Vogue
Een nieuwe designercollectie van Nike met dank aan Matthew M. Williams

fashion

Een nieuwe designercollectie van Nike met dank aan Matthew M. Williams

Datum
Nike X MMW

Nike- en designfans opgelet: samen met de Amerikaanse ontwerper Matthew M. Williams van het label Alyx brengt het schoenenmerk een data driven collectie uit. Dit betekent eigenlijk dat de kleding is aangepast op zweet- en bewegingszones, en daardoor in verschillende omgevingen goed moet functioneren. 

Futuristisch

De collectie is grotendeels geinspireerd op het Advanced Apparel Exploration (AAE) 1.0 label, wat vorig jaar gelanceerd werd. Doel van deze collectie was om computational design en generatieve technologie met elkaar te combineren. Voor Nike x MMW worden gegevens van Atlas kaarten, die belangrijke warmte- en zweetzones doorgeven, in de kleding verwerkt, net als gebieden die een grotere mate van beweging vereisen. ‘Wat computational design en computergegevens kunnen bieden, is echt de toekomst van design,’ zegt Williams in een persbericht van Nike. ‘Het stelt ons in staat om dingen te zien of verder te gaan dan we anders zouden kunnen. Het helpt om een ander perspectief te creëren waar we rond kunnen bouwen. In tandem werken – met data en emotie – is super interessant.’

Nike x MMW

Menselijk aspect

In de collectie zien we onder meer trainingshirts, broeken, en accesoires zoals  dubbellaagse sokken, maar ook details zoals een sporthanddoek met hengsels, zodat je het aan je shorts kunt hangen. Ondanks alle technologie die aan de collectie te pas is gekomen, snapt Williams wel dat de mens net zo’n grote rol speelt als de computer. ‘Je hebt mensen nodig om uit te kunnen vinden hoe je data moet interpreteren. Ik zie het als mijn rol om te vertellen hoe het product met het gebruik te maken heeft, ik wil er emotie in brengen.’ Het menselijke aspect zie je, volgens Williams, terug in de ‘organic feel’ van de kledingstukken, er zitten bewust imperfecties in. De Nike x MMW collectie lanceert 12 juli 2018.

Tom Ford woest op Amal Clooney vanwege Met Gala debacle

 

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Vogue.nl.
Dit vinden wij jammer, want Vogue.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk.
Wil je een uitzondering maken voor Vogue.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan?
Klik dan hier. Veel dank!

Maak een uitzondering voor Vogue.nl > Sluiten