Bekijk Hollywood interieurontwerper Kelly Wearstler's verbluffend mooie beachvilla in Malibu

Met haar eigenzinnige kledingstijl en glamorous interieurontwerpen verovert Kelly Wearstler niet alleen de harten en huizen van Hollywood, ook de rest van de VS ligt inmiddels aan haar voeten.

vogue-loving-preview-huis-kelly-wearstler
Coliena Rentmeester

De plek waar het allemaal even tot stilstand komt, waar het draait om schommelen boven de branding, het oneindige uitzicht op de Stille Oceaan én elkaar, is haar verbluffend mooie beachvilla in Malibu. Lees en bekijk hier een preview van de reportage uit de voorjaarseditie van Vogue Living, dat nu in de winkels ligt.

‘Het is hier net alsof je op een boot zit, dat zijn mijn favoriete momenten. Bij hoogwater komen de écht goede golven namelijk tot onder het huis,’ zegt Kelly Wearstler (51 ), terwijl ze vanaf het daybed naar de oceaan staart. Willie, een van haar drie rescue dogs, ligt tevreden naast haar. Net als alle andere huizen op Bacon Beach, Malibu, is de strandvilla waar ze woont met man Brad Korzen (57 ) en zonen Oliver (15 ) en Elliot (14 ) gebouwd op palen. Vanaf het overhangende deck dat het huis omringt, kun je de golven bijna aanraken.

uitzicht-beachvilla-kelly-wearstler
De grootste troef van dit stukje Bilionaire’s Beach is het onbetaalbare uitzicht op de Stille Oceaan. Om er ongehinderd van te kunnen genieten kwam er een brede glazen schuifpui en hield Kelly het meubilair zo laag mogelijk.
Coliena Rentmeester

De Stille Oceaan vormt als het ware de vierde wand van het huis, want alle ruimtes zijn op het water georiënteerd en de vele raampartijen staan garant voor urenlang wegdroomplezier, met als hoogtepunt van de dag de zon die vlammend in zee zakt. Zilte zeelucht is hier het huisparfum en met stip boven aan de playlist in huize Wearstler staat het geruis van de golven; de ramen gaan open zodra ze er zijn.
Als het even kan, brengt het gezin hier de weekenden door. De beachvilla ligt op een halfuurtje rijden van hun huis in Beverly Hills. ‘Dat ritje is prima te doen. Op vrijdagavond laden we de kids en de honden in de auto en rijden hiernaartoe. Vaak gaan we pas maandagochtend weer terug naar LA. De jongens rechtstreeks naar school en wij naar ons werk, het zand nog net niet in het haar. Wat we hier doen? Soms entertainen we familie en vrienden of houden slaapfeestjes voor de jongens, maar het liefst hebben we het huis voor onszelf. Beetje surfen, wandelen langs het strand, lezen op het terras, samen koken: zo kom ik tot rust. This the place where I decompress.’

schommel-beachvilla-kelly-wearstler
Favoriet bij Kelly’s boys toen ze kleiner waren: de schommel onder het teakhouten deck. Inmiddels zijn Oliver en Elliot (en hun ouders) fervent surfers.
Coliena Rentmeester

It’s all about mixology

Dat ‘decompressen’ heeft ze ook wel nodig, want Kelly Wearstler is een van de meest veelgevraagde interieurontwerpers van het moment. Haar faam dankt ze aan haar signatuur: een fascinerende cocktail van fiftiesvormgeving (het razendpopulaire mid century modernism), gemixt met het frivole interieurdesign uit de golden era van vooroorlogs Hollywood, vol zwart-witcontrasten, dierenprints, ijscokleuren en spiegels. Het huidige Hollywood is niet voor niets fan, getuige haar interieuronwerpen voor Cameron Diaz, Ben Stiller, Cher en Gwen Stefani.

whoppah-app-design
Overal in huis vind je referenties aan de zee, zoals de sixties-hanglampen die doen denken aan een kluwen zeewier. Beeldbepalend zijn de marmeren coulissen naar het atrium en de keuken met eetbooth (links van de eettafel). ’Marmer is een favoriet materiaal: het is ruw en geraffineerd tegelijk.’
Coliena Rentmeester, Vogue Living voorjaar 2019

