Vogue
State of Fashion 2018: op zoek naar duurzame en inclusieve oplossingen voor de mode-industrie

fashion

State of Fashion 2018: op zoek naar duurzame en inclusieve oplossingen voor de mode-industrie

Datum
Auteur
Door de redactie

Alle duurzame mode-fans verzamelen! Gisteren opende het mode evenement State of Fashion in de Melkfabriek in Arnhem. Met het thema ‘searching for the new luxury’ gaat het internationale evenement op zoek naar nieuwe definities van het begrip luxe, door te onderzoeken hoe de mode-industrie duurzamer en inclusiever kan worden.

Grote namen

Curator José Teunissen heeft een vijftigtal projecten geselecteerd die kijken naar milieu- en sociale problemen: minder afval en vervuiling en meer gelijkheid, welzijn en inclusiviteit. Aangezien de mode-industrie, na de olie-industrie, de meest vervuilende industrie ter wereld is, is het hoog tijd dat hier verandering in komt. Onder meer modelabels als G-Star RAW (die 98 procent van het water voor hun jeans-productie hergebruikt), H&M en Zegna zijn te zien tijdens State of Fashion, naast innovatieve start-ups en visionaire ontwerpers als Bruno Pieters, Osklen en Iris van Herpen.

Recycling

Barbera Wolfensberger, directeur-generaal Cultuur en Media bij het ministerie, opende het evenement gisteren. ‘Om op een andere manier te produceren, duurzaamheid en hergebruik te stimuleren, nieuwe materialen te ontwikkelen en op een andere wijze over mode te denken is het nodig dat samenwerking gestimuleerd wordt tussen verschillende partijen, zoals modebedrijven, opleidingen, universiteiten en ontwerpers.’ Er lijkt steeds meer aandacht te komen voor duurzaamheid in de mode-industrie, zo ontwierp Nederlandse ontwerper Ronald van der Kemp vorige week nog een circulaire jurk voor Sigrid Kaag, wat inhoudt dat het kledingstuk 100 procent gerecycled is.

De eerste editie van State of Fashion – wat een vierjaarlijke evenement moet worden – is vanaf 1 juni tot en met 22 juli te bewonderen in de De Melkfabriek in Arnhem. Kijk voor meer informatie en kaartverkoop op de website.

De boodschap achter Kim Kardashians Vetements-look in het Witte Huis

 

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op Vogue.nl.
Dit vinden wij jammer, want Vogue.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk.
Wil je een uitzondering maken voor Vogue.nl, of meer lezen over hoe wij met advertenties omgaan?
Klik dan hier. Veel dank!

Maak een uitzondering voor Vogue.nl > Sluiten