Vogue
Waarom modekenners hun hart vasthouden voor de toekomst van Lanvin

fashion

Waarom modekenners hun hart vasthouden voor de toekomst van Lanvin

Datum
Lanvin - Herfst 2017 Ready-to-Wear - InDigital

Het Franse modehuis Lanvin doorstaat een moeilijke periode. Na slechts zestien maanden verlaat Bouchra Jarrar het schip als designer en neemt Olivier Lapidus de regie over. Het bedrijf presteerde ondergemiddeld onder leiding van Jarrar; in 2016 daalden de opbrengsten met 23 procent, waarmee het bedrijf voor het eerst in meer dan tien jaar verlies leed, aldus Business of Fashion. Nu maken experts zich zorgen, en denken dat de opbrengsten komend jaar nog meer zullen dalen. In 2012 had Lanvin een opbrengst van €235 miljoen, tegenover een opbrengst van €162 miljoen in 2016. Hoe dit zo fout heeft kunnen gaan? Dit komt volgens Business of Fashion door problemen waar het mode-imperium al jaren mee kampt.

Alber Elbaz

In 2001 werd Shaw-Lan Wang eigenaar van Lanvin en werd Alber Elbaz aangesteld als ontwerper voor het bedrijf. Elbaz veranderde Lanvin in een merk dat bekend stond om zijn cocktailjurken en boekte grote winsten. Totdat Elbaz op een gegeven moment moeite kreeg zichzelf in zijn werk als creative director te vernieuwen. Zijn collecties leken onderling te veel op elkaar, waardoor klanten wegbleven. Er ontstonden irritaties tussen Elbaz en Wang, dat tot uitbarsting kwam bij een conflict tijdens een vergadering. Elbaz werd ontslagen na veertien jaar trouwe dienst. Bouchra Jarrar, een zeer gerespecteerd ontwerpster, werd aangesteld en zij ontsloeg direct een groot deel van het designteam. Haar typische stijl, compleet anders dan die van Elbaz, wist de klanten niet te overtuigen, waardoor het bedrijf minder winst maakte. Uiteindelijk verliet ook Jarrar Lanvin. 

Franse Michael Kors

Inmiddels is Lapidus, een tamelijk onbekende ontwerper, aangesteld als ontwerper van Lanvin. Experts denken volgens Business of Fashion dat het bedrijf zichzelf wilt veranderen in een betaalbaar luxemerk, ofwel een 'Franse Michael Kors', aldus de nieuwe creative director. Een uitspraak waar de meningen over verdeeld waren. Het merk heeft een sterk DNA, al heeft het ook een goede designer en management nodig. Volgens bronnen heeft het bedrijf reserves, maar kan niet langer dan zes tot negen maanden overleven, mocht er niks veranderen in positieve zin. Laten we hopen dat het tij snel zal keren voor het modehuis, zodat we de übervrouwelijke ontwerpen en zo'n iconisch modehuis met zoveel historie an sich niet hoeven te missen. 

Romee Strijd ontpopt zich tot vlogger: dit is haar eerste video

 

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Vogue.nl.
Dit vinden wij jammer, want Vogue.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk.
Wil je een uitzondering maken voor Vogue.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan?
Klik dan hier. Veel dank!

Maak een uitzondering voor Vogue.nl > Sluiten