Vogue
Olcay Gulsen spreekt zich in duidelijke taal uit over de Nederlandse mode-industrie

fashion

Olcay Gulsen spreekt zich in duidelijke taal uit over de Nederlandse mode-industrie

Datum
Olcay Gulsen bij Vogue The Book: Het Feestje, 2014, Reinier RVDA

In een openhartig interview met de Volkskrant vertelt modeontwerpster en ex-CEO van SuperTrash Olcay Gulsen zonder blikken of blozen over haar jeugd, Turkse en Brabantse identiteit en diversiteit in de modewereld. ‘Diversiteit en female empowerment zouden al lang ingeburgerd moeten zijn.’

Blonde standaard

Volgens de 37-jarige Olcay was haar merk SuperTrash één van de eerste merken die grenzen probeerden te doorbreken, onder andere door zwarte modellen te laten lopen op de catwalk. ‘Mij is altijd geleerd: blond haar en blauwe ogen, dat verkoopt. Ze zeggen dat het bewezen is. En ik denk dat het ook waar is. Met mijn modemerk SuperTrash heb ik daar nooit iets van aangetrokken. Ik liet de opening van mijn show doen door pikzwarte modellen toen anderen nog zeiden: wat risky. Ik vond die modellen supermooi, daarom deed ik het.’

'Racistisch en opportunistisch'

Olcay benadrukt dat racisme nog volop te zien is in de mode-industrie, ook al lijkt het soms anders. ‘Tien jaar geleden werden al een paar excuusnegerinnen de catwalk opgestuurd – en wat is daarna veranderd? Niets. De mode-industrie is racistisch, keihard en opportunistisch, net als de rest van de maatschappij. Dat is hoe ik ernaar kijk. Nu wordt een zwart model op de cover gezet: kijk eens hoe vooruitstrevend wij zijn, wij vieren alle geuren en kleuren die er in de wereld bestaan. Het is onecht. Die bedrijven doen het om aandacht te trekken en omdat het in de mode is. Ze willen gewoon zo veel mogelijk verkopen.’

Geen reflectie van de maatschappij

‘Het is 2018, waarom moet het nog steeds worden benoemd? Die diversiteit en female empowerment waar ze het steeds over hebben – het zou allang ingeburgerd moeten zijn in onze gedachten. Natuurlijk zijn donkere modellen net zo mooi en talentvol. Alleen is de realiteit dat van de tien ingehuurde modellen nog steeds negen blond zijn.’ Ook in de televisiewereld moet nog veel veranderen volgens Gulsen. ‘Die is ook extreem blank en geen reflectie van de maatschappij. Ook daar wordt gedacht: blond verkoopt. Met Jandino hebben ze één excuusneger op de zaterdagavond.’ Duidelijke taal van Olcay Gulsen.

Deze webshop mag als enige Céline online internationaal verkopen

 

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Vogue.nl.
Dit vinden wij jammer, want Vogue.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk.
Wil je een uitzondering maken voor Vogue.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan?
Klik dan hier. Veel dank!

Maak een uitzondering voor Vogue.nl > Sluiten