7 jonge Nederlandse sieradenontwerpers die je moet (en wil!) kennen

Dit zijn dé Nederlandse sieradenontwerpers met gouden vingers.

nederlandse sieradenontwerpers
Vogue Nederland

Ze maken de beeldschone details die jouw outfit compleet maken, en volgen al doende hun passie. Deze jonge Nederlandse sieradenontwerpers hebben geen groene, maar gouden vingers.

1. Monocrafft door Merrel Westhoff

Monocrafft
Advertentie - Lees hieronder verder

Stijl: ‘In Monocrafft mix ik vrouwelijk met stoer. Mijn ontwerpen zijn rauw én fragiel. Massief én delicaat. Net als mijn eigen kledingstijl: ik draag net zo makkelijk leer als transparante voile. Monocrafft staat voor craftsmanship, is puur en tijdloos.’

Inspiratie: ‘Culturen en tribes inspireren me, en dan vooral hun zelfexpressie. Dit gebeurt vaak door het dragen van kenmerkende sieraden. Een combinatie van etnisch en modern boeit me het meest.’

Geluksbrenger: ‘Sieraden zijn voor mij bijzonder omdat ze een onderdeel van jezelf worden naarmate je ze langer draagt. Ik vind het idee van een talisman erg mooi; dat een sieraad je beschermt. Ik noem mijn sieraden dan ook soldiers.’

Monocrafft

Het begin: ‘Al toen ik klein was maakte ik mijn eigen sieraden. Dan klemde ik bijvoorbeeld twee bestaande kettinkjes samen. Na mijn afstuderen aan de modeacademie wilde ik reizen, en had het geluk dat ik als model aan de slag kon en hierdoor de wereld kon zien. Ik kwam altijd wel thuis met een sieraad. Later werkte ik als stilist, en kwam erachter dat er geen minimalistische sieraden van goede kwaliteit waren. Ik kreeg het idee om ze dan maar zelf te maken. Ik ging een edelsmidopleiding doen in de avonduren en kreeg zoveel complimenten over mijn sieraden, dat ik full time voor Monocrafft ben gegaan.’

Monocrafft-vrouw: ‘Vrouwen die Monocrafft snappen, zoals ik het merk probeer over te brengen, zie ik het liefst in mijn ontwerpen. Laatst kreeg ik een mail van een Amerikaans meisje, waarin ze schreef: “Really love your designs. They are unified with the ears, fingers, arms, legs. They belong there.” Ik vond dit zo leuk om te lezen, want het is precies hoe ik ontwerp – alsof het sieraad een verlengstuk is van het lichaamsdeel. Als dit overkomt op mijn klanten, ben ik helemaal happy.’

Advertentie - Lees hieronder verder

2. Aurate NY door Sophie Kahn

Monocrafft

Stijl: ‘De esthetiek van Aurate is clean en minimalistisch, modern doch tijdloos. We proberen de schoonheid van goud te laten spreken, met niet al te veel tierlantijnen. We willen iets neerzetten dat actueel voelt, maar tegelijkertijd eeuwig meegaat.’

Princeton:‘Ik heb Finance gestudeerd aan Princeton, maar niet met het idee in die branche te gaan werken. Intellectueel is het stimulerend, maar het is niet creatief genoeg voor mij. Ik heb altijd affiniteit met mode gehad, en mijn zakenpartner Bouchra en ik zagen een groot gat in de markt voor afforable fine jewelry. Dus daar zijn we mee aan de slag gegaan.’

Charity: 'Voor elk sieraad dat we verkopen, geven we een boek aan een minder bedeeld kind. We kiezen hiervoor omdat we geloven dat hedendaagse bedrijven er niet alleen zijn om winst te maken, maar ook om de samenleving beter te maken. Als elk bedrijf dit zou doen, zouden we een veel mooiere wereld hebben. We kiezen voor lezen en onderwijs, omdat dit een voorwaarde is om in deze wereld mee te kunnen doen.’

