Vogue
De mode in? Bloemist is een veelgevraagde professie bij luxelabels

fashion

De mode in? Bloemist is een veelgevraagde professie bij luxelabels

Datum
Chanel - Couture Lente 2017 - InDigital

In de modewereld zijn bloemen op het moment big business. Ze worden gebruikt als bedankje, als cadeau, in designs én in het decor; geen wonder dat bloemist een veelgevraagde expertise is onder grote modehuizen. Veel ervaringsdeskundigen uit de mode-industrie zetten nu goedlopende bedrijven op, die allemaal draaien op de winst van de mooiste boeketten. 

Bloemen bezorgen

Whitney Bromberg Hawkings, voormalig communicatie VP bij Tom Ford, vertelde aan Business of Fashion: 'Heb je ooit een plek gezien waar meer bloemen worden verhandeld dan in de mode-industrie?' Hawkings stuurde en ontving dagelijks meerdere uitbundige en luxe bloemboeketten, en besloot hier iets mee te gaan doen. Er was nog geen digitale service die de mogelijkheid bood om consistent bloemen te versturen. 'Ik kocht mijn kleding op Net-a-Porter en mijn boodschappen op Ocado, maar echt mooie bloemen kon ik nergens bestellen.' Whitney richtte haar eigen bloemen-bezorgingsbedrijf Flowerbx op, en is van plan dit uit te breiden naar de rest van de wereld. Ook Melissa Alexander, voormalig stylist en agent van modellen, zag kansen in de bloemenindustrie en zette haar eigen bedrijf JamJar Flowers acht jaar geleden op. 'Bloemen en mode gaan perfect samen; een match made in heaven.' 

Trends

De bloemiste ging verder in op trends binnen de bloemenindustrie, en zei dat deze steeds meer een leidraad zullen vormen in de creatieve expressie van grote modehuizen. 'Bloemen-mode verandert niet zo vaak als collecties, maar toch, bloemen en de manier om ze samen te stellen veranderen, precies zoals in de mode-industrie ook gebeurt.' Eric Buterbaugh, bloemist met klanten waaronder Chanel, Christian Dior en Cartier, vertelde dat hij zijn merk zeker als een modemerk ziet. 'Het is gewoon zo'n big deal in de mode op dit moment. Een paar jaar geleden dacht ik al dat het goed zou lopen, maar het blijft maar groter en groter worden, elk seizoen weer. Er is geen houden aan.' Dus geïnteresseerd in een bloeiende carrière (pun intended) binnen de modewereld? Begin maar alvast met boeketten samenstellen.

Chloé's nieuwe creative director Natacha Ramsay-Levi over haar plannen voor het Franse modehuis

 

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Vogue.nl.
Dit vinden wij jammer, want Vogue.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk.
Wil je een uitzondering maken voor Vogue.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan?
Klik dan hier. Veel dank!

Maak een uitzondering voor Vogue.nl > Sluiten