Vogue
Dit nieuwe Amsterdamse label maakt van je jeans een kunstobject

fashion

Dit nieuwe Amsterdamse label maakt van je jeans een kunstobject

Datum
Auteur
Kaira van Wijk
La Palette

La Palette is een nieuw Nederlands denimmerk dat op 1 juni de eerste pop-up store opent in de Amsterdamse Negen Straatjes. De twee makers achter het label, Amsterdammers Daan Erisman en Rex Enderman, werkten eerder als chefkok en entrepreneur voordat ze ‘hun innerlijke schreeuw naar creatie en kunst’ niet langer konden negeren en in het diepe sprongen. Nu slijten ze hun dagen in het eigen atelier in Buitenveldert, waar ze elke denim met de hand beschilderen en bewerken, met als resultaat een uniek stuk. ‘In onze omgeving werden we vaak afgeschilderd als hippe vogels, of werd er gezegd dat we er raar bijliepen. Daar probeerden we elkaar dan juist expres in af te troeven.’

Amsterdams denimlabel

De collectie die je in de pop-upstore vindt heet treffend Revolution, waarvoor Victoria’s Secret Pink model Chelsey Weimar het gezicht is. 'Aan customizen doen we niet. Er is ons al honderd keer gevraagd of we wat subtielere designs willen maken, maar we volgen ons eigen pad. Al zal de volgende collectie iets rustiger van uitstraling worden.' In gesprek met het creatief duo achter La Palette.

La Palette

Wat was die toevalstreffer waardoor jullie La Palette bedachten?
'Na onze persoonlijke ontdekkingstocht waarin we hebben geëxperimenteerd met elke mogelijke kunstuiting, besloten we ons eigen atelier te huren. Het was tijdens een van onze schildersessies dat er verf op een oude jeans terechtkwam. Toen ik me bij thuiskomst wilde omkleden dacht ik: "Wacht, dit werkt eigenlijk wel." In die beschilderde jeans ben ik de deur uitgegaan en, wat denk je, ik heb nog nooit zoveel complimenten gehad. Daar is het idee voor La Palette geboren.'

Wel meer labels gaan met beschilderd denim aan de haal. Hoe onderscheiden jullie je?
'Het is wel grappig om te zien dat alle grote merken zich nu storten op het customizen van denim. Denk aan Zara, Bershka, DSquared2 waarbij je zelf aan de slag kunt met je favoriete spijkerstuk. Wij zagen dit al aankomen, maar zo snel konden wij niet online met ons product. Of dat ons zenuwachtig heeft gemaakt? Ja, natuurlijk. Maar wij geloven in wat wij doen, er zit heel veel liefde in. We gaan voor een unieke beleving: de beste kwaliteit, mooie details, alle materialen met de hand geselecteerd in Portugal. Bij de bestelling komt een 'certificaat van echtheid', het kwastje waarmee we zelf de broek hebben beschilderd vind je in de achterzak en we gaan zelfs zo ver dat elke broek zijn eigen geur heeft. Wil je hem op een gegeven moment even niet meer aan? Dan kun je hem inlijsten voor aan de muur.'

'Als je de jeans niet meer aanwil, kun je hem ook inlijsten voor aan de muur.'

Daan Erisman en Rex Enderman

Wie vinden jullie dat er op een vernieuwende manier met denim omgaat?
'In Nederland Sophie Hardeman en Maison the Faux. Wat meer in ons straatje ligt zijn Levi's x Off-White, die een exclusieve samenwerking hebben gedaan met gelimiteerde oplages. Denim werd eerst gezien als een essential in je kledingkast, maar in onze beleving wordt denim nu steeds meer een fashionitem, een eyecatcher. Dat zal ook wel door de ‘verhipstering’ van denim komen: spijkerschorten bij hippe restaurants, grote merken die een nieuwe draai geven aan vintage denim jasjes. Je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt in denim gemaakt. Qua timing klopte het dus om met La Palette te beginnen. We hebben er een commerciële draai aan gegeven en gaan er nu vol voor om La Palette op de kaart te zetten.'

La Palette

Waarom hebben jullie voor deze fit voor vrouwen gekozen?
'Dat was voor ons eigenlijk een voor de hand liggende keuze. Vorig jaar zag je het boyfriend model terugkomen. Nog niet al te extreem, maar alle grote denimmerken herintroduceerde het model. De keuze om juist niet te gaan voor de skinny jeans voor vrouwen leek ons gewaagd, maar ook spannend. Het is een baggy carrot fit geworden, met een nonchalante, maar ook eigentijdse en wat rauwe look. Uitgevoerd in 100% cotton denim, waarmee we de meer klassieke Amerikaanse denim benaderen.'

Waar is het schilderwerk op geïnspireerd?
'Het schilderwerk wordt beïnvloed door ons gevoel. We zijn begonnen met het maken van kunstwerken geïnspireerd op onze helden, zoals Andy Warhol, Alec Monopoly en Jackson Pollock. We maken wat we op dat moment mooi vinden, en geven er altijd onze eigen draai en boodschap aan. De spijkerbroeken zijn dus eigenlijk een weerspiegeling van ons gevoel. From canvas to jeans, dat is onze manier van werken.'

La Palette opent 1 juni de eerste pop-up store in de Huidenstraat 13, Amsterdam.

Pippa Middleton trouwt in Giles Deacon: bekijk hier alle beelden

 

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Vogue.nl.
Dit vinden wij jammer, want Vogue.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk.
Wil je een uitzondering maken voor Vogue.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan?
Klik dan hier. Veel dank!

Maak een uitzondering voor Vogue.nl > Sluiten