Aurate NY
Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder

Erfstuk: ‘Juwelen zijn de meest tijdloze vorm van mode. Kleding en tassen zijn super, maar die geef je meestal niet door aan je kleinkinderen. Ook komen er emoties kijken bij juwelen – denk aan verjaardagen, afstuderen, verloving, huwelijk, eerste kind. Ik heb bijvoorbeeld net van mijn moeder als huwelijkscadeau mijn oma’s armband gekregen. Zoiets is heel speciaal.’

Celebs: ‘Veel celebrities dragen Aurate (Jessica Alba, Imaan Hammam, Ruby Rose, red.). Geen idee hoe dat komt, eigelijk. Leuk is het zeker, maar de grootste kick kreeg ik toen we in The New York Times stonden, en ze ons een "gold star for prices" gaven. Ik rende half aangekleed naar Starbucks en heb meteen tien exemplaren gekocht (Sophie woont in New York, red.).’

3. Fox Pomona door Susan van Vliet

Fox Pomona

Stijl: ‘Fox Pomona lijkt af en toe wel te lijden aan het Jekyll & Hyde-syndroom. Aan de ene kant is de stijl ‘nieuw antiek’, dat gevonden lijkt te zijn op een vlooienmarkt. Aan de andere kant houd ik van weinig poespas en strak.’

Het begin: ‘Er is bij mij totaal geen sprake van een aangeboren liefde voor juwelen. Ik had toen ik met Fox Pomona begon niet eens gaatjes in mijn oren. Sieraden maken is me overkomen. Ik heb mijn hele leven dingen gemaakt en wilde dus graag naar de kunstacademie, maar in een vlaag van verstandsverbijstering ben ik naar de universiteit gegaan. Eerst amerikanistiek, vervolgens rechten. Tijdens mijn master ben ik Vogue-stilist Marije Goekoop gaan assisteren. Zo leerde ik steeds meer mensen uit de modewereld kennen. Jammer genoeg ben ik rampzalig als het aankomt op patronen maken en werken met een naaimachine, dus modeontwerper worden is nooit een optie geweest. Na mijn studie verhuisde ik met mijn vriend naar Milaan en daar ben ik een opleiding tot goudsmid gaan volgen.’

Advertentie - Lees hieronder verder
Fox Pomona

Modemeisje: ‘Ik zie juwelen als een verlengde van mode, waar ik dol op ben. Ik werd vroeger altijd al uitgelachen door vriendinnen, omdat ik als enige een hip bikinietje droeg tijdens het vlotten bouwen.’

Eeuwigheidswaarde: ‘Datgene wat een juweel van edelmetaal bijzonder maakt, is dat het voor altijd is. Tassen en schoenen zijn vergankelijk, maar goud vergaat nooit.’

Idool: ‘Ik ben momenteel vrij groot fan van ###strong

Instashop: ‘Ik verkoop via Instagram, op afspraak of tijdens pop-up’s. Zo houd ik de prijzen laag. Je betaalt voor het goud, de stenen en het handwerk, that’s it. Uiteindelijk een winkeltje openen zie ik natuurlijk ook wel zitten. A girl can dream, right?

4. Bonbon Boutique door Bonne van der Ree

Bonbon Boutique

Stijl: ‘De collecties van BonBon Boutique ontstaan vanuit het materiaal: “gold filled”, een kern van messing, waar een dikke laag goud op geperst is. Het duurt jaren voor er slijtage zichtbaar wordt. Nadeel is wel dat het lastig te solderen is. Hierdoor heb ik een hele eigen stijl ontdekt. Door middel van hameren, buigen en draaien ontstaan vormen die de duidelijke handtekening van BonBon Boutique laten zien: simpel met een rauwe afwerking, zoals een zichtbare hamerslag.’

