Paloma Elsesser is al het gezicht geweest voor campagnes van Fendi, Savage x Fenty en Fenty Beauty en grote kans dat je haar al hebt voorbij zien komen in bladen als Vogue US, British Vogue en i-D. Kortom, het curvy model een nieuwkomer noemen zou haar tekort doen. Toch is haar naam pas écht op iedereens radar verschenen na de afgelopen modeweken. Zo liep Paloma voor Ganni in Copenhagen, Eckhaus Latta in New York, Fendi in Milaan en Lanvin in Parijs. Paloma is overal, waardoor ze hét model van dit moment is. Waar wie is ze precies?
New Yorks topmodel Paloma Elsesser
De 27-jarige Paloma Elsesser is inmiddels een gevestigde naam aan het worden in de mode-industrie. Het New Yorkse topmodel heeft de afgelopen jaren flink aan de weg getimmerd: ze sierde de cover van Vogue Mexico en i-D, was het gezicht voor campagnes van Fenty Beauty tot Proenza Schouler, liep shows voor Eckhaus Latta en Prabal Gurung en verscheen in editorials voor nagenoeg ieder groot modetijdschrift van dit moment. Ook tijdens de internationale modeweken zien we haar op de ene na de andere catwalk.
Ontdekt op Instagram door beautyguru Pat McGrath
Nadat ze een aantal kleine klussen als model deed en een belangrijke stem werd voor de body positivity beweging, werd Paloma op haar tweeëntwintigste ontdekt op Instagram door make-upartiest Pat McGrath. Pat stuurde het model een DM met de vraag of ze het gezicht wilde worden van de nieuwe campagne van het make-upmerk. Vanaf dat moment was het een snelle reis naar de top voor Paloma. En na de afgelopen modeweken is ze de naam die op iedereens lippen ligt en hét model du moment.
Paloma Elsesser schrijft geschiedenis bij Fendi
Vorige week schreef Paloma geschiedenis toen ze de Fendi show liep tijdens Milan Fashion Week. Niet alleen was ze naast Nederlands model Jill Kortleve het eerste curvy model om een show voor het Italiaanse modehuis te lopen, ook voor de modeweek in Milaan was haar casting een unicum. De modeweken van Milaan en Parijs staan bekend om hun conservatieve castings, wat betekent dat het in de catwalkshows vaak ontbreekt aan inclusiviteit en diversiteit. Paloma's verschijning op de catwalk van Fendi is dus een grote stap voorwaarts naar een meer inclusieve mode-industrie.
Paloma loopt als eerste curvy model een show voor Lanvin
En daar bleef het niet bij voor het topmodel. Deze week liep Paloma mee in de show van Lanvin tijdens Paris Fashion Week, samen met grote namen als Gigi en Bella Hadid, Imaan Hammam en Adut Akech. Ze mag daarmee nog een historische overwinning aan haar repertoire toevoegen: het Franse modehuis bevestigde dat Paloma het eerste curvy model was dat meeliep in een show. Een ontwikkeling die we alleen maar kunnen toejuichen. De casting van Paloma moet dan ook zeker gevierd worden, helaas was ze wel het enige curvy model in de show. Laten we hopen dat deze grote stappen bij Fendi en Lanvin betekenen dat we van meer inclusiviteit uit mogen gaan op zowel de Milanese als Parijse fashion week.
Paloma verovert de mode-industrie
Dat Paloma na de afgelopen modeweken écht op iedereens radar is, wil niet zeggen dat het topmodel een nieuwkomer is in de mode-industrie. De Herfst/Winter 2020 show mocht dan misschien de eerste catwalkshow zijn die Paloma voor Fendi liep, het New Yorkse model is zeker geen onbekende voor het modehuis. In 2018 was Paloma al het gezicht van een campagne voor Fendi. Daarnaast is ze het gezicht geweest voor campagnes voor Glossier tot Fenty Beauty en van Proenza Schouler tot Savage x Fenty – voor de laatste liep ze laatst ook mee in de show. Ook werkt het model al jaren nauw samen met upcoming New Yorks modelabel Eckhaus Latta. Dat zelfs de grootste iconen uit de modewereld tegenwoordig met haar willen samenwerken, komt dan ook als geen verrassing.
Favoriet van mode-iconen
Een mail ontvangen van editor-in-chief van Vogue US Anna Wintour herself is iets waar menig model alleen maar van kan dromen. Voor Paloma werd die droom werkelijkheid toen ze hoogstpersoonlijk als CFDA jurylid werd gevraagd door het mode-icoon. 'Anna stuurde mij een persoonlijke mail,' vertelde Paloma in een interview met Refinery29. 'Ik dacht dat ze het naar het verkeerde mailadres had gestuurd.' Paloma belandde ook op de radar van zangeres en mode-entrepreneur Rihanna, die haar vroeg het gezicht te zijn voor een campagne voor zowel Rihanna's Fenty Beauty als Savage x Fenty. In januari werd Paloma geïnterviewd door Rihanna voor het i-D issue waar de zangeres gasthoofdredacteur van was.
Model on a mission
Met haar modellenwerk wil Paloma meer bereiken dan enkel een glansrijke carrière voor zichzelf opbouwen. Ze is een uitgesproken stem voor meer inclusie en diversiteit in de mode-industrie en is van plan de modewereld van binnenuit te veranderen. 'Het is zo'n ongelooflijke eye-opening ervaring om te zien hoe de industrie werkt,' vertelde Paloma aan Refinery29. 'Want als ik het van binnenuit niet ken, hoe kan ik dan de industrie veranderen? Dat is waarom ik dit werk ben gaan doen: niet om kleding te dragen, maar om de industrie op de schop te nemen en een grote verandering teweeg te brengen.'