Vogue
Zo richt je als beginnend ontwerper een modelabel onder eigen naam op

fashion / Interviews

Zo richt je als beginnend ontwerper een modelabel onder eigen naam op

Datum

Een label onder eigen naam opzetten. Het mag dan de droom zijn van vrijwel elke jonge modestudent, slechts enkelen redden het. De in Amsterdam wonende en werkende Pien Stieglis heeft in korte tijd een imperium voor zichzelf opgebouwd met Stieglitz. Ze vaart een geheel eigen koers, heeft een trouwe ‘tribe’ aan klanten om zich heen verzameld en dan is er nog die slimme formule op social media. Aan Vogue doet ze uit de doeken wat Stieglitz uniek maakt en wat de sleutel is tot haar succes. ‘Ik weiger stress te hebben. Als ik vervolgens in bad ga liggen, verklaart mijn vriend me voor gek, maar zo deal ik er juist mee.’

Tijdens Vogue Online Shopping Night op woensdag 25 april a.s. ontvang je 20% korting bij Stieglitz – van lange wikkeljurken met zelf ontworpen, grafische dessins tot kleurrijke pakken, poezelig zachte hoodies en de signatuur flares.

1. Investeer in je team

‘Ik ben vijf jaar geleden met Stieglitz begonnen. Het is zo hard gegaan. Het eerste 1,5 jaar helemaal alleen vanuit huis, nu werken er tien man bij mij. Zonder hen zou ik dit onmogelijk kunnen volbrengen. Wat ik iedere beginnende ontwerper zou aanraden is om het niet allemaal maar alleen te willen doen. Zoek zo snel mogelijk hulp. Al is het één parttimer, die een dagje of twee komt helpen. Ja, het kost geld, maar investeer in de juiste mensen. Zodat je ook ruimte kunt maken in je hoofd voor wat er echt toedoet, wat jouw expertise is. Begin klein en bouw het uit – zo creëer je langzamerhand een team naarmate het bedrijf groeit. Bij mij is dat eigenlijk heel natuurlijk gegaan. Stagiaires die steengoed waren zijn gebleven en kunnen doorgroeien in het bedrijf. Die zijn heel enthousiast over hoe ze Stieglitz naar een hoger niveau kunnen tillen. Heel belangrijk, die energie.’

2. Niet trendgevoelig

‘Mode vind ik leuk, maar het gaat mij meer om de mensen, het verhaal erachter. Wij volgen met Stieglitz geen trends, ik ga niet naar fashionweek. Ik wil mij zo min mogelijk laten beïnvloeden door andere merken. Hiernaast draai ik mijn designproces om. De meeste ontwerpers beginnen met kleurkaarten, silhouetten. Ik begin eigenlijk aan het einde – namelijk bij het uiteindelijke beeldverhaal, de modeshoot. Zo is voor de volgende collectie het uitgangspunt Madagascar. Daar duik ik dan volledig in: wat eten ze daar, welke taal spreken ze, wat is het mooiste stukje van het eiland, daar bij die kerk ga ik mijn Stieglitz-vrouw neerzetten. Terwijl ik mij verdiep in het land, de locatie, zie ik daar bepaalde jurken of bijvoorbeeld oversized truien bij. Pas daarna slaan we daadwerkelijk aan het ontwerpen, met ook mijn rechterhand die meer technisch onderlegd is.’

Pien Stieglis, Stieglitz

3. Kies je locatie

‘In het begin huurde ik antikraak op de Wallen. Dat was een geweldige tijd – rauw pand, sigaretten roken met wie er toevallig kwam binnenwaaien. Maar op een gegeven moment werd het tijd voor een mooie, schone plek. Ik ben begonnen met het te delen; merkjes erin zetten zoals Lovers & Drifters Club en Crisp Sheets. Ik wilde niet dat mijn werk als een hobby zou worden gezien. Ik wil succesvol over de hele wereld verkopen. Je kantoor moet daar ook een reflectie van zijn. Toen ik uiteindelijk het hele pand voor mijzelf kreeg was dat geweldig. Nu zitten we in een zijstraatje van de Overtoom, met nog meer leuke creatieve bedrijven zoals fotostudio Witman Kleipool. Dat werkt inspirerend. Onderling helpen we elkaar ook.’

