Van koningin Máxima tot prinses Diana: de eeuwenoude band tussen royals en haute couture

Als het op haute couture aankomt, is er geen betere muze dan een royal. Vogue blikt terug op de beste koninklijke looks door de jaren heen.

royals-haute-couture
PoolGetty Images

Als er iets is waar royals wereldwijd een handje van hebben, is het wel het verzamelen van kunst- en antiekstukken. Hun mooiste aanwinsten zijn echter niet achter een vitrine, maar in hun koninklijke garderobe te vinden, al wordt de historische waarde van haute couture nog vaak vergeten.

De geschiedenis van couture

Haute couture wordt al vanaf het beginmoment gelinkt aan royals. Zo richtte de beroemde Britse ontwerper Charles Frederik Worth, die destijds de Franse keizerin Eugénie kleedde, in 1868 – tien jaar na de opening van het eerste couturehuis in Parijs – vakbond La Fédération de la Haute Couture et de la Mode op. Als onderdeel van het Franse ministerie stelde de organisatie strikte criteria op waar je als mode-ontwerper aan moest voldoen, wilde je jezelf een echt couturehuis noemen.

Couture-huizen zijn deels zo legendarisch vanwege hun beroemde klantenkring. Die consumenten zijn per huis verschillend, en belichamen vaak de visie van het label. Zo is Sheikha Moza bint Nassar een groot fan van Chanel, terwijl koningin Rania van Jordanië vooral in Givenchy verschijnt. 'Onze' koningin Máxima kiest op haar beurt graag voor Valentino (al passeren regelmatig ook andere ontwerpers de revue, zoals Jan Taminiau en Claes Iversen), terwijl Ameerah al-Taweel, de prinses van Saoedi-Arabië, liever Ralph & Russo draagt. Sommige royals zijn inmiddels zelfs muzes geworden voor couture-ontwerpers. Zo was de Amerikaanse Lee Radziwill een inspiratie voor velen, waaronder voor Giambattista Valli, wiens couture shows ze tot haar laatste levensjaar heeft bijgewoond.

haute-couture-week-royals-koninklijk 
De Franse keizerin Eugénie de Montijo (1826-1920).
Heritage Images
haute-couture-week-royals-koninklijk 
Sheikha Moza bint Nasser bij de inauguratie van koning Willem-Alexander.
Julian Parker

Dior en prinses Margaret

Een couturier moet niet alleen weten hoe hij het lichaam van zijn koninklijke cliënt zo mooi mogelijk uit kan laten komen. Kennis over hun persoonlijkheid is net zo belangrijk, waardoor de ontwerpers een zeldzame, intieme band met royals hebben. De band tussen de Britse prinses Margaret en Christian Dior is daar een mooi voorbeeld van. Zo noemde ze een witte jurk van zijn hand – die ze voor haar 21ste verjaardag droeg – 'haar meest favoriete kledingstuk ooit'. Ze was tevens gastvrouw bij twee van zijn shows in de fifties, en regelde later zelfs dat de Oegandese prinses Elizabeth Bagaya de catwalk zou betreden voor een liefdadigheidsshow. Bagaya had destijds een zeer succesvolle carrière als model, en verscheen tussen 1960 en 1970 regelmatig in couture voor internationale publicaties.

haute-couture-week-royals-koninklijk 
Christian Dior met Prinses Margaret.
Bettmann

Couture door de jaren heen

Couture-stukken zijn wat dat betreft net kunst, die zoals een schilderij een bepaald canvas vereisen; ze hebben de klant waarvoor het gemaakt is écht nodig, omdat de creatie anders incompleet is. Een charismatisch persoon moet het werk uiteindelijk tot leven brengen, terwijl een couturier met flair als het ware het zaadje plant. Vogue werpt een blik op de meest bewonderenswaardige couture-looks in de koninklijke geschiedenis.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Stijl