Van boyfriend jeans tot mini-zonnebril: dit waren de grootste modetrends van het afgelopen decennium

Het jaar is bijna voorbij! Tijd om terug te blikken op de grootste modetrends van 2010-2019.

trends-decennium-2010s
Christian VierigGetty Images

Het decennium loopt bijna ten einde – de hoogste tijd om terug te blikken op de grootste modetrends van 2010-2019. Zo zagen we vooral veel boyfriend jeans en de typische Isabel Marant-wedges in de early years, maar maakten mini-zonnebrillen en duurzame mode de dienst uit in de afgelopen jaren. Benieuwd welke trend met de scepter zwaaide in bijvoorbeeld 2011, 2014 en 2017? Dit waren de modetrends die de afgelopen tien jaar hebben bepaald.

Advertentie - Lees hieronder verder
1 2010: de boyfriend jeans
boyfriend-jeans
Alo CeballosGetty Images

Na de skinny jeans die in de 00's het straatbeeld domineerden, kwam er in 2010 een nieuw model tevoorschijn: de boyfriend jeans. Een meer boxy fit met een lossere pijp, die lager op de heupen zat en vaak werd uitgevoerd in denim met scheuren en gaten. Eigenlijk werd het model in 2009 al populair, toen Katie Holmes werd gespot in de spijkerbroek van haar toenmalige man Tom Cruise. Vanaf dit jaar hoefde je niet langer een broek van je vriend of broer te lenen, maar kon je gewoon in vrouwenwinkels terecht voor zo’n boyfriend-model.

2 2011: de croptop
Prada 2012 S/S Fashion Show Tokyo
Martin HoltkampGetty Images

De croptop werd al veel eerder dan 2011 een trend, maar maakte dit jaar een flinke comeback. De aandacht in een outfit verschoof van een decolleté, naar het ontblote middenrif. En onder andere Dolce en Gabbana, Phillip Lim, Prada en Salvatore Ferragamo gaven korte tops een plekje op hun catwalks – het straatbeeld volgde al gauw.

3 2012: festivalmode
2012 Coachella Music Festival - Day 3
Christopher PolkGetty Images

Muziekfestival Coachella maakte dit jaar bekend dat ze hun festival uitbreidden naar maar liefst twee weekenden. Het met sterrenbezaaide event is voor de rest van de wereld vaak een grote inspiratiebron. Zo ook dit jaar, waarin festivalmode een hoogetepunt leek te beleven, en onder andere veren-extensions, high waisted shorts en legerjasjes hun weg van festival naar het straatbeeld maakten.

4 2013: wedgesneakers
Celebrity Sightings In Park City, UT
Joe ScarniciGetty Images

Modeontwerper Isabel Marant kreeg het voor elkaar om met haar wedgesneakers een enorme rage te starten. Deze hybride schoenen combineerden aldus liefhebbers het beste van twee werelden: de hoogte van wedges, met het comfort van sneakers. Al gauw volgden high street-merken zoals Zara en Sacha met kopieën, die vaak ook binnen no-time waren uitverkocht. De schoenen waren geen heel lang leven beschoren; ze leken net zo snel uit het straatbeeld te verdwijnen als ze verschenen.

5 2014: de choker
2014 LACMA Art + Film Gala Honoring Quentin Tarantino And Barbara Kruger - Arrivals
Steve GranitzGetty Images

Als er één jaren negentig-trend dit decennium een comeback maakte waar je niet omheen kon, dan was het wel de choker. In 2014 kon je geen club bezoeken zonder ten minste vijf varianten op de ketting te spotten. Van de klassieke plastic tattoo-variant die je op de middelbare school droeg tot een diamanten exemplaar om de nek van Kim Kardashian en een fluwelen bij Selena Gomez – ze waren overal, en zijn eigenlijk nooit meer weggegaan.

6 2015: normcore
Jason Lloyd-Evans

Normcore: een trend die eigenlijk geen trend wilde zijn, maar dat ironisch genoeg toch werd. Met deze niet-pretentieuze trend werd het ‘lelijke mode’ tijdperk officieel ingeluid. Eigenlijk gaat normcore over, de naam zegt het al, zo ‘normaal’ mogelijk doen over wat je draagt. Denk: rechte jeans zonder wassing, simpele sneakers en veel grijs en zwart. En Steve Jobs, Shia LaBeouf en je vader als ultieme stijliconen.

7 2016: athleisure
Celebrity Sightings in New York City - December 7, 2016
James DevaneyGetty Images

Rondparaderen in je sportkleding werd dit jaar een heuse lifestyle-uiting. Beroemdheden als Gigi Hadid, Rosie Huntington-Whiteley en Kendall Jenner werden regelmatig in yogalegging op de foto gezet. Maar de athleisure trend ging verder dan simpelweg de hele dag in sportkleding lopen. Sportkleding kreeg ook een grotere modische inslag, door samenwerkingen tussen Adidas en Stella McCartney, en Nike en Riccardo Tisci. Rihanna lanceerde bovendien haar iconische Fenty x Puma-lijn. Het woord athleisure werd in 2016 zelfs opgenomen in het Merriam-Webster English dictionary. Een blijvertje dus.

8 2017: micro-zonnebrillen
Celebrity Sightings : Paris Fashion Week Womenswear Spring/Summer 2018 : Day Two
Pierre SuuGetty Images

In de zomer van 2017 leek er één credo te gelden op het gebied van zonnebrillen: klein, kleiner, kleinst. Sterren als Rihanna en Bella Hadid verschenen dit jaar met microscopische modellen op hun neus à la The Matrix, en ook influencers doken massaal op de trend. Merken, in iedere prijscategorie, wisten bovendien niet hoe snel ze zo’n smal model aan hun collectie moesten toevoegen. Alles behalve praktisch natuurlijk, zo’n mini zonnebril, maar menig festival werd er al gauw mee overspoeld. Of we dat, zoals actrice Mindy Kaling tweette, zullen betreuren, moet nog blijken.

9 2018: de ugly sneaker
ugly-sneaker-triple-s-balenciaga-track-runner
Edward BerthelotGetty Images

Als er één schoen op menig wishlist stond dit jaar dan was het wel de Balenciaga Triple S sneaker. De schoen had zo’n beetje alles wat ineens in was: een grove zool, opvallende kleurencombinaties en een bijna clowneske silhouet. Iedereen van Hailey Baldwin tot Tracee Ellis Ross droeg de chunky sneakers. En ook andere merken deden mee: de dad shoes van Adidas by Raf Simons en Vetements x Reebok waren binnen no-time uitverkocht. Maar ook ‘subtielere’ ugly sneakers maakten een comeback: het 993 en 990 model van New Balance waren decennia lang favoriet bij Amerikaanse vaders van middelbare leeftijd, maar vonden dit jaar hun weg naar de schoenenkasten van art directors en moderedacteuren.

10 2019: duurzame mode
stella-mccartney-lente-zomer-2020
Imaxtree

Trends komen en gaan, maar duurzame mode heeft de toekomst. Hoewel fast fashion nog steeds een enorme industrie is, heeft sustainable fashion de afgelopen jaren een flinke groeispurt doorgemaakt. Een ding is zeker: duurzaam is voorgoed uit de stoffige hoek gekomen waar het zich ooit bevond. Populaire merken als Reformation en Stella McCartney bouwden hun hele merk op duurzaamheid, en ook high street brands zoals H&M doen met speciale conscious collecties mee. En het aanbod aan modieuze duurzame merken blijft, gelukkig, groeien.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Trends