, dus verblijf ik altijd in Hotel Savoy. Dat is een inspirerende plek, je kunt er geweldig mensen kijken. Meer nog dan in mode ben ik eigenlijk geïnteresseerd in mensen. Daar haal ik ideeën vandaan. Mijn koffietafelboekverzameling gaat ook helemaal over karakteristieke personen – van Helmut Newton tot de Olsen Twins, Ralph Lauren en, natuurlijk, Kate Moss. ‘Tijdens de laatste keer in Londen waren we weer bij Kate thuis, om de nieuwste collectie te bespreken en door te nemen.’

Was dat Kate's idee?
‘In het begin was het puur een zakenrelatie, maar als je zoveel samen reist leer je elkaar door en door kennen. En kan er vriendschap ontstaan. Zo zijn we samen naar Shanghai, Berlijn, Parijs en in Amsterdam geweest. In Berlijn hield Kate in haar hotelsuite in Soho House een feest met twaalf man, onder wie Stefano Pilati. In Shanghai hebben we allemaal nog een dag bijgeboekt om samen uit te gaan. Voor werkmeetings zien we elkaar om de paar weken. Op een gegeven moment zei Kate: “Waarom doen we het niet bij mij in de woonkamer?” Of slaapkamer, want ze past alles zelf door. Laatst keek ik naar haar kast en zag ik een Nikkie-jurkje hangen dat ik kwijt was. Dan heeft ze een prototype per ongeluk gejat.’ (Lacht.)

‘We hebben vooral veel lol samen, hebben het eigenlijk vaker over onze kinderen dan over kleding. Ze is geestig en no-nonsense. Als ze op de voorpagina van een tabloid staat, heeft ze daar maling aan. Dat ze nog steeds zo groot is en haar privéleven voor zichzelf houdt, is denk ik een van haar sterkste punten. Ze is heel relaxed ook. Ik heb nooit de behoefte mezelf mooier te maken dan ik ben als ik bij haar langsga; ik stap gewoon binnen zonder make-up, in mijn joggingbroek.’

Wat heb je van haar meegekregen qua stijlgevoel?
‘Ze heeft veel smaak. Haar woning hangt vol kunstwerken, fotografie met name, van grote kunstenaars met wie ze bevriend is of ooit heeft samengewerkt. Daar staat dan ook nog een handtekening op – waanzinnig natuurlijk. Ze is bovendien vintageliefhebber.’

Raak je zelf ook geïnspireerd door vintage?
‘Ja, absoluut. In Londen ga ik voor inspiratiereizen met designers altijd naar een tentoonstelling – zoals laatst die van Balenciaga in het Victoria and Albert Museum – en naar Old Spitalfields Market, voor de beste vintage. Het zijn meer eigenaardige curiosa die ik eruit pik, vaak bij hetzelfde oude mannetje dat daar altijd staat. Verrekijkers, glazen, wijzerplaatjes. Zo hebben we een broche met drie ringen erin vertaald naar knopen. Voor prints kijk ik graag naar oude gebouwen – zoals het houtwerk hier in ons pand tegenover het Rijksmuseum of het tegeltjesdessin bij een bar in Chinatown. Ik val op historische elementen. Als je net een modelabel begint kun je geen eigen dessins ontwikkelen, want dat red je niet met de hoeveelheid stof. Na zoveel jaar kunnen we daar met Fifth House wel gelijk mee beginnen.’ 

Waarmee onderscheidt Fifth House zich?
‘Ik kreeg vaak de vraag: “Kun je die zoom niet wat langer maken?” Maar nee, dat is juist onze signatuur. Nikkie is kort en strak, heel trendgericht, maar na je vijfendertigste zoek je toch iets anders. Dan mag het allemaal cleaner, rustiger, niet meer van die schreeuwerige teksten. Misschien heb je een kind gehad, dan is je lichaam ook veranderd. Ik ga hier nu ook niet meer met een croptop aan tafel zitten. Qua maatvoering wilden we uitbreiden: Fifth House loopt van maat 34 tot 46. Daar zagen we namelijk nog een gat. Want, waar ga je als vrouw dan winkelen? Bij Max Mara. Heel mooi, maar ook peperduur. Nu kun je iets van NP Fashion aan tot je negentigste, een leven lang! Kwaliteit staat bij Fifth House voorop. Het is een volgende stap, meer volwassen, luxe, tijdloos en sophisticated. Rustige kleuren, mooie jassen, sneakertje eronder.’

En Doutzen is het gezicht voor deze lijn.
‘Bij NP Fashion denken we altijd groots en Doutzen vond ik perfect passen bij Fifth House. Ze straalt rust en schoonheid uit, van binnen en van buiten. Wat ze met #KnotonmyPlanet en Tiffany’s doet om de olifanten te redden is indrukwekkend. Ik vind Doutzen te gek als ze voor Balmain loopt, maar dat is niet Fifth House. Doutzen privé heeft juist weinig nodig: jeans en een T-shirt, een simpele Tom Ford-jurk. Beeldschoon. Bovendien is ze een familievrouw en heeft ze een vriendenteam om zich heen verzameld. Manager Sarah (Keller), stylist Jetteke van Lexmond, agent Mo (Karadag), die ook make-up voor haar doet. Aan vertrouwen en langdurige relaties hecht ik ook veel waarde.’   

Wie zijn de belangrijkste vrouwen in jouw leven?
‘Mijn moeder, met afstand. In mijn jeugd deed ze aan theater, maakte haar eigen voorstellingen en kostuums, bij ons op zolder. Niet dat ze zo’n modeliefhebber was, dat was mijn oma. Vroeger kon die zich wel drie keer per dag omkleden. Zij was een soort Imelda Marcos, met honderden schoenen. Verder ben ik trots op mijn vrouwelijke collega’s –allemaal harde werkers. Succes binnen een bedrijf wordt vaak gelinkt aan mannen, maar bij ons zijn het voornamelijk vrouwen. Van woorden als powervrouw krijg ik jeuk, maar dat komt vooral omdat ik niet van etiketjes hou. Ik zie het als een vanzelfsprekendheid.’  

Fifth House wordt op 19 juli officieel gelanceerd in de Bijenkorf Amsterdam in aanwezigheid van Doutzen Kroes en Nikkie. Samen zullen zij de campagne beelden onthullen in de Bijenkorf Amsterdam. Iedereen is daarbij welkom en er worden Fifth House toilettasjes uitgedeeld aan de aanwezigen (de eerste gelukkigen). En wil je 19 juli kans maken op een VIP/model treatment, inclusief een Fifth House full look naar keuze, gestyled door Doutzen’s stylist Jetteke van Lexmond en make up door Doutzen’s visagist? Kijk dan snel op het Instagram-account van Fifth House hoe je mee kunt doen. 

Het Nederlandse TOS gallery maakt debuut Haute Couture Week in Parijs

 

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Vogue.nl.
Dit vinden wij jammer, want Vogue.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk.
Wil je een uitzondering maken voor Vogue.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan?
Klik dan hier. Veel dank!

Maak een uitzondering voor Vogue.nl > Sluiten