Vogue
Tot op je enkels in de popcorn bij Calvin Klein – en Raf Simons belangrijke boodschap hierachter aan Amerika

fashion

Tot op je enkels in de popcorn bij Calvin Klein – en Raf Simons belangrijke boodschap hierachter aan Amerika

Datum
Getty Images

Raf Simons gooide de laatste twee seizoenen hoge ogen tijdens zijn eerste shows voor het iconische merk Calvin Klein. Hij blijft een ode brengen aan Americana. Eerder al door de voltallige Kardashian-Jenner clan te casten in diens campagne , gisterenavond in New York door zijn modellen zakken popcorn mee te geven. Pop en popcorn, daar leek het om te draaien, maar er was meer gaande. Wat zagen we daar bovendien op de catwalk? Geen sneeuw, maar de gehele vloer gevuld met popcorn. Models don't eat? Dan maar de frontrow.

Popcorn, met een boodschap

Dit is niet de eerste keer deze New York Fashion Week dat modellen met snacks over de catwalk gingen, want bij bodywear label Chromat aten modellen onderwijl van Flamin' Hot Cheetos die ze ook op de heupen gebonden kregen met koordjes. Voor Belg Raf Simons was zijn modeshow ook een referentie aan Amerika. Hij raakte onder meer geïnspireerd door de film Safe van Todd Haynes uit 1995 met Julianne Moore (een muze van Simons) in de hoofdrol. Een typisch Amerikaanse film. Locatie American Stock Exchange (nogal een beladen plek, want refererend aan de Amerikaanse economie die zo zijn ups en downs beleeft) werd getransformeerd tot buitenaardse boerderijsetting afgestyled met Andy Warhol fotografie, Sterling Ruby sculpturen (een favoriet kunstenaar van Simons, voor wie hij ook al samenwerkte in zijn tijd met Dior) en popcorn, heel veel popcorn. Je stond er als gast zo tot op je enkels in.

InDigital

Verdeeld Amerika

Opvallend was ook de wegwerkers ofwel brandweermannenjas, die een boodschap bracht over veiligheid in het huidige politieke klimaat. Zo had de ontwerper een lijstje opgesteld met vijftig typisch Amerikaanse termen, die terugkwamen in de collectie, waaronder ook de brandweerman en diens uniform. Verder veel prairiejurken, gebreide bivaksmutsen versus subtiel wat naakt middels strategisch geplaatste cut-outs. Dat onder popcorn bedolven decor was bovendien niet zomaar fun; het symboliseerde volgens Simons het 'bindweefsel' in een land dat vooral heel erg verdeeld is van kust tot kust en het binnenland. De modepers is lovend, en dit biedt zeker stof tot nadenken.

Uniqlo komt (eindelijk) naar Nederland!

 

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Vogue.nl.
Dit vinden wij jammer, want Vogue.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk.
Wil je een uitzondering maken voor Vogue.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan?
Klik dan hier. Veel dank!

Maak een uitzondering voor Vogue.nl > Sluiten