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder

Het begin: ‘Sieraden maken was altijd een hobby, iets wat ik on-the-go kon doen, naast mijn modellenwerk. Ik droeg mijn eigen ontwerpen regelmatig naar shoots. Daar vielen ze op en er kwam wel eens iets op de foto terecht. Langzaamaan ontstond het idee om een label te beginnen. Ik was niks groots van plan, gewoon een website en dan lekker zelf alles aan de keukentafel maken. Maar kort daarna kreeg ik het aanbod om een piepklein pandje op de Prinsengracht te gebruiken als studio. Dit werd het eerste winkeltje. Ik had vijf jaar geleden nooit durven dromen dat ik een eigen succesvol sieradenlabel zou hebben. Het is keihard werken, maar het geeft me een enorme kick dat ik zelf iets gecreëerd heb waar ik dolgelukkig van word.’

Bonbon Boutique

26 Piercings: ‘Al sinds mijn jeugd heb ik de behoefte om me uit te drukken in wat in draag. Dat kwam tot een soort explosie toen ik een jaar of vijftien was. Dat was in 1990, de tijd van grunge, alto's en Nirvana. Het kon wat mij betreft niet gek genoeg zijn: kleren vol gaten (ik had een trui die meer gat was dan trui, een soort dik draad), m’n haar half weggeschoren en blauw. En ik droeg oneindig veel sieraden. Een hele kluwe kettingen, bandana's en 26 piercings. Nog steeds voel ik me kaal als ik geen sieraden draag.’

5. Ivy & Liv door Fleur Osterholt

Ivy & Liv
Advertentie - Lees hieronder verder

Stijl: ‘De ontwerpen van Ivy & Liv zijn tijdloos en niet trendgevoelig. Minimalistisch en fijntjes, maar wel met krachtige vormen zoals cirkels en achthoeken. Ik werk veel met zilver of 14-karaats goud, diamantjes, smaragd, robijn en halfedelstenen.’

Dat is persoonlijk: ‘Met sieraden benadruk je je stijl. Het maakt een groot verschil of je een net setje oorbellen draagt, of helemaal los gaat met een te gekke combi. Eén ring draagt, of een hand vol. Net als het verschil tussen een hip Marc Jacobs-tasje en een klassieke Mulberry. Juwelen zijn echt een verlengstuk van je persoonlijkheid.’

Gaatjes: ‘Ik was nog jong toen ik mijn eerste oorgaatjes kreeg. Fantastisch vond ik dat! Ik heb vanaf die tijd altijd oorbellen gedragen; eerst kleine ringetjes en knopjes. Naarmate ik ouder werd, werden de oorbellen steeds groter en uitbundiger. Toen we met Ivy & Liv de Fireflies uitbrachten (kleine oorbelletjes die eindeloos te combineren zijn, red.) was er geen houden meer aan, en kwamen er drie gaatjes in elk oor.’

Ivy & Liv

Iconen: ‘Ik vind de sieraden van Marni heel tof. Maar over het algemeen vind ik de grote namen al vrij snel ordinair of protserig worden, en daar heb ik niks mee. De individuele, onafhankelijke merken spreken me meer aan. Zoals Aurélie Bidermann, Kismet, Scosha. Dit soort merken volgen hun eigen stijl en gaan hun eigen weg. Dat vind ik veel spannender.’

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder

Zomertrends: ‘We kunnen komend seizoen wederom niet om oorbellen heen. Het is en blijft gewoon leuk om zelf combinaties te maken. Of je nu één gaatje hebt of een heleboel, door af te wisselen en te spelen met grootte, vorm en materiaal onderscheid je je. Ook zie ik dat kwaliteit steeds belangrijker wordt – edelmetalen en mooie, echte stenen.’

6. BY1OAK door Chrissie Vreeker & Rachelle Bleeker

BY1OAK

Stijl:BY1OAK is Franse verfijning, met een eigenwijze New Yorkse twist. Denk gypsies uit Wiliamsburg. Met onze sieraden geef je edge aan je dagelijkse kloffie.’

Just the two of us: Rachelle: ‘We zijn als sinds onze vroege jeugd hartsvriendinnen en kennen elkaar door en door. We weten precies wat we aan elkaar hebben. Chrissie is het creatieve brein en ik neem het zakelijke gedeelte voor mijn rekening. We vullen elkaar perfect aan.’

