Vogue
Bas Kosters ontvangt achtste Cultuurfonds Mode Stipendium

fashion

Bas Kosters ontvangt achtste Cultuurfonds Mode Stipendium

Datum
Auteur
Fiona Hering
Bas Kosters, My Paper Crown, Herfst/Winter 2017

Het Cultuurfonds Mode stipendium 2018, eigenlijk de grootste ‘prijs’ die een modeontwerper in Nederland kan ontvangen, is zojuist om vijf uur uitgereikt tijdens een feestelijke ceremonie in het Stedelijk Museum Amsterdam. Hij werd in 2010 ingesteld door een anonieme mecenas, en bestaat uit een wisseltrofee (een poedel ontworpen door Ted Noten) en een geldbedrag van vijftigduizend euro. Een dolblije Bas Kosters, die zei dat met deze eer een droom in vervulling ging, ontving ze respectievelijk uit handen van Johan van Beem, adjunct-directeur van het Prins Bernhard Cultuurfonds, uit handen van zijn voorganger Ronald van der Kemp

Kosters wil het geldbedrag aanwenden voor een wat rustigere periode, waarin tijd is voor zelfreflectie en verdieping in onder meer andere vormen van textielkunst in Japan, en mogelijk een samenwerking met kunstenaar en Kawaii ‘evangelist’ Sebastian Matsuda.

Het juryrapport noemt Kosters ‘een buitengewoon bezielde modevormgever’ en een ‘vaandeldrager voor de Nederlandse modevormgeving’ die met volstrekte integriteit en authenticiteit de afgelopen zestien jaar in een constant en hoog tempo vorm heeft gegeven aan zijn artistieke oeuvre.’ Waarbij hij dwars door economisch woelige tijden heen, financieel geheel zelfstandig is gebleven.

HOPE, Bas Kosters

De reikwijdte van zijn oeuvre (een kleine greep: kleding, poppen, installaties, een tijdschrift, wandkleden) maakt Bas Kosters uniek. Angélique Westerhof, directeur Dutch Fashion Foundation, die het Prins Bernhard Cultuurfonds adviseert: ‘Zijn handschrift verenigt moeiteloos eenvoud én poëzie, bevraging én tederheid, sociaal engagement én kwetsbaarheid, onconventionaliteit én overgave, fashion anarchisme én democratie.’

Geheel aan Bas Kosters toevertrouwd, volgde op de uitreiking een feestje met diverse performances in het auditorium die de grenzen tussen mode en kunst verkenden. Ook kreeg het publiek een preview van zijn nieuw ontwikkelde ‘HOPE’ collectie, met speciaal daarvoor gecreëerde kunstvideo’s met soundscapes. De ontwerper verklaarde het idee achter de collectie in cryptische bewoordingen: ‘HOPE’ staat voor het koesteren van dromen, licht zien aan het eind van de tunnel, of dat licht wíllen zien, voor een frisse start, een wedergeboorte, de sunny side up, maar ook voor de ‘ik-had-beter-moeten-weten’.’

Dankzij deze financiële injectie hoopt de commissie dat het gedachtengoed van de ontwerper zich ook over de landsgrenzen zal manifesteren. Zodat het zich in een internationale context kan inbedden. En daar zijn wij bij Vogue het helemaal mee eens. More, more and more Bas Kosters please!

Victoria Beckham x Reebok: wat we tot nu toe weten

 

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Vogue.nl.
Dit vinden wij jammer, want Vogue.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk.
Wil je een uitzondering maken voor Vogue.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan?
Klik dan hier. Veel dank!

Maak een uitzondering voor Vogue.nl > Sluiten