Dit is waarom upcycling de grootste trend van 2021 wordt

Van Balenciaga tot Miu Miu, zelfs de grootste modehuizen maken in 2021 nieuwe collecties uit oude materialen. Lees hier waarom dat zo belangrijk is.

Van Balenciaga’s shaggy jassen gemaakt van schoenveters tot Marni’s patchwork buitenkleding, upcycling is nu al de grote winnaar van het Zomer/Lente 2021-seizoen. Ook Miu Miu kondigde in oktober de lancering van een nieuwe upcycled collectie aan. Het wordt een exclusieve capsule met 80 unieke jurken, gemaakt uit antieke stukken die gevonden zijn in vintage winkels en markten van over heel de wereld.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Upcycling was een scheldwoord

Jonge designers zoals Priya Ahluwalia, Bethany Williams en Emiy Bode waagden zich al aan upcycling, maar nu sluiten eindelijk ook luxe modehuizen zich aan bij de trend. ‘We gebruikten in 2017 voor het eerst overgebleven materialen uit onze inventaris,’ vertelt Gabriela Hearst in een Zoom gesprek met Vogue. Haar L/Z 2021-collectie bestaat voor 60 procent uit gerecyclede materialen. ‘Het was toen alsof upcycling een soort scheldwoord was. Dat woord stond niet in het vocabulaire van luxe merken.’

Uit noodzaak

Door de pandemie konden ontwerpers geen nieuwe materialen laten leveren, waardoor ze genoodzaakt waren oude stoffen uit hun studio’s te gebruiken. JW Anderson lanceerde recent een nieuwe capsule collectie genaamd Made in Britain. De collectie bestaat uit zes designs die volledig zijn gemaakt uit overgebleven stoffen en materialen. ‘Tijdens de lockdown kregen we het idee om lokaal fashion te produceren met de dingen die we tot onze beschikking hadden,’ legt creative director Jonathan Anderson uit. ‘Ik denk dat upcycling in de toekomst steeds populairder zal worden.’

lewis ronald
Lewis Ronald

Het desastreuze gevolg van overbodige productie

Het is niet verrassend dat upcycling zo'n opmars maakt in 2021. De pandemie heeft er immers voor gezorgd dat er maar liefst 140 tot 160 miljard euro aan inventaris is overgebleven uit de L/Z 2020-collecties. Dit is twee keer zo veel als normaal. In het verleden verbrandden luxemerken overgebleven kledingstukken of gooiden ze hun designs weg om de waarden te behouden. Deze strategie is gelukkig sinds kort verboden in Frankrijk.

Veel interesse

Duran Lantik is al ervaren met het hergebruik van oude materialen. Zo wist hij overgebleven Gucci, Prada en Off-White kledingstukken om te toveren tot nieuwe hoogwaardige designs. Door de pandemie kloppen er nu verschillende grote winkelketens en merken bij hem aan voor een mogelijke samenwerking. ‘Er is heel veel interesse,’ vertelt de Nederlandse ontwerper tijdens een call. ‘Het is een enge periode. Hierdoor is het extra belangrijk voor detailhandelaren om na te denken over hun overgebleven spullen.’

Een nieuwe werkwijze

Er zijn natuurlijk ook obstakels tijdens het upcycle proces. Marine Serre moest de hele tijdlijn voor de L/Z 2021-collectie aanpassen toen ze erachter kwam dat bestellingen voor gerecyclede materialen langer duurden. ‘We begonnen in 2019 met de ontwerpen voor de L/Z 2021-collectie om er zeker van te zijn dat we voldoende tijd hadden voor de productie,’ vertelt de Franse ontwerpster aan Vogue.

Ook moeten designers zich veel eerder binden aan bepaalde materialen zonder dat ze zekerheid hebben over het verkoopsucces van hun collectie. ‘We kopen het grootste deel van de materialen van tevoren, dus ontwerpers lopen een groter risico,’ legt Hearst uit. ‘Ik vind dat zelf fijn, omdat het je stimuleert om minder te verspillen.’

balenciaga ss21
Balenciaga

Exclusiviteit van upcycling

Er zijn ook voordelen aan upcyling, waaronder exclusiviteit. ‘Zodra een rol stof op is, stap je over op de volgende,’ legt Deense ontwerpster Cecilie Bahnsen uit. Ze lanceerde recent Encore-collecties die gemaakt zijn uit de overgebleven materialen van het vorige jaar. ‘Het zorgt ervoor dat het product exclusiever en unieker wordt. Dat verhoogt de waarde.’

Vroeger was een gebrek aan uniformiteit een probleem voor veel detailhandelaren, omdat het product dat je bestelde er misschien anders uitzag dan op de foto’s. Tegenwoordig genieten klanten juist van de uniekheid van bepaalde kledingstukken. ‘Klanten vinden het spannend dat niet elk kledingstuk hetzelfde is. Hierdoor wordt hun aankoop een investering, een collectors item,’ vertelt Natalie Kingham, directeur inkoop bij Matches Fashion. ‘Of het nou een Marine Serre jurk is bestaande uit gerecyclede zijden sjaals of een Rave Review design gemaakt uit een kleurrijk wollen deken.’

cecilie bahnsen
Cecilie Bahnsen

Upcycling moet het nieuwe normaal worden

De belangrijkste oorzaak van fashion gerelateerde koolstofuitstoot is de productie van textiel. Hierdoor is het cruciaal dat alle bestaande materialen worden hergebruikt. Dat zou de normale gang van zaken moeten zijn. Natuurlijk is upcycling niet de enige oplossing voor de grote voetafdruk van de mode-industrie. Het fundamentele probleem van overproductie moet ook worden aangekaart. ‘Het is belangrijk dat grote winkelketens zich bewust worden van de hoeveelheden die ze inkopen,’ zegt Lantink. ‘Ze moeten hun mindset veranderen.’

Toch zetten veel grote merken een stap in de goede richting door ook mee te gaan in de upcycle golf, zeker als dat het nieuwe normaal wordt voor de industrie. ‘Zo veel mensen doen nu mee aan upcycling,’ concludeert Lantink. ‘Het wordt moeilijk voor merken en winkelketens om dit weg te zetten als een tijdelijke trend.’

Shop Vogue's Fashion Favorites

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Trends