Schatkist: Chrissie: ‘Als klein meisje rommelde ik altijd in mijn moeders juwelenkistje. Daar zat zoveel moois in: bedelarmbanden met de mooiste handgemaakte bedeltjes, oorbellen met minidiamanten, parels en robijnen, schakelkettingen, ringen die helemaal vervormd waren door het vele dragen. Elk sieraad had zijn eigen verhaal en betekenis. Toen is mijn liefde voor sieraden ontstaan.’

BY1OAK
Advertentie - Lees hieronder verder

Parijs: ‘Parijs is onze favoriete plek om inspiratie op te doen. De architectuur, de tot in de puntjes verzorgde en verfijnde look van de Parijzenaars, het lekkere eten... Alles aan die stad is inspirerend. Het liefst zien we dan ook een natuurlijke schoonheid als Jeanne Damas in onze ontwerpen. Of Jane Birkin. Zij kleedt zich simpel en tijdloos, maar in elke look zit een grapje; het zit ’m in de details. Die gedachte nemen we mee bij het ontwerpen van elk sieraad.’

Het heelal: ‘Afgelopen zomer zijn we samen naar Ibiza geweest. De indrukwekkende zonsondergangen daar raakten ons; de ontelbaar verschillende kleuren blauw en de boog van de horizon. Blauw is sowieso onze favoriete kleur, dus hier gaan we aankomende collecties veel mee werken, in de vorm van natuurlijke edelstenen. En dan in combinatie met koraaltakjes uit de tropische zee, manen en vallende sterren.’

Zomertrends: ‘Je ziet nu heel veel verfijnde sieraden. Dunne schakelkettinkjes, ear studs en veel mix & match: zilver en goud door elkaar, meerde armbandjes tegelijk, oorbellen én kettingen, terwijl dat voorheen als faux pas gezien werd.’

7. The Boyscouts door Zelda Beauchampet

The Boyscouts

DNA: ‘Mijn persoonlijke stijl is sterk grafisch; ik hou van duidelijke vormentaal, geometrische vormen en bold statements. Daarnaast vind ik het belangrijk altijd fairtrade materialen te gebruiken, Nederlandse producenten te hebben en betrokken te zijn bij onze klanten. Dit is essentieel voor het team, om bewust en oprecht achter ons product te kunnen staan.’

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder

Ceci n’est pas een sieradenontwerper: ‘Ik ontwerp als productontwerper (Zelda deed de Design Academy in Eindhoven, red.). Dat betekent dat ik redeneer vanuit design en productvormgeving. Vanuit dat oogpunt kijk ik ook naar sieraden: hoe kunnen we bepaalde constructies mogelijk maken, hoe kunnen we verbindingen tot stand brengen? Een sieradenmaker redeneert vanuit het materiaal en de technieken, dat is het verschil.’

Anders dan anders: ‘In eerste instantie had ik helemaal niet zo’n klik met sieraden. Ik vond sieraden niet cool en truttig. Totdat ik het werk zag van de Deense Vibe Harsløf. Door haar heb ik ingezien dat het ook anders kan. In sieraden kan ik mijn verhaal kwijt. Ik vind het uitdagend om iets te creëren dat iemand op z’n lichaam draagt. Je ontwerpt een gedeelte van iemands identiteit, dat vind een mooi idee.’

The Boyscouts

Inspirerend: ‘Ik ben fan van modeontwerper Henrik Vibskov, vanwege zijn speelse en uitgesproken ontwerpen, en modehuizen zoals Maison Margiela en Comme des Garçons. Daarnaast lees ik graag interviews met Phoebe Philo over haar werk voor Céline. Zij inspireert mij als moeder en carrièrevrouw.’

Zaaien en oogsten: ‘De winter- en nieuwe lentecollectie zijn gericht op succes en oogsten. We willen benadrukken dat iedere stap die je zet even belangrijk is, het belang van blijven ontdekken en inventief zijn. We vinden dat je op ieder succes trots mag zijn, groot of klein. Dit heeft ook met ons eigen pad te maken. The Boyscouts bestaat bijna vijf jaar en groeit hard. Met deze collecties vieren we het oogstseizoen.’

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Stijl