Modejaar 2019 volgens Julie Zerbo: ‘Jeetje, ik klink wel erg negatief hè?’

Dit is wat we op modegebied kunnen verwachten in het nieuwe jaar volgens blogger Julie Zerbo.

image
Andrea AdrianiImaxtree

Julie Zerbo was pas 24 en rechtenstudent toen ze in 2011 haar blog begon. Inmiddels staat The Fashion Law standaard in het favorietenlijstje van elke modeprofessional. Zerbo schrijft over mode vanuit een juridisch oogpunt, met onderwerpen die variëren van plagiaat tot kinderarbeid en de gesponsorde posts van influencers. Daarbij schroomt ze niet om de grootste namen op het matje te roepen. Toen ze Chanel in 2012 betichtte van het namaken van een Pamela Love-armband boodt het Franse modehuis z’n excuses aan en werd de armband niet geproduceerd. De afgelopen jaren is Zerbo uitgegroeid tot de ultieme expert op het gebied van mode en recht. Naast het schrijven van stukken (niet alleen voor haar eigen site, maar ook regelmatig voor de New York Times) werkt ze als juridisch consultant. We bellen haar op in New York, om terug te blikken op modejaar 2018 en vast voorspellingen te doen voor 2019.

Wat is het eerste waaraan je denkt als je terugkijkt op modejaar 2018?

De #metoo-beweging. De industrie wordt al decennialang geteisterd door grote problemen en die zijn nu eindelijk serieus aangekaart. In Hollywood is sinds alle onthullingen enorm veel veranderd, maar ik ben er nog niet van overtuigd dat de modewereld ook zo serieus doorpakt. Veel mensen die beschuldigd zijn zitten nog steeds op prominente posities. Dat is zorgwekkend. Ik denk dat het komt doordat dit een relatief nieuw onderwerp is. Merken en individuen weten niet wat het protocol is. Hoe ga je om met iemand die beschuldigd, maar niet veroordeeld is?

View this post on Instagram

*Whether we know it or want to

A post shared by Julie Zerbo (@juliezerbo) on

Welke positieve ontwikkelingen zie je nog meer?

Ik word persoonlijk heel enthousiast van alle aandacht en inspanningen op het gebied van diversiteit. Merken en publicaties zijn de afgelopen tijd veel bewuster geworden en stellen bijvoorbeeld gedragscodes op. Dat zijn heel positieve ontwikkelingen, maar het is nog niet genoeg. Er moet ook écht verandering komen. De modewereld is teveel een vriendenclub. Dezelfde fotografen schieten seizoen na seizoen dezelfde campagnes, en dezelfde casting directors casten keer op keer dezelfde shows. Het is van groot belang dat interessante mensen met diverse achtergronden op machtsposities terecht komen. Of het nou redacteuren, casting directors of CEO’s zijn. Alleen op die manier kan er blijvend iets veranderen. Dat zal niet over één nacht ijs gaan.

Denk je dat de modewereld transparanter gaat worden? Er wordt veel over duurzaamheid gepraat, maar het is nog steeds moeilijk om te achterhalen waar en onder welke omstandigheden een kledingstuk gemaakt is.

Ik vrees dat daar niet snel verandering zal komen. De grote merken winnen er zelf namelijk niets mee. Toen The Guardian schreef dat de schoenen van Louis Vuitton eigenlijk in Roemenië gemaakt werden en alleen afgewerkt werden in Frankrijk, was dat natuurlijk niet in Louis Vuittons voordeel. Er gaat alleen iets veranderen als de consument dat eist. Ik hoop dat dat gebeurt als millennials en Gen Z over een paar jaar meer koopkracht hebben. Die generaties zien duurzaamheid echt als prioriteit, veel meer dan eerdere generaties. Ik hoop dat zij op hun strepen gaan staan en meer transparantie eisen.

Er waren nogal wat rechtszaken in de modewereld dit jaar, welke heb je met de meeste belangstelling gevolgd?

Ik ben enorm gefascineerd door de zaken die Chanel tegen twee websites heeft aangespannen die vintage Chanel-producten verkopen: What Goes Around Comes Around en The RealReal. Chanel beschuldigde de sites ervan hun merkrecht te schenden en imitatietassen te verkopen. De handel in tweedehands luxeproducten is de laatste tijd enorm snel aan het groeien. Grote bedrijven springen er al op in: conglomeraat Richemont heeft onlangs Watch Finder gekocht, een site waar vintage horloges worden doorverkocht. En LVMH heeft geïnvesteerd in tweedehands sneakersite Stadium Goods. Ik vind het een heel interessante ontwikkeling. Het doorverkopen van die producten zorgt ervoor dat jongere consumenten zich nu ook luxe items kunnen veroorloven. En het is duurzaam: het geeft kleren, schoenen en tassen een veel langer leven. Maar het roept ook vragen op. Op al die sites worden beelden en logo’s van grote merken gebruikt, mag dat zomaar? Veel modehuizen spenderen al decennialang miljoenen aan advertenties en eigen winkels om de manier waarop ze hun spullen in de markt zetten en verkopen volledig onder controle te hebben. Dus ik snap ook dat ze hier huiverig tegenover staan. Ik ben heel benieuwd hoe deze rechtszaken gaan aflopen.

Dit was ook een jaar waarin een aantal tijdschriften stopten. Hoe kijk je naar die ontwikkeling?

Er zijn dit jaar ook een hoop digitale publicaties gestopt. Het is een moeilijke tijd voor de media in het algemeen, dit probleem overstijgt de modewereld. Het probleem is dat er alleen maar wordt gekeken naar het aantal clicks en volgers. De manier waarop we het succes van een publicatie definiëren moet opnieuw geëvalueerd worden. Dat is beter voor de media, maar ook voor de maatschappij. Kwaliteitsjournalistiek scoort misschien niet altijd de meeste clicks, maar is natuurlijk ongelooflijk belangrijk. Hier maak ik me zorgen over. Jeetje, ik klink wel erg negatief hè? Er zijn ook veel dingen waar ik heel excited over ben hoor!

Nou vertel, waar kijk je naar uit in 2019?

Nieuw talent dat kansen krijgen is iets waar ik elk jaar weer heel gelukkig van word. Zo ben ik nu heel enthousiast over Daniel Lee, die net is aangesteld bij Bottega Veneta. Zijn eerste collectie zag er enorm veelbelovend uit, ik ben benieuwd wat hij volgend jaar nog meer gaat laten zien. Ik vind verandering altijd spannend. Mode kan soms een enorm vastgeroeste industrie zijn, maar aan de andere kant is het ook een business die als geen ander in staat is tot verandering en transformatie. Dus ik kijk erg uit naar wat 2019 ons gaat brengen.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Trends