Vogue
Balenciaga-fans in shock: de Triple S sneaker van 700 euro wordt gewoon in China geproduceerd

fashion

Balenciaga-fans in shock: de Triple S sneaker van 700 euro wordt gewoon in China geproduceerd

Datum

Het Spaanse modehuis Balenciaga heeft toegegeven dat de productie van de Triple S sneaker wordt uitbesteed aan fabrieken in China. Dat zou een woordvoerder van het merk hebben geschreven in een mail aan één van hun klanten. Een lagere verkoopprijs is dan een logisch gevolg, horen we je nu denken, maar niets is minder waar.

Geliefd onder millennials

De sneaker wordt namelijk nog steeds verkocht voor 850 dollar per paar (een kleine 700 euro). En dat is even schrikken voor de fans van het modehuis. De Triple S sneaker, uit de Herfst/Winter-collectie van vorig jaar, is namelijk een geliefde schoen onder millennials, die de schoen de bijnaam 'daddy shoe' hebben gegeven, aangezien soortgelijke sneakers vaak door hun ouders werden gedragen in de jaren tachtig en negentig. 

Made in China

Vooral Chinese fans van het merk staan versteld van de onthulling, aangezien de prijs niet is verlaagd terwijl zij eigenlijk geen kosten voor de shipping meer zouden hoeven te betalen. Maar ook klanten van over de hele wereld hebben zich negatief uitgelaten over het nieuws. En dan voornamelijk omdat ze teleurgesteld zijn dat het nieuws niet eerder openbaar werd gemaakt, vóórdat de meeste aankopen werden gedaan. Het is echter niet de eerste keer dat de productie van luxe modehuizen plaatsvindt in China, al houden de meeste modehuizen dit liever stil, aangezien 'Made in China' door velen wordt geassocieerd met een vermindering in de kwaliteit. Daarnaast komen de prijzen van modehuizen grotendeels tot stand door de naam (en dus ontwerper) die aan de items gekoppeld is, in dit geval dus Balenciaga. (Die 700 euro is dus niet alléén gebaseerd op de productiekosten.)

Capaciteiten

Het modehuis zelf heeft al kort gereageerd op de commotie. Zo zou volgens Balenciaga het verplaatsen van de productie naar China te maken hebben met de fabrieken daar, die volgens het modehuis 'betere capaciteiten hebben om een lichtere schoen te produceren'. Maar ook daar vinden fans weer wat van. Wordt vervolgd?

Brooklyn Beckham eert moeder Victoria Beckham met permanente tatoeage

 

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Vogue.nl.
Dit vinden wij jammer, want Vogue.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk.
Wil je een uitzondering maken voor Vogue.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan?
Klik dan hier. Veel dank!

Maak een uitzondering voor Vogue.nl > Sluiten