Kelly’s stijlmix van marmer, goud- en kopertinten, de ongeremde combinatie van kleuren, stoffen en materialen, staat haaks op het ooit zo gevierde minimalisme. Haar aanpak is spannend en gewaagd, met een knik naar het verleden en een knipoog naar de toekomst. Pure overdaad als je naar soberheid neigt, maar weldaad als het wat onstuimiger mag. Al maakt ze bezwaar tegen de term ‘maximalisme’. ‘Dat stempel heb ik ooit gekregen en het is blijven plakken, maar het is absoluut niet wat ik doe. Mijn esthetiek gaat over mixology. Ik combineer oud met nieuw, ruig met verfijnd, mannelijk met vrouwelijk ... De spanning die zulke tegenstellingen creëren, boeit me. Het is iets wat ik altijd heb gedaan. Als tiener al combineerde ik vintage kleren van de rommelmarkt met nieuwe designerstukken. Dat doe ik nog steeds overigens. Ik zal nooit van top tot teen in kleding van één ontwerper gekleed gaan. Toen ik met ontwerpen begon, hanteerde ik dezelfde aanpak. Dat ging gewoon vanzelf. Als ik dan een modern meubel had gevonden, combineerde ik het met vintage of een heel klassiek stuk. Iets wat zichzelf al heeft bewezen, dat vind ik belangrijk. Zulke items brengen de ruimte op spanning en geven het huis een ziel. Het kan ook kunst zijn, of iets simpels als een bijzonder wandlampje. Als het maar geschiedenis heeft.’ Met haar ontwerpen wil Kelly verhalen vertellen. ‘Wanneer ik met een interieur bezig ben, maak ik voor elke ruimte een ‘vibe tray’ , een bak met stukjes steen, hout en de stoffen die er toegepast gaan worden. Op die manier kan ik visualiseren hoe al die verschillende ‘stemmen’ in een ruimte samen een dialoog vormen. Ik volg mijn intuïtie, dus het ontwerpproces verloopt behoorlijk organisch. Het draait om het experiment, om trial-and error; je moet de juiste balans zien te vinden. Elke opdracht is anders en dat houdt me scherp: ik doe geen dag hetzelfde. Die vrijheid heb ik nodig, I’m a free spirit.’

Janet Jackson

Vrijheid vindt ze ook hier, in haar huis aan de oceaan. In de volksmond heet dit stukje strand ‘Billionaire’s Beach’, een smalle strook zand van amper twee kilometer, waar onder anderen Oracle-CEO Larry Ellison, Jeffrey Katzenberg van DreamWorks en Courteney Cox een (peperduur) optrekje kochten. Van die rijkdom zie je overigens niets, want de huizen staan hier met de rug naar de iconische Pacific Coast Highway toe en vormen zo een saaie opeenvolging van gesloten gevels. Op een T-splitsing, pal tegenover de plaatselijke brandweer, bevindt zich de strandvilla van Kelly en Brad. Dat hier een designer woont, wordt enigszins verraden door de minimalistische grijze façade – een vreemde eend tussen al het wit. Erbovenop staat een dichte rij bamboe zachtjes naar het verkeer te zwaaien. (Later zal blijken dat die het achtergelegen dakterras afscheiden van nieuwsgierige blikken). Het pand zelf heeft een illustere geschiedenis, want de vorige eigenaar was Janet Jackson. ‘Dat wisten we ook niet van tevoren,’ zegt Kelly lachend. ‘Wij zochten een weekend retreat voor ons vieren, liefst aan zee, toen dit huis op Carbon Beach te koop kwam. Het bleek van haar te zijn. Vanbuiten sprak het me absoluut niet aan – het was een non-descripte, witgestuukte doos – maar ik viel als een blok voor de locatie en het uitzicht. Vlak voor het huis liggen twee rotsen in zee die als sculpturen uit de golven steken – dat sprak meteen de ontwerper in me aan. We hebben het compleet verbouwd, eigenlijk staat er een heel nieuw huis. Dat heeft wel twee jaar in beslag genomen.’ Alles, maar dan ook alles, staat nu in het teken van het panorama op de Pacific.

keuken-kelly-wearstler-beachvilla
Niet alleen mooi, maar ook verrassend kids- en dogproof is de keuken van Gaggenau. Het werkeiland is bekleed met calacattamarmer, de kastfronten zijn gemaakt van douglasspar.
Coliena Rentmeester

Zo is de benedenverdieping opgebouwd als een tribune, met een open keuken die hoger ligt dan het zit- en eetgedeelte, zodat elke ruimte optimaal van het uitzicht profiteert. Om diezelfde reden zijn de meubels in de woonruimte bewust laag gehouden. Op de eerste etage zijn vijf slaapkamers, waaronder Kelly en Brads mastersuite met eigen badkamer en walk-incloset. Drie kamers hebben een balkon aan zee, de twee andere delen een riant dakterras aan de straatzijde, verscholen achter de wuivende bamboe. Buiten beschikt het huis – behalve de oceaan – over twee extra troeven: een schommel onder het deck en een al fresco-douche om na het surfen het zout en zand van het lijf te spoelen. Sfeer- en beeldbepalend is het atrium in het midden van het huis – de grootste ingreep die werd gedaan. ‘Van hokkerig en donker naar open en licht, dat vond ik heel belangrijk,’ zegt Kelly. ‘Ik hou van open plan living; ruimtes die als vanzelf in elkaar overlopen. Daardoor krijg je een natuurlijke flow. We hebben het atrium gebouwd en de rest van de benedenverdieping ook opengebroken. Dat alles met elkaar verbonden is geeft een fijne energie. Het geeft het gevoel dat je samen bent, ook al ben je niet in dezelfde ruimte. Bovendien bereikt het daglicht nu ook het hartvan het huis. We hebben er een enorme ficus geplant die we van vrienden hebben gekregen.’

Lees en bekijk de rest van Kelly Wearstlers huis en interview in de voorjaarseditie van Vogue Living, dat nu in de winkels ligt.


Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Living