4. Wees stressbestendig

‘Wat altijd in mij heeft gezeten is dat ik niet ontvankelijk ben voor stress. Zodra ik stress voel opkomen, zeg ik: “Doei, ik ga in bad.” Mijn vriend is daar weleens boos om geworden: “Het wordt je nu heet onder de voeten en dan lig jij een beetje in bad te dobberen?” (Lacht) Maar ik weiger toe te geven aan stress. Ik ga niet opeens heel hard rennen om iets toch gedaan te krijgen. Hardlopers zijn doodlopers.’

5. Instagram-hit

‘Na 1,5 jaar heb ik iemand in de arm genomen voor Instagram. Onze following is op een natuurlijke manier gegroeid. Dat kost natuurlijk ook tijd. We hebben altijd veel samenwerkingen gedaan, je kleding op mensen schieten die bij je merk passen. Je beeld op Instagram moet kloppen. Bij mij is dat altijd thematisch geweest, want zo zijn mijn collecties ook opgebouwd. Thema’s zoals Marokko, Griekenland, straks Madagascar. Zolang we in dat thema zitten, plaatsen we ook geen beeld dat daarbuiten valt. Er zit bijvoorbeeld ook kunst door verweven. Het allerbelangrijkste is volgens mij dat je je eigen beeld, je eigen content, maakt. Pluk niet zomaar wat inspiratiebeeld van Pinterest. Ik neem nu bijvoorbeeld een kleine analoge camera mee op vakantie naar Ibiza en schiet het een en ander. Een paar van mijn stagiaires kunnen heel goed tekenen en maken kleine kunstwerkjes voor op de feed.’

6. Blijf bij jezelf

‘Wat ik een eyeopener vond is dat je echt niet perse met van die grote influencers hoeft te werken, met mega veel volgers. Zomaar kleding weggeven aan willekeurige personen; daar geloof ik helemaal niet in. Wij hebben weleens meegemaakt dat iemand met drie miljoen volgers iets van Stieglitz zou posten en daar amper iets uitkwam. Vaak zijn mensen met 50K, micro influencers, veel interessanter. Influencers met echt goede modevolgers, kwalitatieve volgers en kopers. Ik bouw liever een band met iemand op, en werk samen aan een beeldverhaal tijdens een trip naar bijvoorbeeld Parijs. Ik kies voor mensen die er echt hun eigen stijl op nahouden en bij ons passen. Ik zie Stieglitz ook meer als een niche boutiquemerk.’

Pien Stieglis, Stieglitz

7. Duidelijke visie

‘Vroeger was ik wel een dromer, ben weleens van school gestuurd. Nu heb ik een heel duidelijke visie met Stieglitz. Dat is belangrijk. Niet zomaar uit het niets, zeg, een oorbellenlijn opzetten, omdat het toevallig leuk is. Je moet er wel ziel, hartstocht, voor hebben. Voor mijn medewerkers is het ook prettig werken dat ik tot in detail weet waar het schip naartoe gaat. Voor mij is Stieglitz een universum, dat ik verder ook wil uitbreiden naar bijvoorbeeld interieur. In Amsterdam hebben we nu ook de Stieglitz suite, die helemaal volgens mijn smaak is ingericht. Ik zit nooit stil. De droom is om ooit een boutiquehotel te beginnen in Marokko.’

8. Sla je vleugels uit

‘Qua financiën heb ik het geluk gehad dat mijn familie mij kon helpen. Dat geeft vertrouwen. Het moment dat je dan quitte speelt, kan terugbetalen, dat voelt zo goed. Met mijn online winkel verkoop ik door heel Nederland, maar we krijgen ook aanvragen vanuit het buitenland. Het is mijn streven om nu de wereld in te gaan, mijn vleugels uit te spreiden. Naar Duitsland, Engeland, Amerika. Ik geloof dat Stieglitz het bijvoorbeeld ook heel goed zou doen in L.A., maar je kunt in Amerika niet zomaar onder eigen naam gaan verkopen. Daar komt zoveel bij kijken. Dat zijn zaken die ik nu allemaal aan het uitpluizen ben. Ik zoek ook iemand die daarbij zou kunnen helpen. Wil ik verder bij de bank aankloppen of nog een investeerder zoeken? Dat zijn vragen die spelen. Wel heel spannend. Het moeten wel partijen zijn die echt in mijn verhaal, in Stieglitz, geloven.’

In gesprek met Bas Kosters: ontvanger Mode Stipendium 2018

 

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Vogue.nl.
Dit vinden wij jammer, want Vogue.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk.
Wil je een uitzondering maken voor Vogue.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan?
Klik dan hier. Veel dank!

Maak een uitzondering voor Vogue.nl > Sluiten